"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Omvårdnad med inriktning mot pediatrik, 15 hp

Engelskt namn: Pediatric Nursing

Denna kursplan gäller: 2015-08-24 till 2016-07-24 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 3OM196

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Omvårdnad: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för omvårdnad

Beslutad av: Programrådet för sjuksköterskeutbildning, 2010-05-24

Reviderad av: PRS - programrådet för sjuksköterskeprogram, 2015-06-16

Innehåll

Kursen omfattar en fördjupning inom pediatrik och pediatrisk omvårdnad. Familjefokuserad omvårdnad samt institutionens modell för omvårdnad ligger till grund för kursen. Sjuksköterskans professionella förhållningssätt till barn och ungdomar med komplexa vårdbehov behandlas i kursen liksom bedömning av barns tillstånd, avancerad hjärt-lungräddning och handläggande av pediatriska omvårdnadsproblem. Metoder för forskning inom ämnet belyses och tillämpas. Arbetsledning inom omvårdnad av barn behandlas. Palliativ vård studeras och intersektionella aspekter belyses i relation till kursens innehåll.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
 
Kunskap och förståelse

  • redogöra för och kritiskt reflektera över områdets vetenskapliga grund och beprövad erfarenhet samt samband mellan aktuell forskning och yrkesutövningen
  • förklara vanligt förekommande pediatriska sjukdomar, d v s dess epidemiologi, etiologi samt symtom och behandling
  • redogöra för och analysera teorier och begrepp av betydelse för pediatrisk omvårdnad
  • redogöra för och förklara kvalitativa- och kvantitativa forskningsansatser samt kunna relatera dessa till lämpliga datainsamlings- och analysmetoder

 Färdighet och förmåga

  • självständigt analysera och tillämpa en systematisk kroppslig bedömning av barn och ungdomar samt ange och vidta lämpliga åtgärder baserade på bedömningen
  • självständigt identifiera behov av vård samt medverka vid och tillämpa behandling vid vanligt förekommande pediatriska tillstånd
  • självständigt genomföra kliniska bedömningar och motivera beslut om åtgärder med hänsyn till helhetssyn på barn och familj, etiska aspekter och med särskilt beaktande av mänskliga rättigheter
  • självständigt identifiera, analysera, åtgärda och utvärdera pediatriska omvårdnadsbehov av olika komplexitet hos barn/ungdomar/familjer samt värdera evidens för kliniska åtgärder
  • självständigt analysera och lindra lidande hos barn inom akutvård och palliativ vård samt utvärdera effekten av vidtagna åtgärder
  • självständigt och systematiskt förbereda och sammanställa litteratursökning utifrån ett identifierat problemområde
  • identifiera ett relevant problemområde och utarbeta en forskningsbakgrund för problemområdet utifrån befintligt kunskapsunderlag inom pediatrisk omvårdnad
  • genomföra samtal med barn och ungdomar samt analysera dessa utifrån barn/ungdomars utveckling, kön, identitet och sociokulturella förhållanden
  • visa självkännedom, empatisk förmåga och ett etiskt förhållningssätt i relation till barn, ungdomar och familjer

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • analysera och kritiskt reflektera över vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter inom pediatrisk forskning och omvårdnad
  • reflektera över och analysera samhälleliga och intersektionella aspekter i relation till rollen som barnsjuksköterska i undervisande och arbetsledande funktion samt analysera hur detta påverkar omvårdnaden
  • identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och reflektera över eget förhållningssätt för att fortlöpande kunna utveckla sin kompetens inom pediatrisk omvårdnad

Behörighetskrav

Svensk legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen i omvårdnad eller sjuksköterskeexamen om 180 hp varav minst 15 hp examensarbete (motsvarande) eller motsvarande utländsk examen. Yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 12 månader heltid. Engelska B/Engelska 6 och Svenska B/Svenska 3. Undantag från språkkrav kan beviljas för dig med svenska som modersmål eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

I kursen ingår två sammankomster på studieorten och verksamhetsförlagda studier inom barnsjukvård omfattande 6 högskolepoäng. Ett studerandeaktivt lärande tillämpas och studierna kännetecknas av kunskapssökande, problemlösning, tillämpning och reflektion utifrån ett evidensbaserat förhållningssätt. Arbetsformerna varierar mellan individuellt arbete, arbete i studiegrupper, föreläsningar och seminarier. De olika arbetsformerna anpassas efter de förväntade studieresultaten. Studenten skall ha tillgång till dator med webbkamera, headset och bredbandsuppkoppling eller till ett lärcentrum (www.larcentra.se) där motsvarande teknik kan nyttjas.

Examination

Som betyg används en tregradig betygsskala, väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U). Kursen examineras individuellt i form av skriftliga uppgifter, seminarier samt klinisk examination och webbaserad tentamen. Vid samtliga examinationer bedöms den vetenskapliga anknytningen. Obligatoriska moment utgörs av skriftliga uppgifter, seminarier samt verksamhetsförlagd utbildning. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator. Student som underkänts i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds en ny utbildningsperiod som till sin längd och innehåll motsvarar den underkända perioden.

För att bli väl godkänd i kursen krävs att samtliga obligatoriska moment är godkända samt att individuell webbtentamen och individuell inlämningsuppgift är väl godkänd.
 
Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studentens avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.

Tillgodoräknande

Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Övriga föreskrifter

www.umu.se/regelverk
 

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 35

För all kurslitteratur gäller senaste upplaga.

Avancerad hjärt-lungräddning till barn : kursbok med webbutbildning
Stockholm : Svenska rådet för hjärt-lungräddning : 2011 : 55 s. :
ISBN: 9788282760157
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Barnmedicin
Hanséus Katarina, Lagercrantz Hugo, Lindberg Tor
4., [rev. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 674 s. :
ISBN: 9789144076096 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Återkommande litteratur under utbildningens gång.

Bischofberger Erwin
Barnet i vården
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 160 s. :
ISBN: 91-47-05200-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Child-centred nursing : promoting critical thinking
Carter Bernadette, Bray Lucy, Dickinson Annette, Edwards Maria, Ford Karen
Los Angeles : Sage : 2014 : viii, 179 p. :
ISBN: 9781446248591
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Engel Joyce K.
Mosby's Pocket Guide to Pediatric Assessment
5 ed. : St. Louis : Mosby : 2006 : 482 s. :
ISBN: 0-323-04412-3 (pbk)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Sjuksköterska med uppdrag att leda
Engström Birgitta, Johansson Gunilla, Kihlgren Mona
2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 150 s. :
ISBN: 978-91-44-05641-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Pediatrisk omvårdnad
Hallström Inger, Lindberg Tor
2. uppl. : Liber : 2015 : 384 s. :
ISBN: 9789147115099
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Edberg Anna-Karin
Omvårdnad på avancerad nivå : kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 264 s. :
Webbdel (aktiveringskod krävs)
ISBN: 9789144071459
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: www.studentlitteratur.se/minbokhylla

Palliative care for infants, children, and adolescents : a practical handbook
Carter Brian S., Levetown Marcia, Friebert Sarah E.
2. ed. : Baltimore : Johns Hopkins University Press : cop. 2011 : 539 s. :
ISBN: 978-1-4214-0149-2 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Essentials of nursing research : appraising evidence for nursing practice: international Edition
Polit Denise F., Beck Cheryl Tatano
8. ed. : Philadelphia, USA : Lippincott Williams & Wilkins : 2013 : 493 p. :
ISBN: 9781451176803 (pbk)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Återkommande litteratur under utbildningens gång.

Study guide for essentials of nursing research : appraising evidence for nursing practice
Polit Denise F., Beck Cheryl Tatano
8. Ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health : 2014 : 241 s. :
ISBN: 9781451176834
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Evidensbaserad omvårdnad : en bro mellan forskning & klinisk verksamhet
Willman Ania, Stoltz Peter, Bahtsevani Christel
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 192 s. :
ISBN: 978-91-44-05644-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Återkommande litteratur under utbildningens gång.

Nurses and families : a guide to family assessment and intervention
Wright Lorraine M., Leahey Maureen
6. ed. : Philadelphia : F.A. Davis : cop. 2013 : xxii, 351 s. :
ISBN: 9780803627390
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

För området relevanta artiklar, avhandlingar och publikationer tillkommer.