"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Designprocessens grunder, 15 hp

Engelskt namn: Design process basics

Denna kursplan gäller: 2012-12-31 till 2013-09-01 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 5ID182

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Industridesign: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Designhögskolan vid Umeå universitet

Beslutad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2012-06-26

Innehåll

Kursen ger en översikt av och introduktion till metoder och processer som används inom industridesign och i produktutvecklingsprocessen. En introduktion till visualiseringstekniker i 2D (skiss) och 3D (modellteknik) ges, liksom till grafisk design. Fokus ligger på designprocessen i den fysiska produktutvecklingsprocessen, och på visualisering och kommunikation av idéer och designförslag. Design för alla-perspektiv och hållbarhetsperspektiv introduceras i relation till designprocessen. Kursens mål är att studenten ska förstå och på en grundläggande nivå applicera designmetoder och –processer i projekt, under handledning.

Moment 1. Introduktionsprojekt, 1,5hp (Introductory project, 1,5 credits).
Momentet består av en introduktion till Designhögskolan och kurspaketet Intensivkurs i industridesign. Arbetsmetoder och utbildningsfilosofi presenteras och diskuteras, och en grundläggande introduktion ges till Designhögskolans infrastruktur, lokaler, datorsystem, ekonomi- och materialhantering (DOLF-systemet) samt studieteknik. Studenter genomför ett kort projekt i syfte att introducera projektmetodik och grunderna i gruppdynamik. Examination genom aktivt deltagande i undervisningen och visuell och muntlig presentation av ett projekt.

Moment 2. Grundläggande skiss, 3 hp (Sketch basics, 3 credits).
Momentet fokuserar hur idéer kommuniceras genom att använda tvådimensionell skiss som medium. Fokus ligger på grunderna i visuell kommunikation, och på att introducera skiss som ett verktyg för idéutveckling och kommunikation. Momentet innehåller grundläggande skissteknik, arbetsmetoder, materialkunskap och perspektivlära. Målet är att studenten ska känna självförtroende inför att kommunicera idéer och designförslag visuellt och muntligt, och att skissteknik ska kunna användas av studenten för idéskissning och konceptutveckling. Del ett (1,5 hp) behandlar grunderna i skisstekniker och –material, och del två (1,5 hp) bygger vidare på att utveckla skiss som ett redskap för idégenerering och kommunikation. Båda delarna examineras genom aktivt deltagande i undervisningen och inlämning av övningsuppgifter.

Moment 3. Grundläggande form och modellteknik 1,5 hp (Form basics and modelling techniques, 1,5 credits)
Grunderna i formstudier introduceras i relation till grunderna i tredimensionell manuell modellteknik. Momentet syftar till att ge studenten en introduktion till formarbete och formförståelse, för att träna och utveckla studentens förmågor och färdigheter i utforskandet av form och grundläggande formsemantik i olika material. Fokus ligger på att främja en undersökande hållning till form. En grundläggande introduktionsutbildning i verkstadskunskap ges, med inriktning på handverktyg och maskiner för träbearbetning (bandsåg, svarv, fräs, borr etc.). Målet är att studenten självständigt ska kunna hantera träverkstadsmaskiner i enlighet med gällande säkerhetsföreskrifter och Designhögskolans regelverk. Grundläggande modellteknik i skum introduceras. Examination av sker genom aktivt deltagande i verkstadsutbildningen, samt utförande och inlämning av 3D-modeller i skum, samt specificerat 2D-material.

Moment 4. Designprocessen, 4,5 hp (The design process, 4,5 credits)
Momentet introducerar de metoder som används i designprocessen, med inriktning mot produktutvecklingsprocessen. Designprocessens teori och praktik förmedlas och tränas i ett projekt som löper genom hela momentet, där de olika stegen i designprocessen lärs ut och implementeras I projektform. Bland annat introduceras metoder för problemformulering, visualisering och informationsinsamling, funktionsanalys, målgruppsdefiniering, scenario och boardtekniker. Fokus ligger på lärande, förståelse för och användning av metoder för att definiera designproblem, idéfas, utvärdering, konceptframställning och presentation. Varumärke och kärnvärden relateras till designprocessen, och metoder för att analysera och visualisera dessa genom boardtekniker gås igenom. Introduction to the perspectives of sustainable design and design for all in the design process as a whole Målet är att studenten ska känna till de olika stegen i designprocessen, under handledning tillämpa dessa i ett projekt, och presentera resultatet och tillvägagångssättet muntligt och visuellt. Examination sker genom aktivt deltagande i undervisningen, utförande och inlämning av övningsuppgifter, muntlig och visuell presentation samt skriftlig och visuell dokumentation av ett produktdesignprojekt.

Moment 5. Grafisk design 3hp (Graphic design, 3 credits)
Grunderna i layout, typografi och grafisk design introducerasi relation till olika media och kommunikationssätt: portfolio, digitala presentationer, postrar och andra visuella och textbaserade media. Olika verktyg för grafisk design introduceras, liksom teori och praktik inom visuell och grafisk kommunikation och metoder för visuellt och grafiskt berättande. Målet är att studenten ska bli förtrogen med grafiska designverktyg, och kunna börja anpassa olika sorters visuell och grafisk kommunikation till olika situationer, kontexter och syften. Examination genom aktivt deltagande I undervisningen samt muntlig, skriftlig och visuell presentation av inlämningsuppgifter.

Moment 6. Digital 3D-modelleringsteknik 1,5 hp (3D digital modelling techniques, 1,5 credits)
Momentet introducerar verktyg för digital modelleringsteknik, i relation till visualisering och formutforskande. Examination genom aktivt deltagande I undervisninge och inlämning av visuellt 3D-material.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs skall den studerande kunna:

  • redogöra för hur designprocessen genomförs, förklara dess nyckelbegrepp och metoder, och under handledning tillämpa dessa i ett designprojekt, och uppvisa färdigheter i tids- och projekthantering genom att hålla deadlines och genomföra specificerade uppgifter .
  • använda designmetoder för att formulera problem, utföra förstudier, idéskapande och utvärdering tillsammans med andra studenter i grupp, dela med sig av resultat och reflektioner i gruppdiskussioner och uppvisa en grundläggande kännedom om grupprocesser i projektarbeten.
  • redogöra för material och metoder inom modellteknik, relatera dessa till grundläggande begrepp och praktiker inom formstudier, och praktiskt använda dessa metoder och praktiker för att skapa fysiska modeller.
  • uppvisa grundläggande färdigheter i att kommunicera idéer och enkla designförslag genom manuellt skissande, och överföra 2D-visualiseringar till enkla 3D-modeller i skum eller andra material.
  • använda datorstödd teknologi för att skanna och bildbehandla skisser och andra bilder, och infoga dessa i digitala dokument och presentationer.
  • framställa enkla geometriska former med stöd av digital 3D modellering, och redogöra för i vilka stadier av designprocessen digital 3D-modellering kan användas, och varför.
  • uppvisa grundläggande färdigheter i att använda typografi och visuella kommunikationsverktyg i olika media, kontexter och syften, och redogöra för val av layout och grafik i relation till innehåll och syfte.
  • redogöra för hur perspektiven hållbarhet och design för alla tillämpas i design, och relatera dessa till designprocessens olika steg.
  • framställa en enkel visuell presentation, fysisk och digital, i vilken designprocessen förklaras och åskådliggörs från problemformulering till slutligt designförslag, och presentera detta muntligt på engelska på ett strukturerat och logiskt sätt.

Behörighetskrav

För tillträde till denna kurs krävs minst 60 högskolepoäng från tidigare universitetsstudier, eller motsvarande, med godkänt resultat samt arbetsprov. Engelska B.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, handledning, praktiska övningar, grupparbeten och projektarbete. Studenter arbetar både individuellt och i grupp med övningar och projekt. Undervisningen genomförs på engelska.

Examination

Examination genomförs i form av presentationer – muntliga, visuella och skriftliga – av projekt och genom utförande och inlämning av skriftliga och visuella (2d och 3D) uppgifter.

Efter genomförd kurs ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga obligatoriska moment och tillämpningsarbeten är godkända liksom att projektarbena också är godkända. För att erhålla godkänt betyg fordras därutöver närvaro vid den lärarledda undervisningen som är av prövande karaktär. För Väl godkänt på hela kursen krävs betyget Väl godkänt på moment 4, Designprocessen och moment 5, Grafisk design samt minst Godkänt på övriga moment.

För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfällen. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till Institutionsstyrelsen för Designhögskolan.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av denna kurs kan enbart ske genom en bedömning av jämförbar utbildning och kursplan, samt efter bedömning av den studerandes individuella kunskaps- och färdighetsnivå av kursansvarig och utbildningsansvarig.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.