"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Ämneslärare med ingångsämne biologi: Verksamhetsförlagd utbildning 3, 15 hp

Engelskt namn: Subject Teacher with First Subject biology: Teaching Placement 3

Denna kursplan gäller: 2025-10-27 och tillsvidare

Kurskod: 6BI045

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Beslutad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2025-03-25

Innehåll

Kursens fokus är undervisning i de ämnen som ska ingå i studentens ämneslärarexamen. Under kursens gång förväntas studenten, med hög grad av självständighet och utifrån skolans styrdokument och de kunskaper och färdigheter som förvärvats under tidigare studier, planera, genomföra och utvärdera undervisning samt bedöma elevers lärande. Kursen omfattar såväl egen undervisning som auskultation och annan verksamhet kopplad till lärarens yrkesroll. Under kursens gång genomförs ett seminarium med fokus på bedömning och betygssättning.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • visa på sådana fördjupade ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper som krävs för att planera och genomföra undervisning i aktuella ämnen
  • visa fördjupad kunskap om hur man anpassar undervisningen i aktuella ämnen till styrdokumentens direktiv och behoven hos aktuell elevgrupp

Färdighet och förmåga

  • med hög grad av självständighet planera, genomföra och utvärdera undervisning i aktuella ämnen utifrån verksamhetens mål, relevanta läromedel och aktuella elevgruppers förkunskaper och förutsättningar
  • bedöma, betygssätta och kommunicera elevers lärande i aktuella ämnen i relation till de nationella styrdokumenten
  • motivera sina val utifrån styrdokument, vetenskap och beprövad erfarenhet
  • genom sitt ledarskap med hög grad av självständighet skapa en god lärandemiljö för alla elever samt kunna väcka elevers intresse och nyfikenhet för aktuella ämnen
  • analysera och reflektera över egna och andras erfarenheter av undervisning utifrån ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper
  • visa förmåga att i tal och skrift uttrycka sig med ett språk som är normenligt och väl anpassat för den tänkta målgruppen

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • förhålla sig till den värdegrund som uttrycks i styrdokumenten och konkretisera denna i såväl aktuella undervisningssituationer som i skolans övriga verksamhet
  • bemöta och interagera med elever, skolpersonal och andra intressenter på ett ansvarsfullt, respektfullt och professionellt sätt
  • analysera och reflektera över den egna professionsutvecklingen och identifiera sitt behov av ytterligare kunskap utifrån teoretiska perspektiv, handledares och universitetslärares kommentarer samt de egna erfarenheter som gjorts under VFU-perioderna.
     

Behörighetskrav

Univ: För tillträde till kursen krävs 1) kurser inom den utbildningsvetenskapliga kärnan omfattande minst 60 hp, 2) verksamhetsförlagd utbildning för ämneslärare omfattande minst 7,5 hp, 3) godkänt omdöme på modulen Verksamhetsförlagd del i kursen Ämneslärare i [ämne]: Verksamhetsförlagd utbildning 2, samt 4) kurser i de undervisningsämnen som ska ingå i ämneslärarexamen omfattande minst 165 hp varav minst 75 hp i vart och ett av ämnena, eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Kursen genomförs huvudsakligen ute i skolverksamheten. VFU-perioden ska omfatta 40 timmars arbetsvecka inklusive planering och genomförandet av lektioner, auskultationer, deltagande i de seminarier som skolverksamheten arrangerar, arbete med VFU-uppgifter samt deltagande i annan verksamhet kopplad till lärarens yrkesroll. Studenten ska tillsammans med handledare planera VFU-perioden så att arbetet ryms inom ramen för heltidsstudier. Under kursen genomförs ett antal VFU-uppgifter. Visst arbete kan vara förlagd till annan plats än skolverksamheten.  

Examination

All examination sker individuellt. 

Examination på kursen består av bedömning av studentens prestation under hela VFU-perioden. Detta sker dels utifrån underlag från handledare, dels genom lektionsbesök i studentens ämnen med efterföljande trepartssamtal. Vidare bedöms en individuell skriftlig inlämningsuppgift (VFU-rapport) i studentens ämnen samt deltagande i ett seminarium. 

Vid mer än två dagars frånvaro under VFU-perioden ska studenten kontakta kursansvarig lärare för en individuell bedömning av eventuell komplettering av antalet VFU-dagar.

Den verksamhetsförlagda delen samt den skriftliga uppgiften bedöms med någon av omdömena väl godkänt (VG), godkänt (G) eller underkänt (U). Seminariet bedöms med något av omdömena godkänt (G) eller underkänt (U). På hel kurs sätts något av betygen väl godkänt (VG), godkänt (G) eller underkänt (U). Betyget på kurs utgör en sammanvägning av resultaten vid examinationens olika delar när kursens samtliga prov är genomförda. För att bli godkänd på kurs krävs att alla examinerande delar är godkända. Betyg på kurs sätts först när alla examinerande delar är bedömda. 

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.  

En student som blir underkänd på den verksamhetsförlagda delen av kursen ska kontakta examinator efter kursens slut för att få en motivering till det underkända betyget. Studenten ska få det tydliggjort vilka delar av de förväntade studieresultaten på kursen som studenten inte uppnått. Studenten ska sedan kontakta examinator för en avstämning i god tid innan studenten påbörjar en ny praktikperiod.

Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får betyget Underkänd på den aktuella kursen. Detta innebär att ett praktiktillfälle är förbrukat. I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer änfyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att han eller hon tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen. Om det i kursplanen anges att detfinns begränsningar av antalet provtillfällen och studenten har förbrukat dessa har studenten inte rätt till nytt provtillfälle.

På grund av höga kostnader att genomföra VFU är antalet VFU-perioder begränsade till en ordinarie VFU-period samt till ytterligare en VFU-period. Tillfällen för examination som genomförs under en VFU-period (lektionsbesök ochefterföljande trepartssamtal) är därför begränsade. För övriga examinationsformer gäller Umeå universitets regler föromprov, se Umeå universitets regelverkssidor.

Vid omprov som kräver VFU-placering kan universitetet på grund av orimliga kostnader eller stora praktiska svårigheter göra avsteg från ordinarie tidsgränser för omprov. Omprovstillfället ska då i normalfallet erbjudas senast nästkommande termin.

Övriga föreskrifter

I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst två provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfällen) för de verksamhetsförlagda delarna samt tre provtillfällen (inklusive ordinarieprovtillfälle) för övriga delar på kursen enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.