Kursens tar upp metoder för analys och syntes av linjära återkopplade
system.
Tillståndsmodeller introduceras. Metoder för linjärisering av olinjära reglerobjekt tas
upp. Tidskontinuerlig och tidsdiskret reglering behandlas med Laplace- respektive Z-
transformer. Överföringsfunktion definieras. Egenskaper som stabilitet, robusthet,
störningskänslighet, snabbhet, och noggrannhet diskuteras. Metoder för
dimensionering av regulatorer introduceras.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- formulera matematiska modeller av olika fysikaliska system med hjälp av överföringsfunktion (yttre beskrivning) och med tillståndsmodell (inre beskrivning) i både tidskontinuerlig och tidsdiskret form,
- beräkna övergångar mellan tidskontinuerlig- och tidsdiskret representation av
reglersystem,
- beräkna övergångar mellan en yttre- och en inre beskrivning av reglerobjekt,
- välja lämplig samplingshastighet för ett reglersystem med hänsyn till dödtid,
regulatorns kapacitet och egenskaperna hos reglerobjekt, givare och styrdon,
- beräkna linjäriserade modeller (på yttre- och inre beskrivningsform) av olinjära
reglerobjekt,
- analysera stabilitet, robusthet, snabbhet, frekvensegenskaper, noggrannhet,
störningskänslighet och styrsignalaktivitet hos linjära återkopplade system,
- använda blockschemareducering av ett reglersystem,
- redogöra för grundläggande begränsningar hos reglersystem orsakade av givare,
styrdon, yttre störning eller last, modellfel och reglerobjektets egenskaper,
- dimensionera regulatorer med polplacering samt med empiriska metoder,
- genomföra datorsimulering vid reglering av ett givet objekt,
- konfigurera ett reglersytem med framkoppling och kaskadkoppling,
- använda metoder för kompensering av dödtid/dödband och regulatoruppvridningI,
- genomföra en datoriserad realtidsreglering av ett givet objekt,
- utvärdera och presentera resultat från en modellering (simulering) och från en
reglering i realtid med avseende på specifikationer och verklig prestanda.
Behörighetskrav
Univ: För tillträde till kursen krävs, kurserna Grundläggande linjär algebra, 7,5 hp (5MA017) och Grundläggande analys, 7,5hp (5MA016) eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen är IKT-baserad. Undervisningsmaterial, övningar och
inlämningsuppgifter distribueras via Internet. Även laborationerna utförs via webben.
Examination
Kunskapsredovisningen sker normalt genom ett skriftligt eller muntligt prov vid
kursens slut, men kan också ske fortlöpande i samband med undervisningen i form av
prov, övningar, redovisningar och rapporter. På ett skriftligt prov sätts något av
betygen Underkänd (U), Godkänd (3), Icke utan beröm godkänd (4) eller Med beröm
godkänd (5). Kursen innehåller ett antal obligatoriska laborationer. På redovisningar, rapporter och övningar ges vanligen endast betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G).
På kursen som helhet sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (3), Icke utan
beröm godkänd (4) eller Med beröm godkänd (5). För att bli godkänd på kursen i sin
helhet krävs att alla prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget är en
sammanfattning av resultaten från samtliga skriftliga prov och sätts först när samtliga
obligatoriska moment är godkända. Studerande som godkänts i ett prov får ej undergå förnyat prov för att få högre betyg.
För studerande som inte blivit godkända erbjuds ytterligare provtillfällen enligt ett
fastställt schema. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar
emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till styrelsen för Institutionen för tillämpad fysik och elektronik.
TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande prövas individuellt.
I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med annan kurs med likartat innehåll.
Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studievägledaren vid Institutionen för
tillämpad fysik och elektronik.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.