"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Projekt 2: Generell produkt, 15 hp

Engelskt namn: Project 2: General Product

Denna kursplan gäller: 2019-12-30 till 2020-05-10 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 5ID079

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Industridesign: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Designhögskolan vid Umeå universitet

Beslutad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2009-03-26

Reviderad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2019-10-29

Innehåll

Det övergripande syftet är att ge studenterna praktisk erfarenhet av att designa en produkt eller ett system som vänder sig till en bred användargrupp. Projektet tillhandahåller en plattform för att utforska tekniker och metoder inom ramen för designetnografi och deltagande design.
Projektet gör det möjligt för studenterna att upptäcka och tänka kritiskt om designetnografi och deltagande design genom en kombination av praktisk erfarenhet och andras erfarenhet. Varje projektfas stöds av lärare, strukturerad och ostrukturerad verksamhet och litteratur och är beroende av studenternas engagemang och upptäckter. Studenterna arbetar i grupper genom hela projektet och uppmanas att etablera en temporär arbetsrelation till studenter från andra relevanta ämnesområden.
Slutresultaten kan innefatta mjukvaru-/hårdvaruprodukter, tjänster eller organisatoriska ramar beroende på resultatet av studierna i designetnografi och deltagande design. Resultaten presenteras i form av visualisering av användarobservationer, skissmodeller, gränssnittsvisningar, rapporter och skärmbaserade digitala presentationer.

1. Designetnografiska metoder, 5 hp
2. Deltagande design och begreppsundersökning, 5 hp
3. Designutveckling och -presentation, 5 hp

Kursmoment 1: Designetnografiska metoder, 5 hp
Designetnografi är beroende av designforskares deltagande i användarkontexten och av skapandet av framställningar som kan analyseras tillsammans med andra och fås att påverka designprocessen. Detta arbetssätt kan användas till att identifiera en grupp människor och utforska de olika perspektiven på dess medlemmar. Samtidigt försöker det ge insikter i det sociala beteendets holistiska och sammanvävda natur. Studenterna får en introduktion i ett etnografiskt arbetssätt och dess ursprung och aktuella användning i designforskning och designutövning. Några av de ingående kursdelarna innefattar fältarbete, deltagande observation, fältanteckningar (skriva och analysera), videotekniker, analys och framställning. Målet för denna fas är att utveckla kunskaper om användarna och användarkontexten för framtida designlösningar samt att etablera relationer till användare, så att de kan engageras i kommande stadier av designprojektet.

Kursmoment 2: Deltagande design och begreppsundersökning, 5 hp
Traditionen inom Deltagande design lägger tonvikten på samdesign i direkt samverkan med framtida användare. Under denna fas ska varje student arrangera återkommande deltagande designsessioner med sina respektive användargrupper för att utforska begrepp med hjälp av attrapper, skisser, scenarier och samarbetstekniker för prototyputveckling. En videoworkshop ska hållas för att introducera tekniker för användning av video i designprocessen både för dokumentation och för analys.

Kursmoment 3: Designutveckling och -presentation, 5 hp
Studenterna ska ytterligare förfina och utvärdera sina designs. Externa praktiker ger föreläsningar och workshops som illustrerar hur etnografisk användarforskning kan användas till att skapa innovativa designlösningar. Projektresultaten presenteras i form av visualisering av användarobservationer, skissmodeller, rapporter och skärmbaserade digitala presentationer.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  • Uppvisa insikter i och kunskaper om arbetssätt inom designetnografi och deltagande design.
  • Uppvisa kunskaper om de historiska rötterna till och de olika arbetssätten inom designetnografi och deltagande design.
  • Tillämpa metoder för designetnografi och deltagande design i ett konkret designprojekt.
  • Tillämpa en fullständig designprocess inom ett projekt som börjar med designetnografi och problemidentifikation och avslutas med slutgiltiga designförslag.
  • Använda video som ett dokumentations- och analysverktyg.
  • Använda muntliga/visuella projektpresentationstekniker.
  • Arbeta i grupp.
  • Göra dokumentation och skriftliga akademiska presentationer.
  • Reflektera över bruket av metoder för designetnografi och deltagande design i en designprocess

Behörighetskrav

Examen på grundnivå som omfattar minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen. Särskilda förkunskapskrav är: 60 högskolepoäng i ämnet design. Dessutom krävs betyget Godkänd (G) i samtliga föregående kurser inom masterprogrammet Interaction Design vid Designhögskolan eller ha förvärvat motsvarande kunskaper. Engelska B/6.

Undervisningens upplägg

Kursen består av aktiv studentforskning, kunskapsinhämtande, föreläsningar, grupparbete och individuellt projektarbete. Detaljerad information och schema angående den specifika projektinstruktionen presenteras vid kursstarten. Alla kursmoment är obligatoriska.

Examination

Momentet Designetnografi examineras genom muntliga, skriftliga och visuella presentationer av de metoder och arbetssätt som tillämpas i projektarbetet. Momenten Deltagande design och Begreppsundersökning och Designutveckling och -presentation examineras genom muntliga, skriftliga och visuella presentationer av projektresultaten.
För att erhålla godkänt betyg på hela 15-poängskursen, måste studenten ha fullgjort alla moment och uppgifter med godkänt resultat. De betyg som ges är antingen Godkänd (G) eller Underkänd (U) för varje uppgift och moment.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §).Begäran om ny examinator ställs skriftligen till prefekt på Designhögskolan.

TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om såväl tidigare utbildning som motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
 

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.