"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Introduktionskurs i industridesign, SKAPA, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-09-08

Engelskt namn: Industrial Design Introduction, CREATE

Denna kursplan gäller: 2009-08-31 till 2009-09-06 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 5ID123

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Industridesign: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Designhögskolan vid Umeå universitet

Beslutad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2010-01-19

Innehåll

Kursen inriktas bland annat på arbete med form, styling och visualisering inom transportdesign, inklusive baskunskaper i modellering i lera. Studenten arbetar också med designprocessen i interaktionsdesign och utvecklingen av icke-fysiska produkter i relation till kognitiv ergonomi, observationsmetoder, prototypering och visualisering med hjälp av bland annat skiss och datorstödd modellering. Teorier inom produktsemantik introduceras och tillämpas i projektarbete. Grunderna i grafisk design, layout och visuell analys introduceras i relation till planering, strukturering och hantering av professionella designportfolier. Kursen utgör del tre i det ettåriga kurspaketet Introduktionskurs i industridesign, 60 hp och består av tre moment: Moment 1: Form och visualisering, 6 hp (Form and visualisation, 6 credits) Momentet introducerar metoder för form- och visualiseringsarbete inom transportdesign, genom ett projektarbete med fokus på formarbete, styling och visualisering i 2D (poster) och 3D (modell). Grunderna i lermodelleringsteknik ges under momentet. Studenten ska kunna arbeta med att uttrycka värden och/eller varumärken genom 2- och 3-dimensionellt formarbete, och presentera dessa i relation till grundläggande begrepp inom produktsemantik. Del ett, Grundläggande lermodellering (1,5 hp) examineras genom genomförande och inlämning av övningsuppgift. Del två, Projekt i transportdesign (4,5 hp) examineras genom utförande och inlämning av övningsuppgifter, individuell muntlig, skriftlig och visuell (2D och 3D) presentation av ett designförslag, samt examination i grupp och individuellt genom produktion av en gemensam utställning av en 3D-modell och 2D-poster av ett slutkoncept. Moment 2: Interaktionsdesign, 6 hp (Interaction design, 6 credits) Designprocessens faser inom interaktionsdesign och design av icke-fysiska produkter. Introduktion av metoder inom interaktionsdesignprocessen för observation, utvärdering och perspektiv på semantik, liksom metoder för lo-fi- och hi-fi-prototypering. Tillämpade studier i ett projektarbete. Examination av del ett, Designprocessen i interaktionsdesign, (1,5 hp) genom aktivt deltagande i undervisningen och inlämning av övningsuppgifter. Examination av del två, Projekt i interaktionsdesign (4,5 hp) genom visuell och muntlig presentation samt visuell och skriftlig dokumentation av designprocessen och resultatet av ett interaktionsdesignprojekt. Moment 3: Grundläggande portfolioarbete, 3 hp (Portfolio basics, 3 credits) . Introduktion till portfolioarbete. Grunderna i grafisk design, layout och visuell analys introduceras i relation till designportfolions sociala och professionella kontext. Examination av del ett, Grafisk design (1,5 hp) och del två, Visuell analys (1,5 hp) genom aktivt deltagande i undervisnignen och utförande och inlämning av skriftliga och visuella övningsuppgifter.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna - uppvisa grundläggande färdigheter i lermodellering. - redogöra för centrala begrepp i produktsemantik, relatera dessa till färg, form, varumärke, sociala värderingar och kognitiv ergonomi, och tillämpa dessa begrepp för att analysera fysiska och ickefysiska produkter. - redogöra för innebörden av styling inom transportdesign, och arbeta med 2- och 3-dimensionell formutveckling i relation till varumärke och/eller sociala värderingar i ett transportdesignprojekt. - uppvisa grundläggande färdigheter i metoder som används inom interaktionsdesignprocessen och arbeta i grupp med att tillämpa dessa i ett projekt inriktat på utveckling av fysiska och icke-fysiska produkter. -uppvisa grundläggande färdigheter i att arbeta tillsammans med andra studenter för att planera och producera en enkel utställning i enlighet med en fastställd grafisk profil. .- redogöra för syftet med en portfolio, och grunderna för dess uppbyggnad innehållsligt och layoutmässig. -genomföra en enkel visuell analys av grafiskt och visuellt material i relation till begrepp som form, komposition, genus och socio-kulturella kontexter.

Behörighetskrav

Univ: Minst 120 hp från tidigare universitetsstudier eller motsvarande kunskaper. För tillträde till kursen krävs även betyget godkänd på kurserna Introduktionskurs i Industridesign, BAS (5ID018/5ID121) och Introduktionskurs i Industridesign, GENOMFÖRA, (5ID093/5ID122) eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, handledning, praktiska övningar, grupparbeten och projektarbete. Studenter arbetar både individuellt och i grupp med övningar och projekt. Undervisningen genomförs på engelska.

Examination

Efter genomförd kurs ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga obligatoriska moment/tillämpningsarbeten är godkända, liksom projektarbetet. För Godkänt fordras närvaro vid den lärarledda undervisningen som är av prövande karaktär. För Väl godkänt på hela kursen krävs betyget Väl godkänt på moment 1 och moment 2 samt Godkänt på övriga moment. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfällen. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till Institutionsstyrelsen för Designhögskolan. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande av kursen kan enbart ske vid en bedömning av jämförbar utbildning och kursplan samt efter bedömning av den studerandes individuella kunskaps- och färdighetsnivå av kursansvarig och utbildningsansvarig.

Litteratur

Giltig från: 2009 vecka 36

Course literature sub-course 1

Design for product understanding : the aesthetics of design from a semiotic approach
Monö Rune G., Knight Michael, Monö Rune
1. ed. : Stockholm : Liber : 1997 : 168 s. :
ISBN: 91-47-01105-X (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Course literature sub-course 2

Thoughtful interaction design : a design perspective on information technology
Löwgren Jonas 1964-, Stolterman Erik
Cambridge, Mass. : MIT Press : 2005 : xiii, 198 s. :
ISBN: 0-262-12271-5 (alk. paper)
Se Umeå UB:s söktjänst

Reference literature sub-course 1

Baxter Mike
Product design : a practical guide to systematic methods of new product development
London : Chapman & Hall;a Cheltenham :b Stanley Thornes : 1996 : 308 s. :
ISBN: 0-412-63230-6 (Chapman & Hall)
Se Umeå UB:s söktjänst

Lawson Bryan
How designers think : the design process demystified
4. ed. : Oxford : Architectural Press : 2006 : xii, 321 p. :
ISBN: 0-7506-6077-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Reference literature sub-course 2

Baxter Mike
Product design : a practical guide to systematic methods of new product development
London : Chapman & Hall;a Cheltenham :b Stanley Thornes : 1996 : 308 s. :
ISBN: 0-412-63230-6 (Chapman & Hall)
Se Umeå UB:s söktjänst

Lawson Bryan
How designers think : the design process demystified
4. ed. : Oxford : Architectural Press : 2006 : xii, 321 p. :
ISBN: 0-7506-6077-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Design for product understanding : the aesthetics of design from a semiotic approach
Monö Rune G., Knight Michael, Monö Rune
1. ed. : Stockholm : Liber : 1997 : 168 s. :
ISBN: 91-47-01105-X (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Norman Donald A.
Emotional design : why we love (or hate) everyday things
New York : Basic Books : Books,c 2004 : x, 257 s. :
ISBN: 0-465-05135-9 (hbk)
Se Umeå UB:s söktjänst

Reference literature sub-course 3

Bender Diane M.
Design portfolios : moving from traditional to digital
New York : Fairchild Books : cop. 2008 : xvi, 416 p. :
ISBN: 1-56367-483-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Eisenman Sara
Building design portfolios : innovative concepts for presenting your work
Gloucester, Mass. : Rockport : cop. 2006 : 192 s. :
ISBN: 1-59253-223-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst