Engelskt namn: Research Methods and Social Psychiatry
Denna kursplan gäller: 2009-08-31 och tillsvidare
Kurskod: 3OM174
Högskolepoäng: 9
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Omvårdnad: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för omvårdnad
Beslutad av: Programrådet för sjuksköterskeutbildning, 2009-05-31
Kursen behandlar det socialpsykiatriska arbetsfältet. Grundläggande kunskaper i vetenskapliga metoder och forskningsetik introduceras och integreras i kursens övriga moment. Kursen omfattar vård och stödinsatser för personer i samhället med psykiska funktionshinder och deras närstående. Att vara psykiskt funktionshindrad och möjligheter att kunna påverka sin situation behandlas. Samverkan mellan olika aktörer i arbetet för personer med psykiska funktionshinder problematiseras. Klass, genus, etnicitet och kultur relateras till kursens innehåll. I kursen ges utrymme för etiska reflektioner kring egna värderingar och betydelsen av dessa i mötet med psykiskt funktionshindrade.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna förklara forskningsprocessens steg samt diskutera forskningsetiska ställningstaganden genomföra systematisk sökning av vetenskapliga publikationer utifrån ett eget formulerat syfte, granska och presentera innehållet i en vetenskaplig artikel med relevans för omvårdnad inom socialpsykiatrins forskningsområde samt redogöra för begreppen evidensbaserad och erfarenhetsbaserad kunskap definiera och beskriva begreppen socialpsykiatri, funktionstillstånd, funktions-begränsning, funktionshinder, återhämtning och rehabilitering redogöra för relevanta författningar samt för sjukvårds- och handikappolitiska mål redogöra för olika verksamheter inom det socialpsykiatriska området och ansvarsfördelning mellan dessa beskriva och diskutera människans livsvillkor relaterat till psykisk ohälsa samt problematisera begreppet psykiska funktionshinder ur ett individ-, familj- och samhällsperspektiv redogöra för och tillämpa kunskap om kommunikation och bemötande av personer med psykiskt funktionshinder identifiera behov av stöd och hjälp hos personer med psykiska funktionshinder, upprätta omvårdnadsplaner och motivera betydelsen av samverkan med patient/brukare, närstående, brukarorganisationer samt andra verksamheter inom området kritiskt reflektera över och diskutera egna värderingar och etiska ställningstaganden.
För tillträde till kursen krävs genomgångna kurser i termin 1. I övrigt se utbildningsplanen.
Kursen är nätburen och tillämpar problembaserat lärande (PBL). Studierna kännetecknas av aktivt kunskapssökande, problemlösning och reflektion både genom egna studier och genom arbete i studiegrupper. Föreläsningar och handledning kommer att finnas som stöd för studierna. Processdagbok används för att följa inlärningen genom utbildningen. Obligatoriska moment utgörs av reflektioner i processdagboken, skriftliga uppgifter samt aktivt deltagande i diskussioner och seminarier
Som betyg används tregradig betygsskala: underkänd, godkänd eller väl godkänd. Formativ och summativ bedömning utgör underlag för betyget. Kursen examineras dels individuellt i form av skriftlig tentamen, redovisning av eget valt arbete i seminarieform samt genom reflektion i processdagboken. Resultatet av examinationsuppgifterna sammanförs till ett betyg för hela kursen. Antal provtillfällen är begränsade till totalt fem. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programkommittén begära annan examinator. I övrigt hänvisas till utbildningsplanen för högskoleprogrammet med inriktning mot psykiatrisk omvårdnad. TILLGODORÄKNANDE Inga generella tillgodoräknande tillämpas.
http://www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/index.html
Socialpsykiatri
Andersson Höglund Inger, Hedman Ahlström Britt
1. uppl. : Stockholm : Bonnier utbildning : 2002 : 150 s. :
ISBN: 91-622-5185-6 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Att möta flyktingar. Kap 2, 3 och 4.
Angel Birgitta, Hjern Anders, Hernandez Jorge
2., [utök. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 296 s. :
ISBN: 91-44-03328-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Att leva med psykiska funktionshinder : livssituation och effektiva vård- och stödinsatser
Brunt David, Hansson Lars
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 320 s. :
ISBN: 91-44-03316-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse Education Today 24 2 (2003), pp105-112
Graneheim U H, Lundman B
Nyström Maria
Ett liv på egna villkor : vård och omsorg vid psykiska funktionshinder
1. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2003 : 303, [1] s. :
ISBN: 91-27-09455-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Raadu Gunnel
Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvården.
senaste upplagan : Stockholm b Liber : Liber : 9 s. (716 s.) :
ISBN: 91-47-05331-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Saxon Gunnel
En bärande relation : praktisk psykiatri inom kommunens verksamheter för stöd, service och sysselsättning
2., [rev.] utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2000 : 165, [1] s. :
ISBN: 91-27-07869-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Socialstyrelsen
Socialstyrelsen:Primärvårdens roll och ansvar för personer med psykiska funktionshinder
Thurén Torsten
Vetenskapsteori för nybörjare
2. uppl. : Liber : 2007 : 152 s. :
ISBN: 978-91-47-08651-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Evidensbaserad omvårdnad : en bro mellan forskning och klinisk verksamhet
Willman Ania, Stoltz Peter, Bahtsevani Christel
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 172 s. :
ISBN: 91-44-04578-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Egen sökning av relevant litteratur tillkommer.
Riksförbundet för social och mental hälsa
Samhällsbaserad psykiatrisk vård : en handbok för praktiker
Burns Tom, Firn Mike, Lindqvist Bodil
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 387 s. :
ISBN: 91-44-03614-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Dahlberg Karin
Att förstå vårdvetenskap
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 135 s. :
ISBN: 91-44-02749-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Fossum Björn
Kommunikation : samtal och bemötande i vården
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 445, [3] s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32428-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-04709-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Franzén Elsie C.
Att bryta upp och byta land
Stockholm : Natur och kultur : 2001 : 177, [1] s. :
ISBN: 91-27-08387-X (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Malm Ulf
Case management : evidensbaserad integrerad psykiatri
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 246 s. :
http://www.studentlitteratur.se/casemanagement/z Bokens webbplats (ej fulltext)
ISBN: 91-44-01247-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Sociologiska perspektiv i vård, omsorg och socialt arbete
Repstad Pål, Lindqvist Bodil
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 297 s. :
ISBN: 91-44-03912-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Sociala nätverk i dialog
Seikkula Jaakko, Arnkil Tom Erik, Silfvenius Ulla
Stockholm : Mareld : 2005 : 198 s. :
ISBN: 91-88872-70-Xz 918887270X
Se Umeå UB:s söktjänst
Social psykiatri
Sundgren Magnus, Topor Alain, Andersson Gunnel
1. uppl. : Stockholm : Bonnier utbildning : 2005 : [4], 195 s. :
ISBN: 91-622-6489-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Tamm Maare
Psykosociala teorier vid hälsa och sjukdom
2., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2002 : 284 s. :
ISBN: 91-44-04100-4
Se Umeå UB:s söktjänst