"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kvalitativ metod II, 7,5 hp

Engelskt namn: Qualitative Methods II

Denna kursplan gäller: 2009-08-31 till 2011-08-28 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 3OM142

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Omvårdnad: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Radiografi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för omvårdnad

Beslutad av: Programrådet för sjuksköterskeutbildning, 2009-06-30

Innehåll

Kursen omfattar vetenskapsteori, kvalitativa forskningsmetoder, datainsamling, bearbetning och analys. Forskningsetik ingår, liksom sökning och kritisk granskning av vetenskaplig litteratur. Genus, klass och etnicitet relaterat till kvalitativ forskning behandlas under kursen.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs skall studenten kunna - diskutera och differentiera mellan olika vetenskapliga paradigm och begrepp - beskriva och förstå innehållsanalys, grounded theory, fenomenologisk hermeneutik samt aktionsforskning och dessutom tillämpa en av dessa metoder. - kritiskt granska och värdera kvalitativa forskningsresultat, beprövad erfarenhet samt evidens relaterad till kvalitativ metod - analysera genus, klass och etnicitet i relation till forskning med kvalitativ ansats - föra forskningsetiska resonemang

Behörighetskrav

För tillträde till magisterprogram i omvårdnad krävs kandidatexamen i omvårdnad alternativt yrkesexamen som sjuksköterska om minst 180 hp (120p) eller motsvarande utländsk examen. För tillträde till fristående kurs krävs 90hp (60 p) i ämnet omvårdnad varav 15 hp (10p) i vetenskaplig metod eller motsvarande. Eng A och Sv för grundläggande behörighet för högskolestudier. Undantag kan beviljas för dig med svenska som modersmål eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Kursen läses som halvtidsstudier och är delvis nätburen med 1-2 sammankomster á 3-5 dagar på kursorten. Tyngdpunkten ligger på studentens egna litteraturstudier, reflektion med kurskamrater och feedback från lärare. Arbetsformerna varierar mellan individuellt arbete, seminarier, grupparbeten och föreläsningar. Kontakten med lärare och kurskamrater sker framförallt via en webbaserad lärplattform, som studenten får introduktion i vid kursstart. Föreläsningar ges till stor del över internet och eftersom nätburen undervisning tillämpas bör studenten ha tillgång till dator och internetuppkoppling via bredband eller till ett lärcentrum (www.larcentra.se), där motsvarande teknik kan nyttjas.

Examination

Som betyg används en tregradig betygsskala, underkänd, godkänd eller väl godkänd. Kursen examineras i form av individuella inlämningsuppgifter som är relaterade till förväntade studieresultat. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programkommittén begära annan examinator. I övrigt hänvisas till utbildningsplanen för magisterprogrammet i omvårdnad. För att bli godkänd på hela kursen, krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar. TILLGODORÄKNANDE Inga generella tillgodoräknanden tillämpas. Prövning huruvida en tidigare utbildning eller verksamhet helt eller delvis kan godtas för tillgodoräknande avgörs av programkommittén. Dessförinnan görs en bedömning av kursansvarig lärare som också lämnar förslag till beslut.

Litteratur

Giltig från: 2009 vecka 45



Om kvalitativa metoder

Kropp och genus i medicinen
Hovelius Birgitta, Johansson Eva E. (red)
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 475 s. :
ISBN: 91-44-03217-X
Se Umeå UB:s söktjänst

Den kvalitativa forskningsintervjun
Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur AB : 2009 : 370 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/3314-02/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-05598-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Essentials of nursing research : methods, appraisal, and utilization
Polit Denise F., Beck Cheryl Tatano
6. ed : Philadelphia : Lippincott : 554 s. +e 1 CD-ROM :
ISBN: 0-7817-4972-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Kunskapens former. Vetenskapsteori och forskningsmetod
Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
Stockholm : Liber : 2008 :
ISBN: 978-91-47-08954-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Vetenskapsrådet
Codex Regler och riktlinjer för forskning
2009 :

Evidensbaserad omvårdnad : en bro mellan forskning och klinisk verksamhet
Willman Ania, Stoltz Peter, Bahtsevani Christel
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 172 s. :
ISBN: 91-44-04578-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Dessutom tillkommer vetenskapliga artiklar.

Referenslitteratur

Reflective lifeworld research
Dahlberg Karin, Dahlberg Helena, Nyström Maria
2. ed. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 370 s. :
ISBN: 978-91-44-04925-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Qualitative research methods in the service of health
Fridlund Bengt, Hildingh Cathrine
Lund : Studentlitteratur ;b [Btj [distributör]] ;a Stockholm :b [eLib [distributör]] : [2005] : 1 PDF-fil (216 s.) :
http://www.elib.se/library/ebook_detail.asp?id=9144002912&id_type=ISBN&lib=Lz Omslag och förlagets beskrivning
ISBN: 91-44-00291-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Qualitative methodology for international public health
Dahlgren Lars, Emmelin Maria, Winkvist Anna, Lindhgren Maria
2. ed. : Umeå : Epidemiology and Public Health Sciences : Health Sciences, Department of Public Health and Clinical Medicine, Umeå University,c 2007 : 218 s. :
ISBN: 978-91-7264-326-0
Se Umeå UB:s söktjänst