Engelskt namn: Diagnostic Methods in Child and Adolescent Psychiatry
Denna kursplan gäller: 2011-09-05 till 2011-09-11 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2012-09-03
Kursplan för kurser med start mellan 2011-09-19 och 2012-09-02
Kursplan för kurser med start mellan 2011-09-12 och 2011-09-18
Kursplan för kurser med start mellan 2011-09-05 och 2011-09-11
Kurskod: 3PS004
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Barn- och ungdomspsykiatri: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Barn- och ungdomspsykiatri
Beslutad av: Grundutbildningsnämnden, Medicinska fakulteten vid Umeå universitet, 2009-10-28
Reviderad av: Grundutbildningsnämnden, 2010-12-15
Kursen innehåller övergripande information om olika diagnostiska metoder för bedömning av barn och ungdomar med psykiska problem. Perspektiven är breda och innefattar såväl traditionell psykiatrisk diagnostik som familjediagnostik, relations- och samspelsbedömning, nätverksbeskrivningar, psykobiologiska metoder och salutogena faktorer. Betydelsen av olika informanter kommer att belysas. Kursen ger inblick i hur olika skattningsskalor kan användas liksom diagnostiska intervjuer. Specifika metoder för speciella sjukdomar såväl som mer generella symptombedömningar skall belysas.
Efter avslutad kurs ska studenten att ha kompetens att värdera vilka diagnostiska instrument som kan användas för diagnostik inom barn- och ungdomspsykiatri och själv kunna använda dessa instrument vid diagnostik av barn och ungdomar. Studenten ska ha kompetens att värdera differentialdiagnostiska problem och ha kunskap om komplexiteten i olika diagnostiska system. Studenten ska kunna kritiskt granska och värdera validitet och reliabilitet hos olika diagnostiska instrument efter avslutad kurs.
Univ: Högskolestudier med examen i vård- eller beteendevetenskapligt ämne eller lärarutbildning om minst 180 hp eller motsvarande. För att kunna tillgodogöra sig kursen krävs att man i sitt arbete har arbetsuppgifter som innehåller kartläggning, bedömning eller diagnostik av barns- och ungdomas beteende, utveckling och/eller psykiska hälsa. EngA och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier. Undantag för svenska kan beviljas för dig med svenska som modersmål eller motsvarande.
Kursen ges som distansutbildning med föreläsningar och grupparbeten i Umeå. I undervisningen ingår praktiska övningar och exempel på diagnosarbete från klinisk verksamhet. Kursen är uppdelad på två olika seminarietillfällen med mellanliggande projektarbete.
Studenten ska göra ett eget fördjupningsarbete som innefattar användandet av någon diagnostisk metod på barn-, ungdoms- eller familjepopulation. Arbetet skall redovisas skriftligt vid avslutande seminariet, som också innehåller en muntlig redovisning av arbetet. Kurs/moment kan tenteras vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omtentamenstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje kursstart därutöver, efter anmälan, möjlighet till tentamen. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till tentamen nästa gång kursen/moment ges. Studerande som blivit underkänd har rätt till förnyad examination (omtentamen) tidigast 10 dagar och senast 3 månader efter det att resultatet av det ordinarie provtillfället har meddelats. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering. En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av kurs, har rätt att, efter skriftlig begäran hos enhetschef, få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. TILLGODORÄKNANDE Ett tillgodoräknande prövas alltid individuellt. I de fall tillgodoräknande är möjligt beslutar grundutbildningsnämnden i samråd med kursansvarig (motsv) om tillgodoräknande efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. Skrivelse om överklagande skall ställas till Överklagandenämnden för högskolan men lämnas in till Registrator, Umeå universitet, inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Överklagandet skall vara skriftligt. I skrivelsen skall klaganden ange vilket beslut som överklagas och den ändring i beslut som begärs. För sent inkommen överklagande kommer att avvisas.
MINI-D IV : diagnostiska kriterier enligt DSM-IV-TR.
Herlofson Jörgen, Landqvist Mats
Danderyd : Pilgrim press, 2002 ; (Kristianstad : tr.) : 311 s. ([10], 311, [5]s.) :
ISBN: 91-973050-9-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Cederblad Marianne
Barn- och ungdomspsykiatri
6., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : [8], 294 s. :
ISBN: 91-47-05087-X ; 513:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn- och ungdomspsykiatri
Gillberg Christopher, Hellgren Lars
2. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2000 : 560 s. :
ISBN: 91-27-04395-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Rutter's Child and Adolescent Psychiatry
Rutter Michael, Bishop Dorothy, Pine S Daniel, Scott Steven, Stevensson S Jim, Taylor A Eric, Thapar Anita
5 Rev ed : Chicester : Wiley-Blackwell : 200806 :
ISBN: 1405145498
Se Umeå UB:s söktjänst