Engelskt namn: Nursing Science, Thesis of 15 credits for a Degree of Master of Medical Science (60 credits)
Denna kursplan gäller: 2016-01-11 till 2018-01-07 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2018-01-15
Kursplan för kurser med start mellan 2018-01-08 och 2018-01-14
Kursplan för kurser med start mellan 2016-01-11 och 2018-01-07
Kursplan för kurser med start mellan 2015-01-19 och 2016-01-10
Kursplan för kurser med start mellan 2014-01-20 och 2015-01-18
Kursplan för kurser med start mellan 2012-01-23 och 2014-01-19
Kurskod: 3OM208
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Omvårdnad: Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för omvårdnad
Beslutad av: Programrådet för sjuksköterskeprogram - avancerad nivå (PRSA), 2010-11-08
Reviderad av: PRS - programrådet för sjuksköterskeprogram, 2015-06-16
Kursen omfattar datainsamling, dataanalys, rapportskrivning och försvar av ett examensarbete som skall ha sin utgångspunkt i vårdverksamhet. Kursen är en fördjupning i ämnet omvårdnad och i olika forskningstraditioner och vetenskapliga metoder. Aspekter på genus, klass, etnicitet och forskningsetik behandlas i relation till det valda ämnet.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Omvårdnad 90 hp på grundnivå, inklusive ett examensarbete (motsvarande) om minst 15 hp. Vetenskaplig metod 15 hp på avancerad nivå. Engelska B/Engelska 6 och Svenska B/Svenska 3. Undantag från språkkrav kan beviljas för dig med svenska som modersmål eller motsvarande.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, handledning enskilt och gruppvis i samband med seminarier. Alla seminarier är obligatoriska. Fokus ligger på studenternas eget lärande och självständiga arbete och kännetecknas av aktivt kunskapssökande, problemlösning och reflektion utifrån ett evidensbaserat förhållningssätt. Det självständiga arbetet dokumenteras i en rapport som skall ha god vetenskaplig nivå.
Som betyg används en tregradig betygsskala, underkänd, godkänd eller väl godkänd. Kursen examineras i form av ett självständigt arbete/examensarbete där studenten i en bilaga redogör för sin egen kunskapsutveckling. Arbetet presenteras och diskuteras under ett seminarium. Handledaren rekommenderar eller avråder studenterna från att gå upp med sitt examensarbete. En betygskommitté sammansatt av disputerade lärare bedömer arbetet och föreslår ett slutgiltigt betyg till examinator som fastställer betyget. Utifrån bedömningen och det erhållna betyget får samtliga studenter ett utlåtande. Vid underkänt betyg (U) formuleras förslag på justeringar för godkänt betyg. Studenterna ges möjlighet att justera arbetet inom 14 dagar alternativt vid betygskommitténs nästa möte. Utifrån utlåtandet bedöms justeringar för godkänt betyg.
För att bli godkänd på hela kursen, krävs att det självständiga arbetet och obligatoriska moment inom kursen är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av dessa olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är genomgångna.
Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator. Student som blivit underkänd erbjuds studievägledning.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
http://www.umu.se/regelverk
Egen sökning av relevant litteratur i förhållande till ämnesval.