Engelskt namn: Service design
Denna kursplan gäller: 2019-02-18 till 2022-07-24 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2024-05-06
Kursplan för kurser med start mellan 2022-07-25 och 2024-05-05
Kursplan för kurser med start mellan 2019-02-18 och 2022-07-24
Kurskod: 5ID179
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Industridesign: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Designhögskolan vid Umeå universitet
Beslutad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2012-05-10
Reviderad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2019-03-14
Kursen fokuserar tjänstedesign ur ett industridesignperspektiv, och har som övergripande mål att introducera hur designprocessen kan användas inom tjänsteutveckling för att utveckla hållbara, ändamålsenliga och effektiva tjänster med ett genomgående användarfokus. Genom kursen löper ett projektarbete, i vilket designprocessens steg och metoder inom tjänstedesignområdet introduceras och relateras till fysisk miljö, varumärkeshantering och användarupplevelse.
Under kursen arbetar studenterna i projektgrupper för att analysera och utveckla en tjänst så att den blir såväl attraktiv som socialt hållbar och inkluderande. Centralt är att introducera hur designmetoder kan användas för att kartlägga och förstå användares drivkrafter och behov, och omvandla dessa till konkreta koncept för tjänste-, produkt- och miljöutveckling. En stark tyngdpunkt ligger på att öva metoder för användarcentrerad dokumentation, idégenerering, utvärdering och konceptutveckling, liksom på metoder för att visualisera processer, idéer och koncept såväl manuellt som datorstött under projektets olika stadier.
Efter genomgången kurs skall den studerande kunna:
Kursens upplägg bygger på en hög grad av lärarledd undervisning i form av workshops, föreläsningar, praktiska övningar och seminarier samt handledning. Stor vikt läggs vid grupprocesser i lärandet, och formerna för undervisningen utgör ofta i sig exempel på den metodik som används inom designområdet.
Examinationen sker muntligt, visuellt och skriftligt, individuellt och i grupp. Under kursens olika moment sker en löpande examination genom övningar och obligatoriska inlämningsuppgifter av prövande karaktär.
På kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För Godkänt fordras därutöver närvaro och aktivt deltagande vid den lärarledda undervisning som är av prövande eller examinerande karaktär.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfällen. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till Institutionsstyrelsen för Designhögskolan.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av denna kurs kan enbart ske genom en bedömning av jämförbar utbildning och kursplan, samt efter bedömning av den studerandes individuella kunskaps- och färdighetsnivå av kursansvarig och programansvarig.
This is service design doing : applying service design thinking in the real world : a practitioner's handbook
Stickdorn Marc, Hormess Markus Edgar, Lawrence Adam, Schneider Jakob
First edition. : Sebastopol, CA : O'Reilly Media, Inc. : [2018] : xxiii, 541 pages :
ISBN: 9781491927182
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Österlin Kenneth
Design i fokus för produktutveckling : varför ser saker ut som de gör?
3. utökade uppl. : Malmö : Liber : 2010 : 176 s. :
ISBN: 978-91-47-09443-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
This is service design doing : applying service design thinking in the real world : a practitioner's handbook
Stickdorn Marc, Hormess Markus Edgar, Lawrence Adam, Schneider Jakob
First edition. : Sebastopol, CA : O'Reilly Media, Inc. : [2018] : xxiii, 541 pages :
ISBN: 9781491927182
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Österlin Kenneth
Design i fokus för produktutveckling : varför ser saker ut som de gör?
3. utökade uppl. : Malmö : Liber : 2010 : 176 s. :
ISBN: 978-91-47-09443-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
This is service design thinking : basics - tools - cases
Stickdorn Marc, Schneider Jakob
Amsterdam : Bis Publishers : 2010. : 373 p. :
ISBN: 978-90-6369-256-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
This is service design doing : applying service design thinking in the real world : a practitioner's handbook
Stickdorn Marc, Hormess Markus Edgar, Lawrence Adam, Schneider Jakob
First edition. : Sebastopol, CA : O'Reilly Media, Inc. : [2018] : xxiii, 541 pages :
ISBN: 9781491927182
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Österlin Kenneth
Design i fokus för produktutveckling : varför ser saker ut som de gör?
3. utökade uppl. : Malmö : Liber : 2010 : 176 s. :
ISBN: 978-91-47-09443-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
This is service design thinking : basics - tools - cases
Stickdorn Marc, Schneider Jakob
Amsterdam : Bis Publishers : 2010. : 373 p. :
ISBN: 978-90-6369-256-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Österlin Kenneth
Design i fokus för produktutveckling : varför ser saker ut som de gör?
3. utökade uppl. : Malmö : Liber : 2010 : 176 s. :
ISBN: 978-91-47-09443-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Klarén Ulf
Vad färg är
Stockholm : HLS : 1996 : 88 s. :
ISBN: 91-7656-383-9 ; 210:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Typiskt typografiskt
Berndal Bo, Frigyes Paul
2. uppl. : Stockholm : Fischer : 1991 : 204, [1] s. :
ISBN: 91-7054-670-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
This is service design thinking : basics - tools - cases
Stickdorn Marc, Schneider Jakob
Amsterdam : Bis Publishers : 2010. : 373 p. :
ISBN: 978-90-6369-256-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Designing services with innovative methods
Miettinen Satu, Koivisto Mikko
Helsinki : University of Art and Design : 2009 : 267 s :
ISBN: 978-952-5018-42-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Österlin Kenneth
Design i fokus för produktutveckling : varför ser saker ut som de gör?
3. utökade uppl. : Malmö : Liber : 2010 : 176 s. :
ISBN: 978-91-47-09443-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Klarén Ulf
Vad färg är
Stockholm : HLS : 1996 : 88 s. :
ISBN: 91-7656-383-9 ; 210:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Typiskt typografiskt
Berndal Bo, Frigyes Paul
2. uppl. : Stockholm : Fischer : 1991 : 204, [1] s. :
ISBN: 91-7054-670-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
This is service design thinking : basics - tools - cases
Stickdorn Marc, Schneider Jakob
Amsterdam : Bis Publishers : 2010. : 373 p. :
ISBN: 978-90-6369-256-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Designing services with innovative methods
Miettinen Satu, Koivisto Mikko
Helsinki : University of Art and Design : 2009 : 267 s :
ISBN: 978-952-5018-42-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Österlin Kenneth
Design i fokus för produktutveckling : varför ser saker ut som de gör?
3. utökade uppl. : Malmö : Liber : 2010 : 176 s. :
ISBN: 978-91-47-09443-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Klarén Ulf
Vad färg är
Stockholm : HLS : 1996 : 88 s. :
ISBN: 91-7656-383-9 ; 210:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Typiskt typografiskt
Berndal Bo, Frigyes Paul
2. uppl. : Stockholm : Fischer : 1991 : 204, [1] s. :
ISBN: 91-7054-670-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst