Kursen behandlar grundläggande evolutionsteori och visar hur olika biologiska fenomen kan tolkas ur ett evolutionärt perspektiv. Analys av genetisk variation, selektion, genetisk drift, fylogeni och molekylär evolution, samevolution, livshistorieteori och artbildningsteori behandlas under kursen. Exempel såsom HIV-AIDS, antibiotikaresistens, hotade arter eller invasionsarter, värd-parasit interaktioner, sex och kön, och genetiskt modifierade organismer används för att illustrera teorin.
Kursen indelas i följande moment:
Moment 1, Grundläggande evolutionsteori med tillämpningar, 10 högskolepoäng
De teoretiska ämnen som behandlas är ursprung och analys av genetisk variation i en- och fler-gens karaktärer, selektion (naturlig, sexuell och kin), populationsstruktur och genetisk drift, fylogeni och molekylär evolution, samevolution, livshistorieteori och artbildningsteori. En rad aktuella evolutionära tillämpningar såsom HIV-AIDS, antibiotikaresistens, evolutionär medicin, hotade arter eller invasionsarter, värd-parasit interaktioner, sex, samevolution mellan kön, och faror och fördelar med genetiskt modifierade organismer används för att illustrera teorierna.
Momentet indelas i följande avsnitt:
Avsnitt 1, Mikroevolutionära och genetiska processer, 5 högskolepoäng
Under avsnittet studeras hur de fem evolutionära processerna mutation, rekombination, migration, selektion och genetisk drift samspelar och påverkar molekylära, genotypiska och fenotypiska variationer i en- och fler-gens egenskaper. Vid sidan av teori ger momentet även färdighet i dataanalys.
Avsnitt 2, Adaptation, karaktärsevolution och artbildningsprocesser, 3,5 högskolepoäng
Under avsnittet studeras organismers evolutionära anpassning för överlevnad och reproduktion med fokus på livshistoria, genetiska system, beteende och morfologiska karaktärer. Hur biotiska interaktioner mellan värd-parasiter/patogener påverkar adaptation och populationsdynamik behandlas även. Studenterna kommer att fördjupa sina kunskaper i olika artbildningsteorier, mekanismer som leder till nya arter, fylogeni och molekylär evolution. Vid sidan av teori ger momentet bekantskap med vetenskaplig litteratur samt färdighet i analys av data.
Avsnitt 3, Evolution i en praktisk kontext, 1,5 högskolepoäng
Avsnittet fokuserar på sakfrågor kring evolutionära och ekologiska förändringar orsakade av människor, dels inom jordbruk-växtförädling-bioteknologi-genetisk manipulering, dels inom bevarande av biodiversitet.
Moment 2, Fördjupningsuppgift, 5 högskolepoäng
Under detta moment görs en individuell fördjupning inom någon utvald del av kursens ämnesområde. Studenten väljer ämne i samråde med lärare som också kommer att handleda arbetet. Arbetet med uppgiften skall innefatta litteratursökning, formulering av frågeställning, kritisk argumentation och bevisning samt skrivande av en formell essä. Uppgiften redovisas även muntligt.
Förväntade studieresultat
Efter avklarad kurs skall studenten kunna:
-Tillämpa ett vetenskapligt arbetssätt inom evolutionär ekologi
-Förklara viktiga processer som styr evolution i naturliga populationer
-Förstå enklare matematiska modeller för evolutionära processer och kunna genomföra
enklare datasimuleringar
-Identifiera och avgränsa evolutionära problem självständigt sammanställa, kritiskt
analysera och värdera litteratur inom fältet, samt skriftligt och muntligt redovisa
uppnådda kunskaper
-Kommunicera principer, teorier, problem och forskningsresultat med specialister och
ickespecialister i frågor som ligger inom ramen för kursens innehåll.
Behörighetskrav
Univ: 60 högskolepoäng biologi, varav 30 högskolepoäng ekologi eller genetik
En A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska).
Undervisningens upplägg
Undervisningen omfattar föreläsningar, övningsuppgifter, datalaborationer, seminarier, och eget fördjupningsarbete som redovisas skriftligt och muntligt. Seminarier är obligatoriska.
Undervisningen är delvis av problemorienterad karaktär.
Examination
Det första momentet avslutas med ett skriftligt prov. Fördjupningsuppgiften examineras genom en skriftlig essä, vilken även redovisas muntligt. Betyg som ges på respektive moment och hel kurs är underkänd, godkänd och väl godkänd.. Studerande, som underkänts har rätt att undergå förnyat prov för att få godkänt betyg. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till styrelsen för
institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap. Den som godkänts i prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas alltid individuellt (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning).