"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Preventions- och behandlingsmetoder vid psykisk ohälsa hos barn och ungdomar, 30 hp

Engelskt namn: Prevention and Treatment of Mental Illness in Children and Adolescents

Denna kursplan gäller: 2013-09-02 till 2016-08-28 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 3PS009

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Barn- och ungdomspsykiatri: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Barn- och ungdomspsykiatri

Beslutad av: Grundutbildningsnämnden, Medicinska fakulteten vid Umeå universitet, 2012-09-17

Innehåll

Kursen innehåller teorier och metoder som kan användas vid förebyggande arbete och behandling av psykisk ohälsa hos barn och ungdomar.

Kursen innehåller följande moment:

Grundläggande teorier, 6 högskolepoäng
Den metodologiska och teoretiska bakgrundern omfattar neurobiologi, utvecklingspsykologi, beteendevetenskap och beteendeanalys, samspelsteori, familjeteorier och nätverksteorier. Förklaringsmodeller för psykisk ohälsa belyses. Vidare ingår ett avsnitt om behandlingsutvärdering.

Allmänt metodavsnitt, 4 högskolepoäng
Belysning av olika perspektiv på samtal med barn och familj utifrån både individ och famljesynvinkel t ex samtalsstruktur, förhållningssätt, barnets, syskons och föräldrars perspektiv, betydelsen av olika sammanhang och problembilder liksom etiska frågeställningar. Läkemedelsbehandling av barn och ungdomar skall belysas.

Fördjupning av metotik I, 5 högskolepoäng
Familjeterapi och färdighetsträningsmodeller.

Fördjupning av metodik II, 10 högskolepoäng
Preventionsmodeller i skolmiljö, samspelsbehandling, föräldraträningsmodeller för prevention och klinisk intervention, gruppbehandlingsmodeller vid ångest och depressionsproblem hos barn och ungdomar.

Egen fallbeskrivning/praktiskt prov, 5 högskolepoäng
Studenterna skall använda sig av en av metoderna som ingår i utbildningen och skriva en rapport om hur arbetet genomförts inklusive en utvärdering av utfallet.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten ha kunskap om teorier som är kopplade till olika behandlingar av psykisk ohälsa hos barn och ungdomar. Studenten skall efter avslutad kurs kunna kritiskt granska och värdera behandlingsstudier. Studenterna ska ha kunskap om preventions- och behandlingsmodeller som kan förbättra psykiska hälsan hos barn och ungdomar. Studenten skall själv efter avslutad kurs kunna använda sig av någon av de metoder som presenterats under utbildningen.

Behörighetskrav

Univ: Högskoleexamen omfattande minst 120 högskolepoäng med inriktning mot medicin, vårdvetenskap, samhällsvetenskap eller beteendevetenskap. Vidare dokumenterad erfarenehet av arbete med barn, ungdomar och familjer inom barn- och ungdomspsykiatri, socialtjänst, elevhälsa, SiS ungdomsvård eller annan barn och ungdomsvård gäller som behörighet för antagning till kursen.

Undervisningens upplägg

Kursen ges som distansutbildning med föreläsningar och grupparbeten i Umeå.

Examination

Termin 1. Examinationen sker genom aktivt deltagande i kursens seminarier och grupparbeten samt i form av en individuell skriftlig terminstentamen som genomförs som hemskrivning och deltagande i gruppdiskussion kring terminens kurslitteratur.

Termin 2. Examinationen sker genom aktivt deltagande i kursens seminarier och grupparbeten samt en individuell skriftlig terminstentamen som genomförs som hemskrivning och deltagande i gruppdiskussion kring terminens kurslitteratur. Studenterna skall använda sig av en av interventionsmetoderna som ingår i utbildningen och skriva en rapport om hur arbetet genomförts inklusive utvärdering av utfallet.

För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. För betyget väl godkänt krävs, förutom goda kunskaper inom området, att de skriftliga uppgifterna håller en hög språklig nivå, att texten har en tydlig forskningsanknytning, att studenten kritiskt kan värdera forskning samt visa prov på etisk medvetenhet.

Kurs/moment kan tenteras vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omtentamenstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje kursstart därutöver, efter anmälan, möjlighet till tentamen. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till tentamen nästa gång kursen/moment ges. Studerande som blivit underkänd har rätt till förnyad examination (omtentamen) tidigast 10 dagar och senast 3 månader efter det att resultatet av det ordinarie provtillfället har meddelats. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering.
En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av kurs, har rätt att, efter skriftlig begäran hos enhetschef, få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det.

TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Litteratur

  • Giltig från: 2015 vecka 36

    Kurslitteratur

    Broberg Anders
    Anknytning i praktiken : tillämpningar av anknytningsteorin
    Stockholm : Natur och kultur : 2008 : 427 s :
    ISBN: 978-91-27-11484-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundsbye Maths
    Familjeterapins grunder : ett interaktionistiskt perspektiv, baserat på system-, process- och kommunikationsteori
    4. rev. utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2010 : 425 s. :
    ISBN: 978-91-27-12122-5 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Öst Lars-Göran
    KBT inom barn- och ungdomspsykiatrin
    Stockholm : Natur & kultur : 2010 : 261 s. :
    ISBN: 978-91-27-11509-5 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kåver A
    KBT i utveckling: en introduktion till kognitiv beteendeterapi
    Natur & Kultur : 2006 :
    Obligatorisk

    12 verktyg i KBT: från teori till färdighet
    Flink I, Linton S
    Natur & Kultur : 2010 :
    Obligatorisk

    Mentalisering : att leka med verkligheten
    Rydén Göran, Wallroth Per
    Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 335 s. :
    ISBN: 978-91-27-02651-3 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Normbrytande beteende i barndomen : vad säger forskningen?
    Andershed Henrik, Andershed Anna-Karin
    1. uppl. : Stockholm : Gothia : 2005 : 298 s. :
    ISBN: 91-7205-437-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referensllitteratur

    Ringborg M
    Förändrade familjesamtal. En handbok för familjelotsar
    Studentlitteratur : 2010 :

    Kazdin Alan E
    Parent Management Training - Treatment for oppositional, aggresive and antisocial behavior in children and adolescents.
    Oxford University Press : 2008 :

    Rutter Michael
    Rutter's child and adolescent psychiatry.
    5th ed. : Oxford : Wiley-Blackwell : 2010. : p. cm. :
    ISBN: 978-1-4051-4593-0 (pbk.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    What works for whom? A Critical Review of Treatments for Children and Adolescents
    Fonagy P, Cottrell D
    Guilford Publications : 2014 :

    Carr A
    The evidence base for family therapy and systemic interventions for child-focused problems
    Ingår i:
    Journal of family therapy [Elektronisk resurs].
    Oxford : Blackwell : 1979- : 36 : sid. 107-157 :

    Funktionell Familjeterapi - en behandlingsmetod vid ungdomskriminalitet
    Hansson K, Cederblad M, Höök B
    Socialvetenskaplig tidskrift 2000;7:231-43 :

    Funktionell familjeterapi i barnpsykiatrisk praxis
    Hansson K, Johansson P, Drott-Englén G, Benderix Y
    Nordisk Psykologi 2004;56(4):304-20 :

    Klinisk barnpsykologi : utveckling på avvägar
    Broberg Anders, Almqvist Kjerstin, Tjus Tomas
    Stockholm : Natur och kultur : 2003 : 367, [1] s. :
    ISBN: 91-27-09438-3 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    ART - aggression replacement training : en multimodal metod för att ge aggressiva barn och ungdomar sociala alternativ
    Goldstein Arnold P., Glick Barry, Gibbs John C., Pepin Russ, Trägårdh Eva, Daleflod Bengt
    4. uppl. : Aneby : Barnhemmet Oasen : 2004 : 370 s. :
    ISBN: 91-85353-01-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rose G
    Rose's Strategy of Preventive Medicine.
    Oxford University Press : 2008 :

    FN's konvention om barnets rättigheter
    Barn- o ungdomspsykiatri :
    http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/69025

    Nationell strategi för ett utvecklat föräldrastöd - En vinst för alla
    2013-10-31T13:51:48+01:00 :
    http://www.regeringen.se/sb/d/16824/a/222846

    Widding Ulrika
    Problematic Parents and the Community Parent Education: Representations of Social Class, Ethnicity and Gender.
    Journal of Feminist Family Therapy, 23, (1), 19-38 : 211 :
    http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/08952833.2011.548701#.UqW8ZlKA2Iw

    Guldbrandsson Karin
    Från nyhet till vardagsnytta : om implementeringens mödosamma konst : en forskningssammanställning
    Stockholm : Statens folkhälsoinstitut : 2007 : 35 s. :
    Fulltext

    Karlsson K
    Anknytning - om att tolka samspelet mellan föräldrar och små barn
    Gothia Förlag : 2012 :

    Theoretical, scientific and clinical foundations of the Triple P - Positive Parenting Program: A population approach to the promotion of parenting competence.
    Sanders M.R, Markie-Dadds C, Turner K
    Parenting Research and Practice Monograph 1, 1-21 : 2003 :

    Sanders M. R
    Development, evalutation and multinational dissemination of the Triple P - Postive Parenting Program
    Annual Review of Clinical Psychology, 8 (1), 345-379 : 2012 :

  • Giltig från: 2014 vecka 36

    Kurslitteratur

    Lundsbye Maths
    Familjeterapins grunder : ett interaktionistiskt perspektiv, baserat på system-, process- och kommunikationsteori
    4. rev. utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2010 : 425 s. :
    ISBN: 978-91-27-12122-5 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Öst Lars-Göran
    KBT inom barn- och ungdomspsykiatrin
    Stockholm : Natur & kultur : 2010 : 261 s. :
    ISBN: 978-91-27-11509-5 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    12 verktyg i KBT : från teori till färdighet
    Linton Steven James, Flink Ida
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2011 : 390 s. :
    ISBN: 978-91-27-12112-6 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Broberg Anders
    Anknytning i praktiken : tillämpningar av anknytningsteorin
    Stockholm : Natur och kultur : 2008 : 427 s :
    ISBN: 978-91-27-11484-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Normbrytande beteende i barndomen : vad säger forskningen?
    Andershed Henrik, Andershed Anna-Karin
    1. uppl. : Stockholm : Gothia : 2005 : 298 s. :
    ISBN: 91-7205-437-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Mentalisering : att leka med verkligheten
    Rydén Göran, Wallroth Per
    Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 335 s. :
    ISBN: 978-91-27-02651-3 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referensllitteratur

    Kazdin Alan E
    Parent Management Training - Treatment for oppositional, aggresive and antisocial behavior in children and adolescents.
    Oxford University Press : 2008 :

    Fonagy Peter
    What works for whom? : a critical review of treatment for children and adolescents
    Paperback ed. : New York : Guilford Press : 2005 : 525 s. :
    ISBN: 1-59385-166-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rutter Michael
    Rutter's child and adolescent psychiatry.
    5th ed. : Oxford : Wiley-Blackwell : 2010. : p. cm. :
    ISBN: 978-1-4051-4593-0 (pbk.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Funktionell Familjeterapi - en behandlingsmetod vid ungdomskriminalitet
    Hansson K, Cederblad M, Höök B
    Socialvetenskaplig tidskrift 2000;7:231-43 :

    Funktionell familjeterapi i barnpsykiatrisk praxis
    Hansson K, Johansson P, Drott-Englén G, Benderix Y
    Nordisk Psykologi 2004;56(4):304-20 :

    Klinisk barnpsykologi : utveckling på avvägar
    Broberg Anders, Almqvist Kjerstin, Tjus Tomas
    Stockholm : Natur och kultur : 2003 : 367, [1] s. :
    ISBN: 91-27-09438-3 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    ART - aggression replacement training : en multimodal metod för att ge aggressiva barn och ungdomar sociala alternativ
    Goldstein Arnold P., Glick Barry, Gibbs John C., Pepin Russ, Trägårdh Eva, Daleflod Bengt
    4. uppl. : Aneby : Barnhemmet Oasen : 2004 : 370 s. :
    ISBN: 91-85353-01-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rose G
    Rose's Strategy of Preventive Medicine.
    Oxford University Press : 2008 :

    FN's konvention om barnets rättigheter
    Barn- o ungdomspsykiatri :
    http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/69025

    Nationell strategi för ett utvecklat föräldrastöd - En vinst för alla
    2013-10-31T13:51:48+01:00 :
    http://www.regeringen.se/sb/d/16824/a/222846

    Widding Ulrika
    Problematic Parents and the Community Parent Education: Representations of Social Class, Ethnicity and Gender.
    Journal of Feminist Family Therapy, 23, (1), 19-38 : 211 :
    http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/08952833.2011.548701#.UqW8ZlKA2Iw

    Guldbrandsson Karin
    Från nyhet till vardagsnytta : om implementeringens mödosamma konst : en forskningssammanställning
    Stockholm : Statens folkhälsoinstitut : 2007 : 35 s. :
    Fulltext

    Karlsson K
    Anknytning - om att tolka samspelet mellan föräldrar och små barn
    Gothia Förlag : 2012 :

    Theoretical, scientific and clinical foundations of the Triple P - Positive Parenting Program: A population approach to the promotion of parenting competence.
    Sanders M.R, Markie-Dadds C, Turner K
    Parenting Research and Practice Monograph 1, 1-21 : 2003 :

    Sanders M. R
    Development, evalutation and multinational dissemination of the Triple P - Postive Parenting Program
    Annual Review of Clinical Psychology, 8 (1), 345-379 : 2012 :

  • Giltig från: 2014 vecka 4

    Kurslitteratur

    Lundsbye Maths
    Familjeterapins grunder : ett interaktionistiskt perspektiv, baserat på system-, process- och kommunikationsteori
    4. rev. utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2010 : 425 s. :
    ISBN: 978-91-27-12122-5 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Öst Lars-Göran
    KBT inom barn- och ungdomspsykiatrin
    Stockholm : Natur & kultur : 2010 : 261 s. :
    ISBN: 978-91-27-11509-5 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    12 verktyg i KBT : från teori till färdighet
    Linton Steven James, Flink Ida
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2011 : 390 s. :
    ISBN: 978-91-27-12112-6 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Broberg Anders
    Anknytning i praktiken : tillämpningar av anknytningsteorin
    Stockholm : Natur och kultur : 2008 : 427 s :
    ISBN: 978-91-27-11484-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Normbrytande beteende i barndomen : vad säger forskningen?
    Andershed Henrik, Andershed Anna-Karin
    1. uppl. : Stockholm : Gothia : 2005 : 298 s. :
    ISBN: 91-7205-437-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Mentalisering : att leka med verkligheten
    Rydén Göran, Wallroth Per
    Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 335 s. :
    ISBN: 978-91-27-02651-3 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referensllitteratur

    Kazdin Alan E
    Parent Management Training - Treatment for oppositional, aggresive and antisocial behavior in children and adolescents.
    Oxford University Press : 2008 :

    Fonagy Peter
    What works for whom? : a critical review of treatment for children and adolescents
    Paperback ed. : New York : Guilford Press : 2005 : 525 s. :
    ISBN: 1-59385-166-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rutter Michael
    Rutter's child and adolescent psychiatry.
    5th ed. : Oxford : Wiley-Blackwell : 2010. : p. cm. :
    ISBN: 978-1-4051-4593-0 (pbk.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Funktionell Familjeterapi - en behandlingsmetod vid ungdomskriminalitet
    Hansson K, Cederblad M, Höök B
    Socialvetenskaplig tidskrift 2000;7:231-43 :

    Funktionell familjeterapi i barnpsykiatrisk praxis
    Hansson K, Johansson P, Drott-Englén G, Benderix Y
    Nordisk Psykologi 2004;56(4):304-20 :

    Klinisk barnpsykologi : utveckling på avvägar
    Broberg Anders, Almqvist Kjerstin, Tjus Tomas
    Stockholm : Natur och kultur : 2003 : 367, [1] s. :
    ISBN: 91-27-09438-3 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    ART - aggression replacement training : en multimodal metod för att ge aggressiva barn och ungdomar sociala alternativ
    Goldstein Arnold P., Glick Barry, Gibbs John C., Pepin Russ, Trägårdh Eva, Daleflod Bengt
    4. uppl. : Aneby : Barnhemmet Oasen : 2004 : 370 s. :
    ISBN: 91-85353-01-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rose G
    Rose's Strategy of Preventive Medicine.
    Oxford University Press : 2008 :

    FN's konvention om barnets rättigheter
    Barn- o ungdomspsykiatri :
    http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/69025

    Nationell strategi för ett utvecklat föräldrastöd - En vinst för alla
    2013-10-31T13:51:48+01:00 :
    http://www.regeringen.se/sb/d/16824/a/222846

    Widding Ulrika
    Problematic Parents and the Community Parent Education: Representations of Social Class, Ethnicity and Gender.
    Journal of Feminist Family Therapy, 23, (1), 19-38 : 211 :
    http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/08952833.2011.548701#.UqW8ZlKA2Iw

    Guldbrandsson Karin
    Från nyhet till vardagsnytta : om implementeringens mödosamma konst : en forskningssammanställning
    Stockholm : Statens folkhälsoinstitut : 2007 : 35 s. :
    Fulltext

    Karlsson K
    Anknytning - om att tolka samspelet mellan föräldrar och små barn
    Gothia Förlag : 2012 :

    Theoretical, scientific and clinical foundations of the Triple P - Positive Parenting Program: A population approach to the promotion of parenting competence.
    Sanders M.R, Markie-Dadds C, Turner K
    Parenting Research and Practice Monograph 1, 1-21 : 2003 :

    Sanders M. R
    Development, evalutation and multinational dissemination of the Triple P - Postive Parenting Program
    Annual Review of Clinical Psychology, 8 (1), 345-379 : 2012 :

  • Giltig från: 2012 vecka 37

    Kurslitteratur

    Lundsbye Maths
    Familjeterapins grunder : ett interaktionistiskt perspektiv, baserat på system-, process- och kommunikationsteori
    4. rev. utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2010 : 425 s. :
    ISBN: 978-91-27-12122-5 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Öst Lars-Göran
    KBT inom barn- och ungdomspsykiatrin
    Stockholm : Natur & kultur : 2010 : 261 s. :
    ISBN: 978-91-27-11509-5 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    12 verktyg i KBT : från teori till färdighet
    Linton Steven James, Flink Ida
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2011 : 390 s. :
    ISBN: 978-91-27-12112-6 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Broberg Anders
    Anknytning i praktiken : tillämpningar av anknytningsteorin
    Stockholm : Natur och kultur : 2008 : 427 s :
    ISBN: 978-91-27-11484-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Normbrytande beteende i barndomen : vad säger forskningen?
    Andershed Henrik, Andershed Anna-Karin
    1. uppl. : Stockholm : Gothia : 2005 : 298 s. :
    ISBN: 91-7205-437-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Mentalisering : att leka med verkligheten
    Rydén Göran, Wallroth Per
    Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 335 s. :
    ISBN: 978-91-27-02651-3 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referensllitteratur

    Kazdin Alan E
    Parent Management Training - Treatment for oppositional, aggresive and antisocial behavior in children and adolescents.
    Oxford University Press : 2008 :

    Fonagy Peter
    What works for whom? : a critical review of treatment for children and adolescents
    Paperback ed. : New York : Guilford Press : 2005 : 525 s. :
    ISBN: 1-59385-166-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rutter Michael
    Rutter's child and adolescent psychiatry.
    5th ed. : Oxford : Wiley-Blackwell : 2010. : p. cm. :
    ISBN: 978-1-4051-4593-0 (pbk.)
    Se Umeå UB:s söktjänst