"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Barnpsykiatri, 3 hp

Engelskt namn: Child psychiatry

Denna kursplan gäller: 2018-09-03 till 2020-08-30 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 3PS015

Högskolepoäng: 3

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Barn- och ungdomspsykiatri: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Barn- och ungdomspsykiatri

Beslutad av: Programrådet för logopedprogrammet (PRLP), 2017-11-29

Innehåll

Kursen har följande innehåll:

  • Psykiska sjukdomar under barn och ungdomsåren
  • Utvecklingsavvikelser hos barn
  • Familjepsykologi
  • Barn som far illla

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:

  • redogöra för barnets juridiska ställning och samhällets ansvar för barnets situation och möjligheter att ingripa
  • beskriva samhällets barn- och ungdomsomsorg – organisation och samarbete mellanmyndigheter
  • redogöra för vanliga utrednings- och diagnostikmetoder som används i bedömningen av barns psykiska hälsa och funktion
  • beskriva klinisk bild, orsaker och vanliga behandlingsstrategier vid autismspektrumstörning, ADHD och några emotionella störningar hos barn

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs skall studenten visa grundläggande färdighet och förmåga att:

  • bedöma avvikande utveckling och dysfunktion hos barn utifrån olika bakgrundsmekanismer
  • bedöma när anmälan om barn som far illa måste göras och hur den skall genomföras
  • känna igen och differentiera mellan de psykiska funktionshinder som ofta är förenade med tal och språkproblem som t ex ADHD, autismspektrumstörningar, Tourettes syndrom, selektiv mutism och intellektuella funktionsnedsättningar.

Behörighetskrav

Godkända kurser i logopedprogrammets termin 1, genomgångna kurser i termin 2 eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen ges i form av föreläsningar och seminarier.
 

Examination

Skriftlig tentamen ges i slutet av kursen. Kurs kan tenteras vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omtentamenstillfälle i nära anslutning därtill. Studerande som blivit underkänd har rätt till förnyad examination (omtentamen) tidigast 10 dagar och senast 2 månader efter det att resultatet av det ordinarie provtillfället har meddelats. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering. En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av kurs, har rätt att, efter skriftlig begäran till programrådet för logopedprogrammet få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det.
 

Övriga föreskrifter

Kursen ges inom logopedprogrammet.

Litteratur

  • Giltig från: 2020 vecka 36

    Knorring Anne-Liis von
    Psykisk ohälsa hos barn och ungdomar
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 208 s. :
    ISBN: 978-91-44-05669-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referenslitteratur

    Klinisk barnpsykologi : Utveckling på avvägar / Anders Broberg, Kjerstin Almqvist, Tomas Tjus
    Broberg Anders, Almqvist Kjerstin, Risholm Mothander Pia, Tjus Tomas
    2. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur Akademisk : 2015 : 576 s. :
    ISBN: 9789127135888 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barn- och ungdomspsykiatri
    Gillberg Christopher, Råstam Maria, Fernell Elisabeth
    3., rev. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2015 : 568 s. :
    ISBN: 9789127131415
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gillberg Christopher
    Essence : om autism, adhd och andra utvecklingsavvikelser
    Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur : [2018] : 167 sidor :
    ISBN: 978-91-27-82328-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kadesjö Björn
    Barn med koncentrationssvårigheter
    3. uppl. : Stockholmb Liber,c 2008e (Spanien) : Liber : 2008 : 304 s. :
    ISBN: 91-47-08418-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Autismspektrum : handbok för föräldrar och professionella
    Wing Lorna, Gillberg Ann, Gillberg Nanna
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 254 s. :
    ISBN: 978-91-44-08152-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    IACAPAP Textbook of Child and Adolescent Mental Health.
    IACAPAP : 2015 :
    https://iacapap.org/english

    Thernlund Gunilla
    ADHD och autismspektrum i ett livsperspektiv : en klinisk introduktion till utvecklingsrelaterade kognitiva funktionsproblem
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 328 s. :
    ISBN: 9789144069005
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Förutom ovanstående litteratur tillkommer artiklar, rapporter, hemsidor och videofilmer.

  • Giltig från: 2019 vecka 47

    Rey J. M.
    IACAPAP Textbook of Child and Adolescent Mental Health.
    IACAPAP : 2015 :
    https://iacapap.org/english
    Obligatorisk

    Referenslitteratur

    Klinisk barnpsykologi : Utveckling på avvägar / Anders Broberg, Kjerstin Almqvist, Tomas Tjus
    Broberg Anders, Almqvist Kjerstin, Risholm Mothander Pia, Tjus Tomas
    2. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur Akademisk : 2015 : 576 s. :
    ISBN: 9789127135888 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barn- och ungdomspsykiatri
    Gillberg Christopher, Råstam Maria, Fernell Elisabeth
    3., rev. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2015 : 568 s. :
    ISBN: 9789127131415
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kadesjö Björn
    Barn med koncentrationssvårigheter
    3. uppl. : Stockholmb Liber,c 2008e (Spanien) : Liber : 2008 : 304 s. :
    ISBN: 91-47-08418-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Knorring Anne-Liis von
    Psykisk ohälsa hos barn och ungdomar
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 208 s. :
    ISBN: 978-91-44-05669-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Autismspektrum : handbok för föräldrar och professionella
    Wing Lorna, Gillberg Ann, Gillberg Nanna
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 254 s. :
    ISBN: 978-91-44-08152-6
    Se Umeå UB:s söktjänst