Engelskt namn: Primary Health Care
Denna kursplan gäller: 2009-10-05 till 2010-10-03 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2011-08-29
Kursplan för kurser med start mellan 2010-10-11 och 2011-08-28
Kursplan för kurser med start mellan 2010-10-04 och 2010-10-10
Kursplan för kurser med start mellan 2009-10-05 och 2010-10-03
Kurskod: 3OM179
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Omvårdnad: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för omvårdnad
Beslutad av: Programrådet för sjuksköterskeutbildning, 2009-05-31
Reviderad av: Programrådet för sjuksköterskeutbildning, 2009-09-28
Primärvårdens regelverk, organisation och innehåll behandlas under kursen. Folkhälsa relaterat till socioekonomiska förhållanden, ålder, genus, sexualitet och etnicitet studeras. Stöd och rådgivning avseende livsstilsförändringar tränas. Särskilt fokus ligger på graviditet och föräldraskap samt stöd under barn- och ungdomsåren. Bemötande och omhändertagande av vuxna, barn och ungdomar som utsätts för våld eller andra hälsorisker inklusive omsorgssvikt studeras. Vanligt förekommande sjukdomar under uppväxtåren och omvårdnadsbehov relaterat till barn med funktionshinder och deras familjer behandlas. Under den verksamhetsförlagda utbildningen tillämpas evidensbaserad kunskap i omvårdnadsarbetet. Omvårdnad ges under hela livsspannet och tvärprofessionellt samarbete betonas.
Delkurs 1. Folkhälsa och primärvård teoretiska studier 7,5 högskolepoäng Efter genomgången delkurs skall studenten kunna Definiera folkhälsa och redogöra för de stora folkhälsoproblemen ur såväl genus-, klass- som etniskt perspektiv, samt dra slutsatser om dess prevention på olika nivåer. Förstå innebörden i begreppen folkhälsa och individuell hälsa och kunna problematisera tillämpning av vårdprogram och generella hälsoråd. Genomföra ett motiverande hälsosamtal Beskriva normalförlopp under graviditet och det preventionsarbete mödrahälsovården riktar till gravida kvinnor. Redogöra för hälsorisker och vanliga sjukdomar under uppväxtåren samt dess behandling och prevention inklusive vaccinationer samt utföra livräddande första hjälp till barn. Redogöra för regelverket som reglerar arbetet inom primärvården. Analysera förutsättningar och påfrestningar relaterade till olika familjekonstellationer och samlevnadsformer. Analysera faktorer som påverkar människors hälsa ur individ- grupp- och samhälls- perspektiv samt hur ålder, genus, sexualitet, klass och etnicitet kan påverka hälsan. Identifiera olika typer av våld och olyckspanoraman i samhället och dra slutsatser om samband och effekter samt möjligheter till prevention. Analysera samhällets möjligheter att minska konsekvenser av fysiska funktionshinder. Delkurs 2 Folkhälsa och primärvård, verksamhetsförlagda studier, 7,5 högskolepoäng Efter genomgången delkurs skall studenten kunna Planera, utföra och utvärdera omvårdnad och behandling i vårdtagares hemmiljö och på mottagning. Bemöta och ge omvårdnad till vuxna och barn i olika åldrar. Tillämpa gällande regelverk för primärvården. Identifiera patienters resurser och förmågor till egenvård och även ge patientcentrerade råd samt stöd till patienter och/eller närstående kring egenvård och livsstilsförändring. Reflektera över ohälsopanoramat i samhället och primärvårdens möjligheter och skyldigheter att förebygga och åtgärda detta. Kritiskt granska rutiner, prioriteringar och befintliga kvalitetsregister inom hälso- och sjukvården och försöka identifiera samband mellan dessa, vårdkvalitet och hälsoekonomi.
Standarsbehörighet A. Standardbehörighet F.1.1 Ma B+ Sh A+ Nk B (alt. Fy A + Ke A+ Bi A) (Naturkunskap B kan också ersättas med motsvarande kurser i omvårdnadsprogrammet). För tillträde till delkurs 1 (7.5 högskolepoäng förlagda till termin 5) krävs godkända kurser/delkurser i terminerna 1-3 samt genomgångna kurser/delkurser i termin 4. För tillträde till delkurs 2 (7.5 högskolepoäng förlagda till termin 6) krävs godkända kurser/delkurser i terminerna 1-4 samt genomgångna kurser/delkurser i termin 5.
Studierna kännetecknas av aktivt kunskapssökande, problemlösning och reflektion utifrån ett evidensbaserat förhållningssätt. Arbetsformerna varierar mellan individuellt arbete, arbete i studiegrupp, föreläsningar, seminarier samt metodövningar. Färdigheter i genomförande av omvårdnadshandlingar kan tränas vid kliniskt träningscentrum (KTC). Verksamhetsförlagd utbildning genomförs vid vårdcentral under handledning. Obligatoriska moment är utöver tentamina, deltagande i seminarier, eventuella övningar vid kliniska träningscentrum samt fullgjord närvaro i verksamhetsförlagda studier.
Som betyg används en tregradig betygsskala, underkänd, godkänd och väl godkänd. Delkurs 2: Dispens från tregradig betygsskala är beviljad av rektor enligt beslut 2007-12-04, dnr 540-1133-07. Kursen examineras individuellt i form av skriftlig tentamen samt genom skriftlig och muntlig redovisning av examinationsuppgifter baserade på s.k. case-metodik och/eller problembaserat lärande. Under de verksamhetsförlagda studierna bedöms kunskaper och färdigheter enligt förväntade studieresultat. Bedömningen görs av klinisk lärare i samråd med handledare inom verksamheten. De verksamhetsförlagda studierna bedöms utifrån underkänd/godkänd. Klinisk examination sker genom individuella fördjupningsarbeten, seminarier och genom bedömning av studentens kunskaper och färdigheter i specifik omvårdnad. I bedömningen ingår även individuella uppgifter och seminarier som tillhör kursen. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programkommittén begära annan examinator. Student som underkänts i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds en ny utbildningsperiod som till sin längd och innehåll motsvarar den underkända perioden. I övrigt hänvisas till utbildningsplan. För att bli godkänd på hela kursen, krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen. TILLGODORÄKNANDE Inga generella tillgodoräknanden tillämpas. Prövning huruvida en tidigare utbildning eller verksamhet helt eller delvis kan godtas för tillgodoräknande avgörs av programkommittén. Dessförinnan görs en bedömning av kursansvarig lärare som också lämnar förslag till beslut.
http://www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/index.html
Motiverande samtal - MI : att hjälpa en människa till förändring på hennes egna villkor
Barth Tom, Näsholm Christina
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 180 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/31403-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-03030-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Brusén Peter
Livet en gång till : en ryggmärgsskadad möter svensk handikappolitik
Malmö : Égalité : 2005 : 246 s. :
ISBN: 91-975231-1-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Hälsoarbete
Ewles Linda, Simnett Ina
2., [rev.] uppl. / b faktagranskning: Nina Buer : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 354 s. :
ISBN: 91-44-03596-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Folkhälsorapport.n 2009
Stockholm : Socialstyrelsen : 2009 : 395 s. :
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer
Growing people
Growing people
http://www.growingpeople.se
Grundläggande omvårdnad.n 3
Kristoffersen Nina Jahren, Nortvedt Finn, Skaug Eli-Anne, Engqvist Jeanette
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 340 s. :
ISBN: 91-47-05276-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Handbok för hälso- och sjukvårdspersonal
http://www.1177.se
Kropp och genus i medicinen
Hovelius Birgitta, Johansson Eva E. (red)
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 475 s. :
ISBN: 91-44-03217-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Grundläggande omvårdnad.n 1
Kristoffersen Nina Jahren, Nortvedt Finn, Skaug Eli-Anne
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 278 s. :
ISBN: 91-47-05274-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Being invigorated in parenthood: parents' experiences of being supported by professionals when having a disabled child
Lindblad B, Rasmussen H B, Sandman P-O
20 (4) : Journal of Pediatric Nursing : 2005 :
Läsanvisning: Sid. 288-297
Kvinnors oförstådda ohälsa
Malterud Kirsti, Larson Per
1. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2004 : 245, [1] s. :
ISBN: 91-27-07479-X (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn, familj och funktionshinder : utveckling och habilitering
Möller Anders, Nyman Erling
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 223 s. :
ISBN: 91-47-05129-9 (korr.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Pedagogik inom vård och omsorg
Pilhammar Andersson Ewa, Bergh Madeleine
Lund : Studentlitteratur ;a Stockholm :b Vårdförb. : 2003 : 143 s. :
ISBN: 91-44-02436-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Raadu Gunnel
Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvården.
senaste upplagan : Stockholm b Liber : Liber : 9 s. (716 s.) :
ISBN: 91-47-05331-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Röndahl G
Heteronormativity in a nursing context: Attitudes towards homosexuality and experiences of lesbians and gay men
Uppsala universitet : Akademisk avhandling : 2005 :
Läsanvisning: Sidor 373-381
Weström Lars
Obstetrik och gynekologi : klinik och vård
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 400 s. :
ISBN: 91-44-03747-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Evidensbaserad omvårdnad : en bro mellan forskning och klinisk verksamhet
Willman Ania, Stoltz Peter, Bahtsevani Christel
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 172 s. :
ISBN: 91-44-04578-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Östlinder Gerthrud
Erfarenhetsbaserad kunskap : vad är det och hur värderar vi den?
Stockholm : Svensk sjuksköterskeförening : 2006 : 80 s. :
http://www.swenurse.se/library/documents/Publikationer/Erfarenhetsbaserad%20kunskap.pdfz Fulltext
ISBN: 91-85060-14-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Aktuella vetenskapliga artiklar, avhandlingar och andra publikationer, relevanta för området, tillkommer
VISS. Vårdinformation i Storstockholm
Vårdguiden. Stockholms läns landsting
Andersson Ingemar
Epidemiologi för hälsovetare : en introduktion
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 234 s. :
www.studentlitteratur.se/epidemiologi z Övningar
ISBN: 91-44-03250-1
Se Umeå UB:s söktjänst
D'Elia Giacomo
Det kognitiva samtalet i vården
Stockholm : Natur och Kultur : 2004 : 217 :
ISBN: 91-27-09823-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Hansson Scherman Marianne
Den besvärlige patienten : om den inre logiken i skilda sätt att tänka om sjukdom och bot
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 115 s. :
ISBN: 91-44-60581-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Holm Ivarsson Barbro
Det motiverande samtalet om tobaksvanor
Stockholm : Statens folkhälsoinstitut : 2004 : 32, [11] s. :
http://www.fhi.se/upload/PDF/2004/rapporter/r200451detmotiverandesamtalet.pdf
Punkhandboken : Primärvårdens Utveckling Nationell Kvalitet
http://www.distriktsskoterska.com/punk.htm/
Röndahl G
Heteronormativity in a nursing context: Attitudes towards homosexuality and experiences of lesbians and gay men
Uppsala universitet : Akademisk avhandling : 2005 :
Pedagogik i hälsofrämjande arbete
Svederberg Eva, Svensson Lennart, Kindeberg Tina (red)
Lund : Studentlitteratur : 2001 : 292 s. :
ISBN: 91-44-01542-9
Se Umeå UB:s söktjänst