"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kvantitativ metod II, 7,5 hp

Engelskt namn: Quantitative Methods II

Denna kursplan gäller: 2009-08-31 till 2011-09-04 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 3OM148

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Omvårdnad: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Radiografi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för omvårdnad

Beslutad av: Programrådet för sjuksköterskeutbildning, 2009-05-31

Innehåll

Kursen omfattar vetenskapsteori, kvantitativ forskningsmetod, datainsamling, bearbetning och analys. Forskningsetik ingår, liksom sökning och kritisk granskning av vetenskaplig litteratur. Genus, klass och etnicitet relaterat till kvantitativ forskning behandlas under kursen.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs skall studenten kunna - diskutera och differentiera mellan olika vetenskapstraditioner och begrepp - förstå och tillämpa kvantitativa forskningsmetoder inklusive statistisk inferens - kritiskt granska och värdera kvantitativa forskningsresultat, beprövad erfarenhet samt evidens relaterad till kvantitativ metod - analysera genus, klass och etnicitet i relation till forskning med kvantitativ ansats - föra forskningsetiska resonemang

Behörighetskrav

För tillträde till magisterprogram i omvårdnad krävs kandidatexamen i omvårdnad alternativt yrkesexamen som sjuksköterska om minst 180 hp (120p) eller motsvarande utländsk examen. För tillträde till fristående kurs krävs 90hp (60 p) i ämnet omvårdnad varav 15 hp (10p) i vetenskaplig metod eller motsvarande. Eng A och Sv för grundläggande behörighet för högskolestudier. Undantag kan beviljas för dig med svenska som modersmål eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Kursen läses som halvtidsstudier och är delvis nätburen med 1-2 sammankomster á 3-5 dagar på kursorten. Tyngdpunkten ligger på studentens egna litteraturstudier, reflektion med kurskamrater och feedback från lärare. Arbetsformerna varierar mellan individuellt arbete, seminarier, grupparbeten och föreläsningar. Kontakten med lärare och kurskamrater sker framförallt via en webbaserad lärplattform, som studenten får introduktion i vid kursstart. Föreläsningar ges till stor del över internet och eftersom nätburen undervisning tillämpas skall studenten ha tillgång till dator med webkamera och internetuppkoppling via bredband eller till ett lärcentrum (www.larcentra.se) där motsvarande teknik kan nyttjas.

Examination

Som betyg används en tregradig betygsskala, underkänd, godkänd eller väl godkänd. Kursen examineras med en individuell tentamen samt i form av individuella inlämningsuppgifter, som är relaterade till förväntade studieresultat. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programkommittén begära annan examinator. I övrigt hänvisas till utbildningsplanen för magisterprogrammet i omvårdnad. För att bli godkänd på hela kursen, krävs att samtliga prov är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar. TILLGODORÄKNANDE Inga generella tillgodoräknanden tillämpas. Prövning huruvida en tidigare utbildning eller verksamhet helt eller delvis kan godtas för tillgodoräknande avgörs av programkommittén. Dessförinnan görs en bedömning av kursansvarig lärare som också lämnar förslag till beslut.

Litteratur

Giltig från: 2009 vecka 36

Kurslitteratur

Kropp och genus i medicinen
Hovelius Birgitta, Johansson Eva E. (red)
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 475 s. :
ISBN: 91-44-03217-X
Se Umeå UB:s söktjänst

Statistiska metoder
Körner Svante, Wahlgren Lars
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 211 s. :
ISBN: 91-44-04420-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Lundquist Lennart
Att hantera humanvetenskapens tudelning
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 344 s. :
ISBN: 978-91-47-08635-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Essentials of nursing research : methods, appraisal, and utilization
Polit Denise F., Beck Cheryl Tatano
6. ed : Philadelphia : Lippincott : 554 s. +e 1 CD-ROM :
ISBN: 0-7817-4972-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Kunskapens former. Vetenskapsteori och forskningsmetod
Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
Stockholm : Liber : 2008 :
ISBN: 978-91-47-08954-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Vetenskapsrådet
Codex Regler och riktlinjer för forskning
2009 :
Läsanvisning: www.codex.vr.se

Evidensbaserad omvårdnad : en bro mellan forskning och klinisk verksamhet
Willman Ania, Stoltz Peter, Bahtsevani Christel
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 172 s. :
ISBN: 91-44-04578-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Dessutom tillkommer vetenskapliga artiklar.

Referenslitteratur

Statistik för beteendevetare
Borg E., Westerlund J.
Stockholm : Liber : 2006 :
ISBN: 47-05335-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Basic & clinical biostatistics
Dawson Beth, Trapp Robert G
4. ed. : New York : Lange Medical Books/McGraw-Hill : 2004 : 438 s. :
ISBN: 0-07-141017-1 (Set)
Se Umeå UB:s söktjänst

Hartman Jan
Vetenskapligt tänkande : från kunskapsteori till metodteori.
2., [utök. och kompletterade]uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2004 (Lund : 307, [1]s. :
ISBN: 91-44-03306-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Att utmana vetandets gränser
Lundqvist Åsa, Davies Karen, Mulinari Diana
1. uppl. : Malmö : Liber : 2005 : 223 s. :
ISBN: 91-47-07497-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Manualer för aktuella dataprogram.