Kursen innefattar ett självständigt arbete i elektronik som vanligtvis är förlagd i näringslivs- eller högskolemiljö. Examensarbetets frågeställning och avgränsning sker i diskussion med uppdragsgivaren, men måste godkännas av examinator. I kursen ingår att planera, genomföra, dokumentera och redovisa arbetet. Vid ett muntligt redovisningstillfälle ingår också att vara opponent på ett annat arbete.
Under kursen skall den studerande utveckla sin förmåga att självständigt tillämpa, bredda och fördjupa de kunskaper och färdigheter i elektronik som förvärvats under studietiden. Dessutom ska arbetet ge kunskap om utvecklingsarbete i näringslivs- eller högskolemiljö samt att öka förmågan att skriftligt och muntligt redovisa resultatet av en större uppgift.
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs skall den studerande kunna:
- visa bred kunskap inom elektronikområdet samt väsentligt fördjupade kunskaper inom något delområde,
- visa kunskap om tekniker och metoder inom ämnesområdet,
- visa kännedom om aktuellt forsknings/utvecklingsarbete inom det valda teknik-området.
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs skall den studerande kunna:
- visa förmåga att självständigt och kreativt integrera, analysera och utvärdera frågeställningar inom ämnesområdet,
- visa förmåga att planera och genomföra uppgifter inom givna ramar,
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt använda kunskap samt att modellera, simulera, förutsäga och utvärdera skeenden med utgångspunkt i relevant information,
- visa förmåga att nationellt och internationellt kommunicera resultat av genomförda studier,
- visa förmåga att konstruktivt delta i forsknings och utvecklingsarbete eller annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs skall den studerande kunna:
- visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar samt dess rol i samhället och forskarens ansvar för hur den används,
- visa förmåga att identifiera behov av ytterligare kunskap.
Behörighetskrav
De övriga kursfordringar som särskilt anges i examensbeskrivningen för teknologie masterexamen i elektronik (300 hp).
En A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier om utbildningen ges på svenska.
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av individuell handledning, dels av en handledare vid den arbetsplats vid vilket arbetet utförs, och dels av den vid universitetet utsedde handledaren. Den dagliga handledningen ges av personal vid det företag där examensarbetet utförs. Studerande som påbörjat sitt examensarbete och inte slutfört detta inom ett år, kan inte kräva att få fullfölja detta arbete. Institutionen har alltså ingen skyldighet att fullfölja handledning och examination av ett visst arbete, som påbörjats längre tid tillbaka än ett år.
Examination
Examensarbetet redovisas muntligt och i en skriftlig rapport. Rapporten kan skrivas på svenska eller engelska och ska språkligt och stilistiskt vara väl genomarbetad. Vid ett särskilt seminarium redovisas och försvaras det egna arbetet. Dessutom ingår att opponera på ett annat examensarbete.
Rapporten samt den muntliga presentationen och oppositionen utgör bedömningsgrunderna för kursen i form av betyget Underkänd eller Godkänd.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.