"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Barns och ungdomars hälsa och livsvillkor, 7,5 hp

Engelskt namn: Health and Living Conditions in Children and Adolescents

Denna kursplan gäller: 2017-01-09 till 2017-01-15 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 3OM324

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Omvårdnad: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för omvårdnad

Beslutad av: PRS - programrådet för sjuksköterskeprogram, 2015-09-29

Innehåll

Denna kurs har fokus på folkhälsoarbete bland barn och ungdomar, 0 -18 år. Kursen behandlar barns och ungdomars utveckling och hälsa samt hur dessa påverkas av faktorer som till exempel levnadsförhållanden, livsstil, arv, förmågan att fatta beslut kring hälsa och livsstil samt även hur hälsan påverkas av resurser i samhället. Då det största hotet mot folkhälsan i västvärlden är livsstils- och stressrelaterade problem kommer särskild vikt att läggas vid dessa problem och hälsopromotivt arbete. Även sjuka barn och ungdomar samt barn och familjer med särskilda behov omfattar en väsentlig del av kursens innehåll. I kursen ingår verksamhetsförlagd utbildning (VFU) inom barnhälsovård och elevhälsa. Samhälleliga och intersektionella aspekter inklusive ålder, klass och etnicitet  liksom etik belyses i relation till kursens innehåll.

 

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs skall studenten kunna följande:

Kunskap och förståelse

  • förklara innebörden i normal tillväxt hos barn och ungdomar
  • beskriva och förklara barns och ungdomars utveckling utifrån utvecklings/tillväxtkurvor, inklusive normalfördelning och standardavvikelser
  • beskriva vardagssjuklighet bland barn och ungdomar, samt relaterad omvårdnad, egenvårdsråd och behandling

Färdighet och förmåga

  • bedöma och understödja hälsosam utveckling bland barn och ungdomar
  • stödja mödrar i amning och amningsteknik
  • motivera föräldrar att tillstyrka barns och ungdomars deltagande i vaccinationsprogram samt genomföra vaccinationer av barn och ungdomar
  • planera, vidta och utvärdera lämpliga åtgärder för barn och familjer i behov av särskilt stöd
  • identifiera barn och ungdomar med funktionshinder eller de som far illa samt planera, vidta och utvärdera deras och familjens behov av särskilt stöd

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • bemöta och kommunicera med barn och ungdomar samt deras närstående på ett empatiskt och etiskt försvarbart sätt
  • analysera och värdera deltagande i vaccinationsprogram ur ett etiskt och samhälleligt perspektiv
  • kritiskt värdera nyttoaspekten avseende hälsofrämjande omvårdnad bland barn och ungdomar
  • reflektera över sitt eget lärande och behov av ytterligare kunskap inom området

Behörighetskrav

Svensk legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen i omvårdnad eller sjuksköterskeexamen om 180 hp varav minst 15 hp examensarbete (motsvarande) eller motsvarande utländsk examen. Yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 12 månader heltid. Engelska B/Engelska 6 och Svenska B/Svenska 3. Undantag från språkkrav kan beviljas för dig med svenska som modersmål eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Kursen omfattar en till två sammankomster på studieorten. Ett studerandeaktivt lärande tillämpas och studierna kännetecknas av kunskapssökande, problemlösning, tillämpning och reflektion utifrån ett evidensbaserat förhållningssätt. Arbetsformerna varierar mellan individuellt arbete, arbete i studiegrupper, deltagande vid föreläsningar, seminarier samt VFU inom barnhälsovård och elevhälsa omfattande 4 veckor. Obligatoriska moment ingår i kursen. Studenten skall ha tillgång till dator med webbkamera, headset och bredbandsuppkoppling eller till ett lärcentrum (www.larcentra.se) där motsvarande teknik kan nyttjas.

 

Examination

Som betyg används en tregradig betygsskala, Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). Kursen examineras genom följande examinationer: genomförd VFU som examineras med stöd av AssCe-formuläret för avancerad nivå (G-U), case-seminarium med skriftlig uppgift (G-U) samt individuell tentamen (VG–U).
 
För att få betyget Godkänd på helkurs krävs att samtliga prov är godkända och obligatoriska moment är genomförda. Betyget Väl godkänd på kursen kräver Väl godkänd på individuell tentamen och betyget Godkänd på övriga examinationer samt att obligatoriska moment har genomförts.
 
Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator.

Student som underkänts i verksamhetsförlagd utbildning kan erbjudas en ny utbildningsperiod som till sin längd och innehåll motsvarar den underkända perioden. Ansvarig examinator äger dock rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studentens avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
 

Övriga föreskrifter

www.umu.se/regelverk

Litteratur

Giltig från: 2017 vecka 2

För all kurslitteratur gäller senaste upplaga.

Brülde Bengt
Folkhälsoarbetets etik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 307 s. :
ISBN: 978-91-44-06042-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Folkhälsomyndigheten
Vaccination av barn: det svenska vaccinationsprogrammet
Folkhälsomyndigheten : 2015 :
http://www.folkhalsomyndigheten.se/amnesomraden/smittskydd-och-sjukdomar/
Obligatorisk

Magnusson Margaretha
Barnhälsovård : att främja barns hälsa
5., [helt omarb.] uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 285 s. :
ISBN: 978-91-47-01563-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Rikshandboken barnhälsovård
Stockholm : Inera : [200-]- :
http://www.rikshandboken-bhv.se
Obligatorisk

Skolsköterskans hälsofrämjande arbete
Clausson Eva K., Morberg Siv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 230 s. :
ISBN: 978-91-44-05597-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Amningsguiden : en guide om amning utifrån WHO
Weimers Lena, Gustafsson Anna, Gustafsson Hanna
2. uppl. : [Tullinge : Lena Weimers] : 2008 : 261 s. :
ISBN: 978-91-633-2274-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

För området relevanta artiklar, avhandlingar och publikationer tillkommer.

Kurslitteratur