Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.
Huvudområden och successiv fördjupning:
Omvårdnad: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tvågradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för omvårdnad
Beslutad av: PRS - programrådet för sjuksköterskeprogram, 2018-10-25
Reviderad av: PRS - programrådet för sjuksköterskeprogram, 2022-04-21
Innehåll
Kursen omfattar vård av svårt sjuk och döende patient samt stöd till deras närstående, beaktande fysiska, psykiska, sociala och existentiella behov. Vårdfilosofi, etiska ställningstaganden baserade på relationsetik, miljöns betydelse och lidandets dimensioner bearbetas. Vanliga fenomen vid livshotande sjukdom och död såsom sorg, skam/skuld, tröst, hopp och mening ingår i kursen. Relevanta lagar och förordningar samt intersektionella perspektiv ingår.
Kursen är uppdelad i 3 delar: Del 1 - Grunder, bärande begrepp och symtomlindring inom palliativ vård, 1 hp Del 2 - Fysiska, psykosociala och existentiella behov inom palliativ vård, total smärta, 3,5 hp Del 3 - Betydelsen av etik, estetik, kommunikation och olika fenomen vid livshotande sjukdom och död samt fördjupning om intersektionella perspektiv, 3 hp
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
Kunskap och förståelse
redogöra för grunderna i palliativ vård, hospicefilosofi och vård i livets slutskede vid olika sjukdomstillstånd
redogöra för kroppsliga förändringar; samt fysiska, psykosociala och existentiella behov i samband med döende, död och sorg
Färdighet och förmåga
visa förmåga att bedöma vanligt förekommande symtom/besvär vid livshotande obotlig sjukdom och i livets slutskede samt föreslå åtgärder relaterat till symtomen/besvären
Värderingsförmåga och förhållningssätt
reflektera över betydelse av livsåskådning och intersektionella aspekter i palliativ vård
värdera betydelsen av förekommande fenomen, som exempelvis sorg, skam/skuld, tröst och hopp, i palliativ vård
med helhetssyn på patienten och dennes närstående reflektera över etiska aspekter inom palliativ vård
reflektera över betydelse av vårdmiljö och ritualer i palliativ vård
reflektera över och analysera kommunikation med döende människor och deras närstående samt egna tankar inför döden
Behörighetskrav
För tillträde till kursen gäller godkända kurser i termin 1 och 2 samt genomgången kurs i termin 3.
Undervisningens upplägg
Ett studerandeaktivt lärande tillämpas som kännetecknas av kunskapssökande, problemlösning, tillämpning och reflektion utifrån evidensbaserad kunskap och beprövad erfarenhet. Arbetsformerna varierar mellan föreläsningar, individuellt arbete, arbete i studiegrupper, seminarier. I samtliga inlämningsuppgifter skall ett vetenskapligt förhållningssätt tillämpas och vetenskaplig litteratur refereras. Obligatoriska moment utgörs av seminarier. Undervisning på engelska kan förekomma.
För de nätbaserade delarna av utbildningen krävs tillgång till dator med bra och stabil internetuppkoppling, ett headset med mikrofon samt webbkamera. Saknas internet kan bibliotek eller lärcentrum vara ett alternativ.
Examination
Som betyg används en tvågradig betygsskala, godkänd (G) eller underkänd (U). Kursen examineras i form av individuell webbaserad tentamen (del 1), individuell skriftlig hemtentamen (del 2) och två seminarier inkl en skriftlig inlämningsuppgift (del 3).
För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinationer är godkända och obligatoriska delar är fullgjorda.
Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Tillgodoräknande Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Övriga föreskrifter
För ytterligare information se Regelverket vid Umeå universitet.
- Innehållet i kursen 3OM374 överlappar helt med innehållet i 3OM337 - Kursen 3OM374 ersätter kursen 3OM337
Litteratur
Giltig från:
2022 vecka 30
För all kurslitteratur gäller senaste upplaga.
Palliativ vård : ur ett tvärprofessionellt perspektiv Benkel Inger, Molander Ulla, Wijk Helle 1. uppl. : Stockholm : Liber : 2016 : 199 s. : ISBN: 978-91-47-11238-8 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Omvårdnadens grunder : Perspektiv och förhållningssätt Friberg Febe, Öhlén Joakim Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 711 sidor : ISBN: 9789144123189 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Nationellt kunskapsstöd för god palliativ vård i livets slutskede : vägledning, rekommendationer och indikatorer : stöd för styrning och ledning Stockholm : Socialstyrelsen : 2013 : 105 s. : ISBN: 9789175550725 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Palliativ medicin och vård Strang Peter, Beck-Friis Barbro 4., rev. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 432 s. : ISBN: 978-91-47-10538-0 (inb.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Etikboken : etik för vårdande yrken Sandman Lars, Kjellström Sofia Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 485 sidor : ISBN: 9789144120539 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
För området relevanta artiklar, avhandlingar och publikationer tillkommer.