Engelskt namn: Prevention and Treatment of Mental Illness in Children and Adolescents
Denna kursplan gäller: 2013-09-02 till 2016-08-28 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2016-08-29
Kursplan för kurser med start innan 2016-08-28
Kurskod: 3PS009
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Barn- och ungdomspsykiatri: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Barn- och ungdomspsykiatri
Beslutad av: Grundutbildningsnämnden, Medicinska fakulteten vid Umeå universitet, 2012-09-17
Kursen innehåller teorier och metoder som kan användas vid förebyggande arbete och behandling av psykisk ohälsa hos barn och ungdomar.
Kursen innehåller följande moment:
Grundläggande teorier, 6 högskolepoäng
Den metodologiska och teoretiska bakgrundern omfattar neurobiologi, utvecklingspsykologi, beteendevetenskap och beteendeanalys, samspelsteori, familjeteorier och nätverksteorier. Förklaringsmodeller för psykisk ohälsa belyses. Vidare ingår ett avsnitt om behandlingsutvärdering.
Allmänt metodavsnitt, 4 högskolepoäng
Belysning av olika perspektiv på samtal med barn och familj utifrån både individ och famljesynvinkel t ex samtalsstruktur, förhållningssätt, barnets, syskons och föräldrars perspektiv, betydelsen av olika sammanhang och problembilder liksom etiska frågeställningar. Läkemedelsbehandling av barn och ungdomar skall belysas.
Fördjupning av metotik I, 5 högskolepoäng
Familjeterapi och färdighetsträningsmodeller.
Fördjupning av metodik II, 10 högskolepoäng
Preventionsmodeller i skolmiljö, samspelsbehandling, föräldraträningsmodeller för prevention och klinisk intervention, gruppbehandlingsmodeller vid ångest och depressionsproblem hos barn och ungdomar.
Egen fallbeskrivning/praktiskt prov, 5 högskolepoäng
Studenterna skall använda sig av en av metoderna som ingår i utbildningen och skriva en rapport om hur arbetet genomförts inklusive en utvärdering av utfallet.
Efter avslutad kurs ska studenten ha kunskap om teorier som är kopplade till olika behandlingar av psykisk ohälsa hos barn och ungdomar. Studenten skall efter avslutad kurs kunna kritiskt granska och värdera behandlingsstudier. Studenterna ska ha kunskap om preventions- och behandlingsmodeller som kan förbättra psykiska hälsan hos barn och ungdomar. Studenten skall själv efter avslutad kurs kunna använda sig av någon av de metoder som presenterats under utbildningen.
Univ: Högskoleexamen omfattande minst 120 högskolepoäng med inriktning mot medicin, vårdvetenskap, samhällsvetenskap eller beteendevetenskap. Vidare dokumenterad erfarenehet av arbete med barn, ungdomar och familjer inom barn- och ungdomspsykiatri, socialtjänst, elevhälsa, SiS ungdomsvård eller annan barn och ungdomsvård gäller som behörighet för antagning till kursen.
Kursen ges som distansutbildning med föreläsningar och grupparbeten i Umeå.
Termin 1. Examinationen sker genom aktivt deltagande i kursens seminarier och grupparbeten samt i form av en individuell skriftlig terminstentamen som genomförs som hemskrivning och deltagande i gruppdiskussion kring terminens kurslitteratur.
Termin 2. Examinationen sker genom aktivt deltagande i kursens seminarier och grupparbeten samt en individuell skriftlig terminstentamen som genomförs som hemskrivning och deltagande i gruppdiskussion kring terminens kurslitteratur. Studenterna skall använda sig av en av interventionsmetoderna som ingår i utbildningen och skriva en rapport om hur arbetet genomförts inklusive utvärdering av utfallet.
För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. För betyget väl godkänt krävs, förutom goda kunskaper inom området, att de skriftliga uppgifterna håller en hög språklig nivå, att texten har en tydlig forskningsanknytning, att studenten kritiskt kan värdera forskning samt visa prov på etisk medvetenhet.
Kurs/moment kan tenteras vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omtentamenstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje kursstart därutöver, efter anmälan, möjlighet till tentamen. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till tentamen nästa gång kursen/moment ges. Studerande som blivit underkänd har rätt till förnyad examination (omtentamen) tidigast 10 dagar och senast 3 månader efter det att resultatet av det ordinarie provtillfället har meddelats. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering.
En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av kurs, har rätt att, efter skriftlig begäran hos enhetschef, få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det.
TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Broberg Anders
Anknytning i praktiken : tillämpningar av anknytningsteorin
Stockholm : Natur och kultur : 2008 : 427 s :
ISBN: 978-91-27-11484-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundsbye Maths
Familjeterapins grunder : ett interaktionistiskt perspektiv, baserat på system-, process- och kommunikationsteori
4. rev. utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2010 : 425 s. :
ISBN: 978-91-27-12122-5 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Öst Lars-Göran
KBT inom barn- och ungdomspsykiatrin
Stockholm : Natur & kultur : 2010 : 261 s. :
ISBN: 978-91-27-11509-5 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kåver A
KBT i utveckling: en introduktion till kognitiv beteendeterapi
Natur & Kultur : 2006 :
Obligatorisk
12 verktyg i KBT: från teori till färdighet
Flink I, Linton S
Natur & Kultur : 2010 :
Obligatorisk
Mentalisering : att leka med verkligheten
Rydén Göran, Wallroth Per
Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 335 s. :
ISBN: 978-91-27-02651-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Normbrytande beteende i barndomen : vad säger forskningen?
Andershed Henrik, Andershed Anna-Karin
1. uppl. : Stockholm : Gothia : 2005 : 298 s. :
ISBN: 91-7205-437-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ringborg M
Förändrade familjesamtal. En handbok för familjelotsar
Studentlitteratur : 2010 :
Kazdin Alan E
Parent Management Training - Treatment for oppositional, aggresive and antisocial behavior in children and adolescents.
Oxford University Press : 2008 :
Rutter Michael
Rutter's child and adolescent psychiatry.
5th ed. : Oxford : Wiley-Blackwell : 2010. : p. cm. :
ISBN: 978-1-4051-4593-0 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst
What works for whom? A Critical Review of Treatments for Children and Adolescents
Fonagy P, Cottrell D
Guilford Publications : 2014 :
Carr A
The evidence base for family therapy and systemic interventions for child-focused problems
Ingår i:
Journal of family therapy [Elektronisk resurs].
Oxford : Blackwell : 1979- : 36 : sid. 107-157 :
Funktionell Familjeterapi - en behandlingsmetod vid ungdomskriminalitet
Hansson K, Cederblad M, Höök B
Socialvetenskaplig tidskrift 2000;7:231-43 :
Funktionell familjeterapi i barnpsykiatrisk praxis
Hansson K, Johansson P, Drott-Englén G, Benderix Y
Nordisk Psykologi 2004;56(4):304-20 :
Klinisk barnpsykologi : utveckling på avvägar
Broberg Anders, Almqvist Kjerstin, Tjus Tomas
Stockholm : Natur och kultur : 2003 : 367, [1] s. :
ISBN: 91-27-09438-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
ART - aggression replacement training : en multimodal metod för att ge aggressiva barn och ungdomar sociala alternativ
Goldstein Arnold P., Glick Barry, Gibbs John C., Pepin Russ, Trägårdh Eva, Daleflod Bengt
4. uppl. : Aneby : Barnhemmet Oasen : 2004 : 370 s. :
ISBN: 91-85353-01-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Rose G
Rose's Strategy of Preventive Medicine.
Oxford University Press : 2008 :
FN's konvention om barnets rättigheter
Barn- o ungdomspsykiatri :
http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/69025
Nationell strategi för ett utvecklat föräldrastöd - En vinst för alla
2013-10-31T13:51:48+01:00 :
http://www.regeringen.se/sb/d/16824/a/222846
Widding Ulrika
Problematic Parents and the Community Parent Education: Representations of Social Class, Ethnicity and Gender.
Journal of Feminist Family Therapy, 23, (1), 19-38 : 211 :
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/08952833.2011.548701#.UqW8ZlKA2Iw
Guldbrandsson Karin
Från nyhet till vardagsnytta : om implementeringens mödosamma konst : en forskningssammanställning
Stockholm : Statens folkhälsoinstitut : 2007 : 35 s. :
Fulltext
Karlsson K
Anknytning - om att tolka samspelet mellan föräldrar och små barn
Gothia Förlag : 2012 :
Theoretical, scientific and clinical foundations of the Triple P - Positive Parenting Program: A population approach to the promotion of parenting competence.
Sanders M.R, Markie-Dadds C, Turner K
Parenting Research and Practice Monograph 1, 1-21 : 2003 :
Sanders M. R
Development, evalutation and multinational dissemination of the Triple P - Postive Parenting Program
Annual Review of Clinical Psychology, 8 (1), 345-379 : 2012 :
Lundsbye Maths
Familjeterapins grunder : ett interaktionistiskt perspektiv, baserat på system-, process- och kommunikationsteori
4. rev. utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2010 : 425 s. :
ISBN: 978-91-27-12122-5 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Öst Lars-Göran
KBT inom barn- och ungdomspsykiatrin
Stockholm : Natur & kultur : 2010 : 261 s. :
ISBN: 978-91-27-11509-5 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
12 verktyg i KBT : från teori till färdighet
Linton Steven James, Flink Ida
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2011 : 390 s. :
ISBN: 978-91-27-12112-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Broberg Anders
Anknytning i praktiken : tillämpningar av anknytningsteorin
Stockholm : Natur och kultur : 2008 : 427 s :
ISBN: 978-91-27-11484-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Normbrytande beteende i barndomen : vad säger forskningen?
Andershed Henrik, Andershed Anna-Karin
1. uppl. : Stockholm : Gothia : 2005 : 298 s. :
ISBN: 91-7205-437-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Mentalisering : att leka med verkligheten
Rydén Göran, Wallroth Per
Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 335 s. :
ISBN: 978-91-27-02651-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kazdin Alan E
Parent Management Training - Treatment for oppositional, aggresive and antisocial behavior in children and adolescents.
Oxford University Press : 2008 :
Fonagy Peter
What works for whom? : a critical review of treatment for children and adolescents
Paperback ed. : New York : Guilford Press : 2005 : 525 s. :
ISBN: 1-59385-166-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Rutter Michael
Rutter's child and adolescent psychiatry.
5th ed. : Oxford : Wiley-Blackwell : 2010. : p. cm. :
ISBN: 978-1-4051-4593-0 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Funktionell Familjeterapi - en behandlingsmetod vid ungdomskriminalitet
Hansson K, Cederblad M, Höök B
Socialvetenskaplig tidskrift 2000;7:231-43 :
Funktionell familjeterapi i barnpsykiatrisk praxis
Hansson K, Johansson P, Drott-Englén G, Benderix Y
Nordisk Psykologi 2004;56(4):304-20 :
Klinisk barnpsykologi : utveckling på avvägar
Broberg Anders, Almqvist Kjerstin, Tjus Tomas
Stockholm : Natur och kultur : 2003 : 367, [1] s. :
ISBN: 91-27-09438-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
ART - aggression replacement training : en multimodal metod för att ge aggressiva barn och ungdomar sociala alternativ
Goldstein Arnold P., Glick Barry, Gibbs John C., Pepin Russ, Trägårdh Eva, Daleflod Bengt
4. uppl. : Aneby : Barnhemmet Oasen : 2004 : 370 s. :
ISBN: 91-85353-01-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Rose G
Rose's Strategy of Preventive Medicine.
Oxford University Press : 2008 :
FN's konvention om barnets rättigheter
Barn- o ungdomspsykiatri :
http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/69025
Nationell strategi för ett utvecklat föräldrastöd - En vinst för alla
2013-10-31T13:51:48+01:00 :
http://www.regeringen.se/sb/d/16824/a/222846
Widding Ulrika
Problematic Parents and the Community Parent Education: Representations of Social Class, Ethnicity and Gender.
Journal of Feminist Family Therapy, 23, (1), 19-38 : 211 :
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/08952833.2011.548701#.UqW8ZlKA2Iw
Guldbrandsson Karin
Från nyhet till vardagsnytta : om implementeringens mödosamma konst : en forskningssammanställning
Stockholm : Statens folkhälsoinstitut : 2007 : 35 s. :
Fulltext
Karlsson K
Anknytning - om att tolka samspelet mellan föräldrar och små barn
Gothia Förlag : 2012 :
Theoretical, scientific and clinical foundations of the Triple P - Positive Parenting Program: A population approach to the promotion of parenting competence.
Sanders M.R, Markie-Dadds C, Turner K
Parenting Research and Practice Monograph 1, 1-21 : 2003 :
Sanders M. R
Development, evalutation and multinational dissemination of the Triple P - Postive Parenting Program
Annual Review of Clinical Psychology, 8 (1), 345-379 : 2012 :
Lundsbye Maths
Familjeterapins grunder : ett interaktionistiskt perspektiv, baserat på system-, process- och kommunikationsteori
4. rev. utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2010 : 425 s. :
ISBN: 978-91-27-12122-5 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Öst Lars-Göran
KBT inom barn- och ungdomspsykiatrin
Stockholm : Natur & kultur : 2010 : 261 s. :
ISBN: 978-91-27-11509-5 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
12 verktyg i KBT : från teori till färdighet
Linton Steven James, Flink Ida
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2011 : 390 s. :
ISBN: 978-91-27-12112-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Broberg Anders
Anknytning i praktiken : tillämpningar av anknytningsteorin
Stockholm : Natur och kultur : 2008 : 427 s :
ISBN: 978-91-27-11484-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Normbrytande beteende i barndomen : vad säger forskningen?
Andershed Henrik, Andershed Anna-Karin
1. uppl. : Stockholm : Gothia : 2005 : 298 s. :
ISBN: 91-7205-437-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Mentalisering : att leka med verkligheten
Rydén Göran, Wallroth Per
Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 335 s. :
ISBN: 978-91-27-02651-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kazdin Alan E
Parent Management Training - Treatment for oppositional, aggresive and antisocial behavior in children and adolescents.
Oxford University Press : 2008 :
Fonagy Peter
What works for whom? : a critical review of treatment for children and adolescents
Paperback ed. : New York : Guilford Press : 2005 : 525 s. :
ISBN: 1-59385-166-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Rutter Michael
Rutter's child and adolescent psychiatry.
5th ed. : Oxford : Wiley-Blackwell : 2010. : p. cm. :
ISBN: 978-1-4051-4593-0 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Funktionell Familjeterapi - en behandlingsmetod vid ungdomskriminalitet
Hansson K, Cederblad M, Höök B
Socialvetenskaplig tidskrift 2000;7:231-43 :
Funktionell familjeterapi i barnpsykiatrisk praxis
Hansson K, Johansson P, Drott-Englén G, Benderix Y
Nordisk Psykologi 2004;56(4):304-20 :
Klinisk barnpsykologi : utveckling på avvägar
Broberg Anders, Almqvist Kjerstin, Tjus Tomas
Stockholm : Natur och kultur : 2003 : 367, [1] s. :
ISBN: 91-27-09438-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
ART - aggression replacement training : en multimodal metod för att ge aggressiva barn och ungdomar sociala alternativ
Goldstein Arnold P., Glick Barry, Gibbs John C., Pepin Russ, Trägårdh Eva, Daleflod Bengt
4. uppl. : Aneby : Barnhemmet Oasen : 2004 : 370 s. :
ISBN: 91-85353-01-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Rose G
Rose's Strategy of Preventive Medicine.
Oxford University Press : 2008 :
FN's konvention om barnets rättigheter
Barn- o ungdomspsykiatri :
http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/69025
Nationell strategi för ett utvecklat föräldrastöd - En vinst för alla
2013-10-31T13:51:48+01:00 :
http://www.regeringen.se/sb/d/16824/a/222846
Widding Ulrika
Problematic Parents and the Community Parent Education: Representations of Social Class, Ethnicity and Gender.
Journal of Feminist Family Therapy, 23, (1), 19-38 : 211 :
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/08952833.2011.548701#.UqW8ZlKA2Iw
Guldbrandsson Karin
Från nyhet till vardagsnytta : om implementeringens mödosamma konst : en forskningssammanställning
Stockholm : Statens folkhälsoinstitut : 2007 : 35 s. :
Fulltext
Karlsson K
Anknytning - om att tolka samspelet mellan föräldrar och små barn
Gothia Förlag : 2012 :
Theoretical, scientific and clinical foundations of the Triple P - Positive Parenting Program: A population approach to the promotion of parenting competence.
Sanders M.R, Markie-Dadds C, Turner K
Parenting Research and Practice Monograph 1, 1-21 : 2003 :
Sanders M. R
Development, evalutation and multinational dissemination of the Triple P - Postive Parenting Program
Annual Review of Clinical Psychology, 8 (1), 345-379 : 2012 :
Lundsbye Maths
Familjeterapins grunder : ett interaktionistiskt perspektiv, baserat på system-, process- och kommunikationsteori
4. rev. utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2010 : 425 s. :
ISBN: 978-91-27-12122-5 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Öst Lars-Göran
KBT inom barn- och ungdomspsykiatrin
Stockholm : Natur & kultur : 2010 : 261 s. :
ISBN: 978-91-27-11509-5 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
12 verktyg i KBT : från teori till färdighet
Linton Steven James, Flink Ida
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2011 : 390 s. :
ISBN: 978-91-27-12112-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Broberg Anders
Anknytning i praktiken : tillämpningar av anknytningsteorin
Stockholm : Natur och kultur : 2008 : 427 s :
ISBN: 978-91-27-11484-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Normbrytande beteende i barndomen : vad säger forskningen?
Andershed Henrik, Andershed Anna-Karin
1. uppl. : Stockholm : Gothia : 2005 : 298 s. :
ISBN: 91-7205-437-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Mentalisering : att leka med verkligheten
Rydén Göran, Wallroth Per
Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 335 s. :
ISBN: 978-91-27-02651-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kazdin Alan E
Parent Management Training - Treatment for oppositional, aggresive and antisocial behavior in children and adolescents.
Oxford University Press : 2008 :
Fonagy Peter
What works for whom? : a critical review of treatment for children and adolescents
Paperback ed. : New York : Guilford Press : 2005 : 525 s. :
ISBN: 1-59385-166-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Rutter Michael
Rutter's child and adolescent psychiatry.
5th ed. : Oxford : Wiley-Blackwell : 2010. : p. cm. :
ISBN: 978-1-4051-4593-0 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst