Engelskt namn: Human-Computer Interaction with Emphasis on Cognition and Design
Denna kursplan gäller: 2011-06-13 till 2011-06-19 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2011-06-20
Kursplan för kurser med start mellan 2011-06-13 och 2011-06-19
Kurskod: 5DV045
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Datavetenskap: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kognitionsvetenskap: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: TH teknisk betygsskala
Ansvarig institution: Institutionen för datavetenskap
Beslutad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2007-08-29
Reviderad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-15
Moment 1, teoridel, 4.5 högskolepoäng Momentet behandlar metaforer och konceptuella modeller, interaktionstekniker, naturligt språk, gester, direktmanipulation, datorstöd för samarbete, utvecklingsmetoder, designstöd, prototyper, verktyg, uppgiftsanalys och utvärderingstekniker. Moment 2, laborationsdel, 3 högskolepoäng Delmomentet utgörs av en laborationskurs med ett antal obligatoriska inlämningsuppgifter och presentationer
Efter avslutad kurs ska studenten: - känna till och förstå grundläggande MDI-relaterade begrepp. T.ex. mental modell, konceptuell modell, metafor, distribuerad kognition, agenter, prototyp, HTA, GOMS, KLM och Fitts lag - kunna relatera ovanstående begrepp till designprocessen - känna till och följa olika ansatser för designprocessen - känna till och använda olika utvärderingstekniker såsom intervjuer, enkäter, observationer, heuristisk utvärdering, kognitiv genomgång, och även motivera lämplig teknik i en specifik situation - kunna planera och genomföra utvärderingar - förstå hur olika delar av ett gränssnitt bidrar till användbarheten för ett interaktivt system - känna till olika typer av designverktyg och utvärderingshjälpmedel - kunna analysera och utforma ett användargränssnitt baserat på MDI-teori, designprinciper och beprövad erfarenhet
Univ: förutom grundläggande behörighet, en grundläggande kurs i programmeringsmetodik (tex 5DV104, 5DV105, 5DV106 eller 5DV114) samt Datastrukturer och algoritmer, 7,5hp (5DV108) eller Applikationsprogrammering i Python (5DA000) eller motsvarande kunskaper
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, arbete i datorlabb och övningar i mindre grupper. Utöver schemalagda aktiviteter krävs även individuellt arbete med materialet.
Examinationen sker dels genom skriftlig tentamen (på teoridelen) dels genom ett laborationsmoment. På en skriftlig tentamen sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (3), Icke utan beröm godkänd (4) eller Med beröm godkänd (5). På laborationsmomentet ges endast betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (3), Icke utan beröm godkänd (4) eller Med beröm godkänd (5). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För studerande som inte godkänns vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Studerande som två gånger underkänts i prov, har rätt att hos styrelsen för institutionen för datavetenskap begära att annan lärare utses för att sätta betyg på honom/henne. Den som godkänts i ett prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg. TILLGODORÄKNANDE I en examen får denna kurs ej ingå, helt eller delvis, samtidigt med en annan kurs med likartat innehåll. Vid tveksamheter bör den studerande rådfråga studievägledare vid Institutionen för datavetenskap och/eller programansvarig för sitt program. Tillgodoräknande av studier prövas individuellt (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning). Ansökan om tillgodoräknande görs på speciell blankett och ställs till den Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, Umeå universitet.
Interaction design : beyond human-computer interaction
Sharp Helen, Rogers Yvonne, Preece Jennifer
Fifth edition. : Indianapolis, IN : Wiley : [2019] : xix, 636 pages :
ISBN: 9781119547259
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Norman Donald A.
The design of future things
New York, NY : Basic Books : Books,c cop. 2007 : vii, 231 s. :
ISBN: 0-465-00227-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Interaktionsdesign : bortom människa-dator-interaktion
Preece Jennifer, Rogers Yvonne, Sharp Helen
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 691 s. :
ISBN: 9789144092072
Se Umeå UB:s söktjänst
Norman Donald A.
The design of future things
New York, NY : Basic Books : Books,c cop. 2007 : vii, 231 s. :
ISBN: 0-465-00227-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Norman Donald A.
The design of future things
New York, NY : Basic Books : Books,c cop. 2007 : vii, 231 s. :
ISBN: 0-465-00227-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Interaction design : beyond human-computer interaction
Sharp Helen, Preece Jennifer, Rogers Yvonne
4th ed. : Chichester : Wiley : cop. 2015 : xiii, 567 s. :
ISBN: 9781119020752
Se Umeå UB:s söktjänst
Redish Janice (Ginny)
Expanding Usability Testing to Evaluate Complex Systems
Ingår i:
Journal of usability studies
Bloomingdale, IL : Usability Professionals' Association : 2 : sid. 102-111 :
http://uxpajournal.org/wp-content/uploads/pdf/utesting-complex.pdf
Interaction design : beyond human-computer interaction
Sharp Helen, Rogers Yvonne, Preece Jennifer
3. ed. : Wiley : 2011 : xv, 585 s. :
ISBN: 978-0-470-66576-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Norman Donald A.
The design of future things
New York, NY : Basic Books : Books,c cop. 2007 : vii, 231 s. :
ISBN: 0-465-00227-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Norman Donald A.
The design of future things
New York, NY : Basic Books : Books,c cop. 2007 : vii, 231 s. :
ISBN: 0-465-00227-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Finns även som paperback med ISBN: 9780465002283
Stone Deborah L.
User interface design and evaluation
San Francisco, Calif. : Morgan Kaufmann : cop. 2005 : xxviii, 669 s. :
ISBN: 0-12-088436-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst