"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kvantitativ metod I, 7,5 hp

Engelskt namn: Quantitative Methods I

Denna kursplan gäller: 2009-08-31 till 2011-09-04 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 3OM143

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Omvårdnad: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Radiografi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för omvårdnad

Beslutad av: Programrådet för sjuksköterskeutbildning, 2009-05-31

Innehåll

Kursen omfattar vetenskapsteori, kvantitativa forskningsmetoder, datainsamling, bearbetning och analys. Forskningsetik ingår, liksom sökning och kritisk granskning av vetenskaplig litteratur. Genus, klass och etnicitet relaterat till kvantitativ forskning behandlas under kursen.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs skall studenten kunna - redogöra för olika vetenskapstraditioner och begrepp - beskriva forskningsprocessens steg med fokus på metoder för design, datainsamling och analys vid kvantitativa studier - förstå och genomföra statistiska analyser med avseende på deskription och samband - förklara evidensbegreppet samt diskutera möjligheter och svårigheter att använda evidensbaserad kunskap som en del av kliniska beslut - genomföra databaserad litteratursökning och kritiskt granska metod och resultat utifrån validitet/reliabilitet i en vetenskaplig artikel där kvantitativ metod tillämpats - reflektera omkring genus, klass och etnicitet i relation till forskning med kvantitativ ansats - diskutera forskningsetiska aspekter

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet samt Univ: 60hp (40 p) i ämnet omvårdnad eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Kursen läses som halvtidsstudier och är delvis nätburen med 1-2 sammankomster á 3-4 dagar på kursorten. Tyngdpunkten ligger på studentens egna litteraturstudier, reflektion med kurskamrater och feedback från lärare. Arbetsformerna varierar mellan individuellt arbete, seminarier, grupparbeten och föreläsningar. Kontakten med lärare och kurskamrater sker framförallt via en webbaserad lärplattform, som studenten får introduktion i vid kursstart. Föreläsningar ges till stor del över internet och eftersom nätburen undervisning tillämpas bör studenten ha tillgång till dator med webkamera och internetuppkoppling via bredband eller till ett lärcentrum (www.khis.org) där motsvarande teknik kan nyttjas.

Examination

Som betyg används en tregradig betygsskala, underkänd, godkänd eller väl godkänd. Kursen examineras med en individuell tentamen samt i form av fortlöpande inlämningsuppgifter som är relaterade till förväntade studieresultat. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programkommittén begära annan examinator. För att bli godkänd på hela kursen, krävs att samtliga prov är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar. TILLGODORÄKNANDE Inga generella tillgodoräknanden tillämpas. Prövning huruvida en tidigare utbildning eller verksamhet helt eller delvis kan godtas för tillgodoräknande avgörs av programkommittén. Dessförinnan görs en bedömning av kursansvarig lärare som också lämnar förslag till beslut.

Litteratur

Giltig från: 2010 vecka 45

Kurslitteratur

Ejlertsson Göran
Statistik för hälsovetenskaperna
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 275 s. :
ISBN: 91-44-03123-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Hammarström Anne
Genusperspektiv på medicinen : två decenniers utveckling av medvetenheten om kön och genus inom medicinsk forskning och praktik
2. uppl. : Stockholm : Högskoleverket i samarbete med Nationella sekretariatet för genusforskning : 2005 : 67 s. :
ISBN: 91-85027-22-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Essentials of nursing research : methods, appraisal, and utilization
Polit Denise F., Beck Cheryl Tatano
6. ed : Philadelphia : Lippincott : 554 s. +e 1 CD-ROM :
ISBN: 0-7817-4972-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Thurén Torsten
Vetenskapsteori för nybörjare
2. uppl. : Liber : 2007 : 152 s. :
ISBN: 978-91-47-08651-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Vetenskapsrådet
Codex Regler och riktlinjer för forskning
2009 :
Läsanvisning: www.codex.vr.se

Evidensbaserad omvårdnad : en bro mellan forskning och klinisk verksamhet
Willman Ania, Stoltz Peter, Bahtsevani Christel
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 172 s. :
ISBN: 91-44-04578-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Dessutom tillkommer vetenskapliga artiklar.

Referenslitteratur

Ejlertsson Göran
Övningsbok i statistik : med lösningar
2., [moderniserade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2003 : 140 s. :
ISBN: 91-44-03165-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Hartman Jan
Vetenskapligt tänkande : från kunskapsteori till metodteori.
2., [utök. och kompletterade]uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2004 (Lund : 307, [1]s. :
ISBN: 91-44-03306-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Kropp och genus i medicinen
Hovelius Birgitta, Johansson Eva E. (red)
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 475 s. :
ISBN: 91-44-03217-X
Se Umeå UB:s söktjänst

Segesten Kerstin
Vårdforskningens begrepp : engelsk-svensk, svensk-engelsk
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 96 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32684-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-01984-X
Se Umeå UB:s söktjänst

Kunskapens former. Vetenskapsteori och forskningsmetod
Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
Stockholm : Liber : 2008 :
ISBN: 978-91-47-08954-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Manualer för aktuella dataprogram.