Engelskt namn: Industrial Design Introduction, Implement
Denna kursplan gäller: 2010-11-08 till 2011-09-04 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2011-09-12
Kursplan för kurser med start mellan 2011-09-05 och 2011-09-11
Kursplan för kurser med start mellan 2010-11-08 och 2011-09-04
Kurskod: 5ID122
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Industridesign: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Designhögskolan vid Umeå universitet
Beslutad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2010-01-21
Reviderad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2010-11-04
Kursen ger en fördjupning av de metoder och processer som används inom industridesign och i produktutvecklingsprocessen, med särskilt fokus på ergonomisk design, användarstudier och formutforskande. Momentet inkluderar tillämpade projektstudier där fokus ligger på metoder för analys, problemlösning och utvärdering i relation till ergonomi och varumärke i produktutvecklingsprocessen. Visualiseringstekniker som tränas under kursen inkluderar både 2D, skiss och grunder i datorstödd digital modellering, och 3D-modellering (skissmodeller och presentationsmodeller). Kursen består av fem moment: Moment 1. Formutforskande, 1,5 hp (Form explorations, 1,5 credits) Momentet syftar till att traäna och utveckla studentens förmågor och färdigheter i ett utforskande förhållningssätt till form och introducera grunderna i lermodellering. Ett mål är att, genom praktiska uppgifter och övningar i två- och tredimensionell visualisering, utveckla förmågan att översätta skisser till 3D modeller. Ett fokus i momentet ligger också på semantik och formuttryck i förhållande till känslor, kvaliteter och upplevelser av ett objekts budskap. Kursen ger också en introduktion till grundläggande formteori och begrepp. Examination sker genom aktivt deltagande och inlämning av övningsuppgifter i 2D och 3D. Moment 2. Ergonomisk design, 6hp. (Ergonomic design,6 credits) Momentet kombinerar grunderna i ergonomi och varumärkeshantering med projektstudier i designprocessen. Ett av projektets, och momentets, tyngdpunkter ligger på ergonomisk design särskilt handergonomi och under momentet introduceras ergonomiska perspektiv på design, prototyperingstekniker, ergonomiska användarstudier och tester med hjälp av funktionsmodeller. Studenten ska kunna tillämpa ergonomisk teori och praktik i hela designprocessen. Lika viktigt i projektet är varumärkeshantering och att relatera ett varumärkes kärnvärden till form och uttryck i såväl processen som i det slutliga designförslaget i 2D- och fysiska/digitala 3D-visualiseringar. Examinering sker genom aktivt deltagande i undervisningen, utförande och inlämning av övningsuppgifter, genomförande av ett designprojekt med fokus på ergonomi och varumärke, och muntlig, skriftlig och visuell (2D och 3D) presentation av detta. Moment 3. Visualiseringstekniker, 3hp (Visualisation techniques, 3 credits). Manuell och digital skissteknik i relation till idégenerering och formutforskande. Målet är att studenten ska fortsätta arbete med skiss som ett verktyg för idéarbete och kommunikation, i syfte att börja utveckla en personlig stil och ett eget arbetssätt med skiss som redskap i designprocessen. Övningar i 3D modellering knyter an till tidigare projekt. Examination av del ett (1,5 hp) sker genom tillämpade studier och inlämningsuppgifter. Examination av del två (1,5 hp) sker genom utförande och inlämning av övningsuppgifter i digital modellering. Moment 4. Designhistoria, 1,5 hp (History of industrial design, 1,5 credits). Momentet ger en översikt av industridesignens historia, med början i 1850-talet och med fokus på social kontext, idéer och stilar i Västeuropa och USA. Särskilt fokus ligger på industridesigneryrkets framväxt i relation till ideal och förväntningar knutna till designerns yrkesroll. Examination består av seminariediskussioner och en skriftlig essä. Moment 5. Portfolio, 3 hp (Portfolio, 3 credits) Momentet syftar till att studenten ska producera en portfolio som kommunicerar studentens färdigheter, styrkor och förmågor visuellt, textuellt och grafiskt. Portfolion ska uppvisa studentens designprocess och resultat i projektarbeten, i relation till den sociala och professionella kontexten av designportfolios. Examination genom aktivt deltagande och inlämning och presentation av en portfolio.
Efter genomgången kurs skall den studerande kunna: -redogöra för grunderna i värumärkeshantering i designprocessen och uppvisa färdigheter i att använda olika tekniker för att undersöka, analysera och implementera varumärkesvärden i produkutvecklingsprocessen. - inlemma ergonomiska perspektiv i designprocessen, och tillämpa olika metoder för analys, problemlösning och utvärdering i den praktiska designprocessen för att skapa koncept och/eller prototyper av fysiska produkter, och relatera dessa till såväl ergonomi som hållbarhet och semantik i formutvecklingsprocessen. - redogöra för stilar och traditioner i industridesignens historia, reflektera över historiska roller och ideal inom industridesigneryrket och relatera detta till sin egen förståelse av design - översätta 2D-skisser till 3D-modeller och reflektera över formrelaterade och modellteknikrelaterade aspekter av denna övergång. -visualisera och undersöka form och konceptutveckling genom manuell skiss, skissmodeller, funktionsmodeller, arbeta med digitala verktyg för att producera enkla renderingar och använda datorstödd visualiseringsteknik för att framställa enklare digitala modeller. - redogöra för material och metoder använda i modellteknik, relatera dessa till grundläggande begrepp och praktiker i formstudier och färgstudier, och tillämpa dessa för att skapa och färgsätta fysiska modeller. - uppvisa grundläggande färdigheter i att kommunicera designprocessen och slutresultatet av ett projekt i en portfolio, och även uppvisa egna arbetsmetoder, styrkor och färdigheter i designprocessen. - planera och genomföra ett projekt inom givna tidsramar, uppvisande grundläggande färdigheter i att formulera, följa och revidera en individuell projektplan. - framställa en grafiskt enhetlig och logiskt strukturerad visuell projektpresentation och presentera denna muntligt på engelska på ett argumentativt övertygande sätt.
Univ: För tillträde till kursen krävs förutom grundläggande behörighet, att du har minst 120 högskolepoäng från tidigare universitetsstudier eller motsvarande, samt inlämnade arbetsprov. Engelska A eller motsvarande kunskaper. Därutöver krävs godkänt resultat på kursen Introduktionskurs i Industridesign, BAS (5ID027, 15 hp) eller motsvarande.
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, handledning, praktiska övningar, grupparbeten och projektarbete. Studenter arbetar både individuellt och i grupp med övningar och projekt. Undervisningen genomförs på engelska.
Examination genomförs i form av presentationer muntliga, visuella och skriftliga av projekt och genom utförande och inlämning av skriftliga och visuella (2D och 3D) uppgifter. Efter genomförd kurs ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga obligatoriska moment och tillämpningsarbeten är godkända liksom att projektarbetena också är godkända. För att erhålla godkänt betyg fordras därutöver närvaro vid den lärarledda undervisningen som är av prövande karaktär. För väl godkänt krävs VG på moment 2, Ergonomisk design, och VG på ytterligare ett moment samt minst betyget godkänd på övriga moment. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfällen. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till Institutionsstyrelsen för Designhögskolan. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande av denna kurs kan enbart ske genom en bedömning av jämförbar utbildning och kursplan, samt efter bedömning av den studerandes individuella kunskaps- och färdighetsnivå av kursansvarig och utbildningsansvarig.
Hannah Gail Greet
Elements of design : Rowena Reed Kostellow and the structure of visual relationships
New York : Princeton Architectural Press : cop. 2002 : 152 p. :
ISBN: 1-56898-329-8 (pbk. : alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Baxter Mike
Product design : a practical guide to systematic methods of new product development
London : Chapman & Hall;a Cheltenham :b Stanley Thornes : 1996 : 308 s. :
ISBN: 0-412-63230-6 (Chapman & Hall)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Power tool ergonomics : evaluation of power tools
Lindqvist Bo, Skogsberg Lars
[2. ed] : [S.l.] : Atlas Copco : 2007 : 172 s. :
ISBN: 978-91-631-9900-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Necessary materials: People Size Pro 2000 (anthropometric software installed on UID computers in the computer labs)
Gorman Carma
The industrial design reader
New York : Allworth ;a Garsington :b Windsor : 2003. : 243 s. :
ISBN: 1-58115-310-4 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Colour choices : a practitioner's guide to colour scheming and design
Bergström Berit, Tanner Roger
Stockholm : Formas : 2008 : 57 s. :
ISBN: 978-91-540-6016-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Design for product understanding : the aesthetics of design from a semiotic approach
Monö Rune G., Knight Michael, Monö Rune
1. ed. : Stockholm : Liber : 1997 : 168 s. :
ISBN: 91-47-01105-X (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
De Bono Edward
Lateral thinking : creativity step by step
1., Perennial Library ed. : New York : Perennial Library : 1990 : 300 s. :
De Bono Edward
Six thinking hats
Rev. and updated ed. : London : Penguin : 2000 : xiii, 177 s. :
ISBN: 0-14-029666-2 (hft:)
Se Umeå UB:s söktjänst
Heufler Gerhard
Design basics : from ideas to products
Sulgen : Niggli Verlag AG : 2006 : 191 s. :
ISBN: 3-7212-0531-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Lawson Bryan
How designers think : the design process demystified
4. ed. : Oxford : Architectural Press : 2006 : xii, 321 p. :
ISBN: 0-7506-6077-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Lefteri Chris
Making it : manufacturing techniques for product design
London : Laurence King : 2007 : 240 s. :
ISBN: 978-1-85669-506-0 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Design for product understanding : the aesthetics of design from a semiotic approach
Monö Rune G., Knight Michael, Monö Rune
1. ed. : Stockholm : Liber : 1997 : 168 s. :
ISBN: 91-47-01105-X (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Tilley Alvin R
The measure of man and woman : human factors in design
New York : Whitney Library of Design : 1993 : 96 s. :
ISBN: 0-8230-3031-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Cristiano Giuseppe
The storyboard design course : the ultimate guide for artists, directors, producers and scriptwriters
London : Thames & Hudson : 2008 : 192 s. :
ISBN: 978-0-500-28690-6 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Marker magic : the rendering problem solver for designers
McGarry Richard M., Madsen Greg
New York : Wiley : cop. 1993 : xi, 146 s. :
ISBN: 0-471-28434-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Design sketching : [including an extensive collection of inspiring sketches by 24 students at the Umeå Institute of Design]
Olofsson Erik, Sjölén Klara
3. ed. : [Sundsvall] : KEEOS Design Books : 2007 : 104 s. :
ISBN: 978-91-976807-0-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Pipes Alan
Drawing for designers
London : Laurence King : 2007 : 224 s. :
ISBN: 978-1-85669-533-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Writing at university : a guide for students
Creme Phyllis, Lea Mary R.
2. ed. : Buckingham [England] ;a Philadelphia : Open University Press : 2003 : 185 s. :
http://link.libris.kb.se/sfxbth?url_ver=Z39.88-2004&ctx_ver=Z39.88-2004&ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&rfr_id=info:sid/sfxit.com:opac_856&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&sfx.ignore_date_threshold=1&rft.object_id=1000000000536821&svc_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:sch_svc&z Online access for BTHz eBrary Academic Complete:Full Text
ISBN: 0-335-21325-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Frampton Kenneth
Modern architecture : a critical history
4. ed., rev., expanded and updated : London : Thames & Hudson : 2007 : 424 s. :
ISBN: 0-500-20395-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Heskett John
Industrial design
London : Thames and Hudson : cop. 1980 : 216 s. :
ISBN: 0-500-18181-0 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Sparke Penny
A century of design : design pioneers of the 20th century
London : Mitchell Beazley : 1998 : 272 s. :
ISBN: 1-84000-000-7
Se Umeå UB:s söktjänst