"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Metodik i miljö- och hållbarhetsarbete, 15 hp

Engelskt namn: Methodology in environmental and sustainability professions

Denna kursplan gäller: 2024-01-01 och tillsvidare

Kurskod: 5MI016

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Miljövetenskap: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Miljö- och hälsoskydd: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap

Beslutad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2023-10-31

Innehåll

I kursen studeras offentliga och privata organisationer som är verksamma inom miljö, hälsa och hållbar utveckling; deras arbetsuppgifter och roller samt organisationernas och medarbetarnas betydelse för socialt samspel och god kvalitet. En central del i kursen är språkets och kommunikationens roll i ett socialt sammanhang och för att skapa engagemang och delaktighet i arbetet för en hållbar utveckling. Grundläggande krav och lämpliga metoder för ett hållbart, effektivt och etiskt miljö- och hälsoarbete diskuteras ingående, i såväl offentlig som privat sektor, och tillämpas vid praktiska övningar och studiebesök. Kursen är indelad i tre moduler:

Modul 1, Kommunikation, 3 hp
Under modulen behandlas teoretiska grunder om kommunikation mellan människor. Muntlig presentationsteknik, retorik, samtals- och intervjuteknik samt konflikthantering ingår i momentet. Teorierna tillämpas genom praktiska övningar.

Modul 2, Metoder i hållbart miljö- och hälsoarbete, 7 hp
Modulen behandlar offentliga och privata aktörers roller inom miljö, hälsa och hållbar utveckling. Organisationernas och det sociala samspelets betydelse för effektivitet, kvalitet och kundnytta diskuteras. Lämpliga arbetsmetoder vid planering, genomförande och uppföljning av tillsyn och kontroll diskuteras utifrån samhällets grundläggande krav på förvaltning, myndighetsutövning och etik, men även utifrån allmänhetens förväntningar på miljönytta och service. Lämpliga arbetsmetoder för ett hållbart miljö- och hälsoarbete inom näringslivet och i konsultrollen behandlas, liksom samverkansbehov mellan olika sektorer i samhället. En röd tråd i momentet är hur olika aktörer kan arbeta förebyggande, skapa delaktighet och arbeta för en hållbar utveckling. Praktisk tillämpning sker i form av diskussionsuppgifter, seminarier och kommunikativa övningar i fält.

Modul 3, Projektarbete, 5 hp
I projektarbetet tillämpas och fördjupas kunskaperna från kursens övriga moduler genom att undersöka och diskutera arbetsmetoder, arbetsförhållanden, förväntningar och kommunikativa färdigheter kopplat till olika yrkesroller inom miljö, hälsa och hållbar utveckling.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten för betyget Godkänd kunna:
 
Modul 1 
FSR 1. Visa på språkets och kommunikationens betydelse i ett socialt sammanhang genom att förbereda och genomföra en muntlig presentation inför en målgrupp.
FSR 2. Redogöra för hur val av språk och frågeformulering har betydelse för vilka svar som erhålls, t.ex. vid samtal, intervjuer och enkätundersökningar.

Modul 2 
FSR 3. Beskriva roller, ansvarsfördelning, samverkan och socialt samspel vid arbete inom miljö, hälsa och hållbar utveckling, samt på en grundläggande nivå redogöra för hur god kvalitet, etik och effektivitet kan uppnås inom organisationer och gentemot kunder och målgrupper.
FSR 4. Redogöra för grundläggande krav samt bedöma lämpliga metoder vid planering, genomförande och uppföljning av offentlig tillsyn/kontroll inom miljö- och hälsoområdet.
FSR 5. Redogöra för och bedöma lämpliga metoder för ett hållbart miljö- och hälsoarbete inom näringslivet och som konsult.
FSR 6. Beskriva lämpliga arbetsmetoder, styrmedel och samverkansformer som bidrar till en hållbar samhällsutveckling, med fokus på förebyggande insatser och bred delaktighet.

Modul 3
FSR 7. Redogöra för förekommande arbetsmetoder och förväntningar på sociala och kommunikativa färdigheter i olika yrkesroller inom miljö, hälsa och hållbar utveckling samt förklara likheter och skillnader mellan yrkesrollerna.
FSR 8. Planera och genomföra undersökningar kring yrkesroller och arbetsmetoder samt kommunicera resultaten muntligt och skriftligt inför en målgrupp.
 
Efter avslutad kurs ska studenten för betyget Väl Godkänd kunna:

Modul 2
FSR 9. Värdera lämpliga arbetsmetoder och styrmedel i komplexa situationer inom miljö, hälsa och hållbar utveckling, samt kritiskt kunna granska och diskutera metodernas för- och nackdelar.

Modul 3
FSR 10. Analysera krav, svårigheter och möjligheter i olika yrkesroller inom miljö, hälsa och hållbar utveckling, samt kritiskt kunna jämföra och värdera yrkesrollernas arbetsmetoder.

Behörighetskrav

Univ; Förvaltning 7,5 hp eller motsvarande kunskaper.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, praktiska övningar samt projektarbete. De praktiska övningarna skall ge studenten möjlighet att tillämpa kunskaper och kommunikativa färdigheter. Seminarier, tillämpningsövningar och projektredovisningar är obligatoriska moment.

Examination

Examinationen sker genom skriftliga tentamina, inlämningsuppgifter, muntlig presentation samt genomförande av projektarbete. Modul 1 examineras genom muntliga presentationer och inlämningsuppgifter. Modul 2 examineras genom skriftlig tentamen samt obligatoriska seminarier och fältövningar. Modul 3 examineras genom muntlig och skriftlig redovisning.

För modul 1 ges något av omdömena Underkänd (U) och Godkänd (G). För modul 2 och 3 ges något av omdömena Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG). På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG), För betyget godkänd krävs att alla FSR för betyget Godkänd är uppfyllda. För betyget Väl Godkänd krävs dessutom att alla FSR för betyget Väl Godkänd är uppfyllda. Betyg på helkurs ges först då alla obligatoriska moment är genomförda och godkända. Studerande som godkänts på ett prov får ej genomgå förnyat prov för högre betyg. Studerande som underkänts på ett prov har rätt att undergå förnyat prov. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22§). Begäran om ny examinator ställs till prefekten för institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Tillgodoräknande:
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Övriga föreskrifter

I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.