Engelskt namn: Diagnostic Methods in Child and Adolescent Psychiatry
Denna kursplan gäller: 2013-09-02 till 2015-08-30 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2015-08-31
Kursplan för kurser med start innan 2015-08-30
Kurskod: 3PS010
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Barn- och ungdomspsykiatri: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Barn- och ungdomspsykiatri
Beslutad av: Grundutbildningsnämnden, Medicinska fakulteten vid Umeå universitet, 2012-09-17
Kursen innehåller övergripande information om olika diagnostiska metoder för bedömning av barn och ungdomar med psykiska problem.
Kursen innehåller följande moment:
Diagnostiska metoder/teori, 7,5 högskolepoäng
Perspektiven är breda och innefattar såväl traditionell barnpsykiatrisk diagnostik som familjediagnostik, relations- och samspelsbedömning, nätverksbeskrivningar, psykobiologiska metoder och salutogena faktorer men metoder för diagnos av specifika tillstånd dominerar. Betydelsen av olika informanter kommer att belysas. Kursen ger inblick i hur olika skattningsskalor kan användas liksom diagnostiska intervjuer.
Eget arbete, 7,5 högskolepoäng
Studenten ska göra ett eget fördjupningsarbete som innefattar användandet av någon diagnostisk metod på barn-, ungdoms- eller familjepopulation.
Efter avslutad kurs ska studenten:
Ha kunskap om olika diagnostiska system för diagnos av psykisk ohälsa hos barn och ungdomar.
Ha kunskap om vilka diagnostiska instrument som kan användas för diagnostik av specifika tillstånd inom barn- och ungdomspsykiatri.
Kunna tillämpa dessa instrumet vid diagnostik av barn och ungdomar.
Kunna värdera differentialdiagnostiska problem.
Kunna kritiskt granska och värdera validitet och reliabilitet hos olika diagnostiska instrument.
Univ: Högskolestudier med examen i vård- eller beteendevetenskapligt ämne eller lärarutbildning om minst 180 hp eller motsvarande. För att kunna tillgodogöra sig kursen krävs att man i sitt arbete har arbetsuppgifter som innehåller kartläggning, bedömning eller diagnostik av barns- och ungdomas beteende, utveckling och/eller psykiska hälsa. EngA och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier. Undantag för svenska kan beviljas för dig med svenska som modersmål eller motsvarande.
Kursen ges som distansutbildning med föreläsningar och grupparbeten i Umeå. I undervisningen ingår praktiska övningar och exempel på diagnosarbete från klinisk verksamhet. Kursen är uppdelad på två olika seminarietillfällen med mellanliggande projektarbete. Studerande som har differentialdiagnostiska arbetsuppgifter i sitt arbete får grupptid för falldiskussion utifrån egna ärenden. Studenten får presentera en fallbeskrivning skriftligt och muntligt för gruppen och två erfarna kliniker.Två timmar per kursdag avsätts för detta. Övriga kursdeltagare får fallorienterad undervisning under samma kurstid.
Examinationen sker genom aktivt deltagande i kursens seminarier och falldiskussioner samt ett eget fördjupningsarbete omfattande 7.5 hp.
För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga obligatoriska moment är godkända. För betyget väl godkänt krävs att den skriftliga rapporten utgörs av en empirisk studie där texten har en hög språklig nivå, att texten innefattar en genomgång av kunskapsläget inom området, att frågeställning och syfte har vetenskapligt intresse, att metodiken är adekvat, att resultaten presenteras på ett bra sätt och att diskussionen ger en fördjupad belysning av resultaten och relation till tidigare kunskap samt visar prov på etisk medvetenhet.
Kurs/moment kan tenteras vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omtentamenstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje kursstart därutöver, efter anmälan, möjlighet till tentamen. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till tentamen nästa gång kursen/moment ges. Studerande som blivit underkänd har rätt till förnyad examination (omtentamen) tidigast 10 dagar och senast 3 månader efter det att resultatet av det ordinarie provtillfället har meddelats. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering.
En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av kurs, har rätt att, efter skriftlig begäran hos enhetschef, få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det.
TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Rutter's Child and Adolescent Psychiatry (fifth edition) Kapitel 2, 4, 19-22
Rutter M, Taylor E
Wiley-Blackwell : 2010 :
Obligatorisk
Rutter M
Research Review; Child psychiatric diagnosis and classification: concepts, findings, challenges and potential. 52:6, sid 647-660
Journal of Child Psychology and Psychiatry : 2011 :
Obligatorisk
Barn- och ungdomspsykiatrins metoder : en nationell inventering
Stockholm : Socialstyrelsen : 2009 : 69 s. :
Obligatorisk
MINI-D IV : diagnostiska kriterier enligt DSM-IV-TR.
Herlofson Jörgen, Landqvist Mats
Danderyd : Pilgrim press, 2002 ; (Kristianstad : tr.) : 311 s. ([10], 311, [5]s.) :
ISBN: 91-973050-9-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Rutter Michael
Rutter's child and adolescent psychiatry.
5th ed. : Oxford : Wiley-Blackwell : 2010. : p. cm. :
ISBN: 978-1-4051-4593-0 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Rutter's Child and Adolescent Psychiatry. Kapitel 2-5, sid 18-70
Rutter M, Taylor E
Blackwell publishing 2008 (fifth edition) : 2008 :
Obligatorisk
Rutter M
Research Review; Child psychiatric diagnosis and classification: concepts, findings, challenges and potential. 52:6, sid 647-660
Journal of Child Psychology and Psychiatry : 2011 :
Obligatorisk
Barn- och ungdomspsykiatrins metoder : en nationell inventering
Stockholm : Socialstyrelsen : 2009 : 69 s. :
Obligatorisk
MINI-D IV : diagnostiska kriterier enligt DSM-IV-TR.
Herlofson Jörgen, Landqvist Mats
Danderyd : Pilgrim press, 2002 ; (Kristianstad : tr.) : 311 s. ([10], 311, [5]s.) :
ISBN: 91-973050-9-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Cederblad Marianne
Barn- och ungdomspsykiatri
6., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : [8], 294 s. :
ISBN: 91-47-05087-X ; 513:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn- och ungdomspsykiatri
Gillberg Christopher, Hellgren Lars
2. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2000 : 560 s. :
ISBN: 91-27-04395-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Rutter's Child and Adolescent Psychiatry
Rutter M, Taylor E
Blackwell publishing (fifth edition) : 2008 :
MINI-D IV : diagnostiska kriterier enligt DSM-IV-TR.
Herlofson Jörgen, Landqvist Mats
Danderyd : Pilgrim press, 2002 ; (Kristianstad : tr.) : 311 s. ([10], 311, [5]s.) :
ISBN: 91-973050-9-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Cederblad Marianne
Barn- och ungdomspsykiatri
6., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : [8], 294 s. :
ISBN: 91-47-05087-X ; 513:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn- och ungdomspsykiatri
Gillberg Christopher, Hellgren Lars
2. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2000 : 560 s. :
ISBN: 91-27-04395-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Rutter's Child and Adolescent Psychiatry
Rutter Michael, Bishop Dorothy, Pine S Daniel, Scott Steven, Stevensson S Jim, Taylor A Eric, Thapar Anita
5 Rev ed : Chicester : Wiley-Blackwell : 200806 :
ISBN: 1405145498
Se Umeå UB:s söktjänst