"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i byggteknik, 15 hp

Engelskt namn: Bachelor Thesis in Building Engineering

Denna kursplan gäller: 2024-09-02 och tillsvidare

Kurskod: 5BY032

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Byggteknik: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

Beslutad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2008-12-16

Reviderad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2024-02-16

Innehåll

Kursen omfattar ett självständigt arbete i byggteknik som normalt är förlagt i näringslivsmiljö, men i särskilda fall kan även högskoleanknutna arbeten kan förekomma. Examensarbetets problemställning och avgränsning sker i diskussion med uppdragsgivaren/beställaren, och studenten förväntas utarbeta en projektbeskrivning i god tid före kursstart. Projektbeskrivningen ska godkännas av examinator. I kursen ingår att planera, genomföra, dokumentera och redovisa arbetet på ett för utbildningen relevant sätt, både muntligt och skriftligt. I kursen ingår även kollegial granskning av skriftliga rapporter och konstruktiv återkoppling på muntlig presentation. Kursen förväntas vara den avslutande kursen på högskoleingenjörsprogrammet i byggteknik. I kursen övas studenterna i samtliga av UNESCO definierade nyckelkompetenser för hållbar utveckling.

Kursen är uppdelad i tre moduler:
Modul 1: Projektplanering, 3 hp (Project planning, 3 ECTS);
Modul 2: Projekt, 10 hp (Project, 10 ECTS);
Modul 3: Redovisning, 2 hp (Presentation, 2 ECTS).

 

Förväntade studieresultat

 För att uppfylla målen för kunskap och förståelse skall den studerande efter genomgången kurs kunna:
- visa ingående kunskap om den valda uppgiftens tekniska och ingenjörsmässiga relevans samt om den beprövade erfarenheten inom teknikområdet.
- visa kunskap om det valda teknikområdets vetenskapliga grund, samt om aktuellt forsknings/utvecklingsarbete inom det valda teknikområdet.

För att uppfylla målen för färdighet och förmåga skall den studerande efter genomgången kurs kunna:
- visa förmåga att självständigt planera och genomföra uppgifter inom givna ramar.
- visa förmåga att samarbeta med uppdragsgivare, handledare och övriga intressenter,
- visa förmåga att logiskt och systematiskt korrekt beskriva resultatet av ett genomfört projekt.
- visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta ingenjörsmässiga, samhälleliga, ekologiska och etiska aspekter,
- visa förmåga att identifiera behov av kunskap för genomförandet.
- visa förmåga att identifiera behov av ytterligare kunskap.

För att uppfylla målen för värdering och förhållningssätt skall den studerande efter genomgången kurs kunna:
- visa förmåga att självständigt och kreativt analysera, utvärdera och motivera tekniska lösningar med hänsyn till projektet,
- visa förmåga att självständigt kritiskt och systematiskt använda kunskap samt att modellera, simulera, förutsäga och utvärdera skeenden med utgångspunkt i relevant information,
- visa förmåga att utforma, utvärdera och motivera tekniska lösningar med hänsyn till ekonomisk, social och ekologisk hållbar utveckling,
- visa förmåga att, genom ett ingenjörsmässigt och för kursen relevant reflekterande, ge konstruktiv återkoppling på en skriftlig rapport och en muntlig presentation

 

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs att den studerande avklarat de övriga kursfordringar som särskilt anges i examensbeskrivningen för högskoleingenjörsexamen i byggteknik (180 hp)  samt kurserna Hållbart byggande, livscykelanalys, 7,5 hp (5BY091) och Ingenjörsmässigt fördjupningsprojekt i byggteknik, 15 hp (5BY090) eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen genomförs i form av individuell handledning. En handledare vid institutionen ger tillsammans med en handledare eller kontaktperson vid det företag (eller motsvarande) där examensarbetet utförs stöd vid arbetets planering och genomförande. Den dagliga handledningen ges av personal vid det företag där examensarbetet utförs.
Kursansvarig institution har ingen skyldighet att fullfölja handledning av ett arbete som påbörjats längre tid tillbaka än 12 månader.

 

Examination

Kunskapsredovisningen för Modul 1 grundar sig på:
- Arbetets planering och sker genom bedömning av projektplanens innehåll och utformning.

Kunskapsredovisningen för Modul 2 grundar sig på:
- Arbetets vetenskapliga och ingenjörsmässiga innehåll och resultat.
- Utformning av skriftlig rapport som kan skrivas antingen på svenska eller på engelska. Rapporten skall språkligt och stilistiskt vara väl genomarbetad. I rapporten bifogas ett särskilt blad (abstract) på engelska/svenska med såväl projekttitel, författare som sammanfattning.
- Genomförande och uppföljning av projektarbetet.

Kunskapsredovisningen för Modul 3 grundar sig på
- Utförandet av den muntliga presentationen.
- Genomförande av opponeringen.
På samtliga moduler ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). Betyget på hela kursen utgör en sammanfattande bedömning av resultaten av examinationens olika delar och sätts vid kursens slut. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). För betyget G på hela kursen krävs att samtliga moduler har betyget G.

Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas förnyat provtillfälle i enlighet med Umeå universitets Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå (FS 1.1-574-22). Det första omprovet erbjuds senast två månader efter ordinarie provtillfälle. Undantaget de fall då ordinarie prov äger rum i maj eller juni månad, då erbjuds istället ett första omprovstillfälle inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom erbjuds ytterligare minst ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (6 kap. 22 §, HF). Begäran om ny examinator ställs till prefekten vid institutionen för tillämpad fysik och elektronik.

TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande prövas individuellt. I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studievägledaren vid Institutionen för tillämpad fysik och elektronik.

 

Övriga föreskrifter

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla.

 



I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.