"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kommunikation, värdegrund och hållbar utveckling, 15 hp

Engelskt namn: Communication, Fundamental Values and Sustainable Development

Denna kursplan gäller: 2008-11-03 till 2008-11-09 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6DI001

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-04-11

Innehåll

Hållbar utveckling bearbetas utifrån samhällsvetenskapliga och naturvetenskapliga perspektiv. Lärares uppdrag att arbeta i ett mångkulturellt samhälle behandlas särskilt utifrån demokratifostran och arbete med värdegrundsfrågor. Kursen behandlar kommunikation via språk och lärande, estetiska läroprocesser och digitala presentationsformer. Röst och tal, samt det professionella samtalet, bearbetas både teorietiskt och praktiskt. IKT behandlas utifrån perspektivet - pedagogiskt verktyg i kommunikation mellan elever och lärare. 3 veckor verksamhetsförlagd utbildning ingår.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna - diskutera och exemplifiera begreppet demokratifostran utifrån genus, social bakgrund, etnicitet och likabehandling - använda naturvetenskapliga begrepp och modeller för att beskriva och diskutera människors resursanvändning och uppkomsten av miljöproblem - förklara, exemplifiera och diskutera sambanden mellan de sociala, ekonomiska och ekologiska dimensionerna av hållbar utveckling - analysera och diskutera begreppen värdegrund, mänskliga rättigheter och hållbar utveckling i relation till läraruppdraget - redogöra för huvuddragen i internationella och nationella överenskommelser rörande mänskliga rättigheter och hållbar utveckling - redogöra för språkvalens samt estetiska uttrycksformers betydelse för lärande och kommunikativ framgång i skolans miljöer - genom samtalsövningar, praktiskt tillämpa det professionella samtalet som ett pedagogiskt verktyg - tillämpa och problematisera IT i sitt lärande -diskutera hur IT förändrat villkoren för demokrati, hållbar utveckling och interaktion mellan människor - på ett ansvarsfullt sätt visa förmåga att kommunicera och samverka med verksam-hetens/skolans barn/elever och personal.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet samt Sv B/Sv2 B, En B

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, laborationer/gruppövningar samt tre veckor verksamhetsförlagd undervisning.

Examination

Den studerandes kunskaper examineras i muntliga, gestaltande och skriftliga former. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända och övriga obligatoriska delar genomförda. Betyget utgör examinators samlade bedömning av den studerandes examinerade resultat. För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera och analysera kursens innehåll. Bedömning av VFU/praktik sker löpande och i de fall där studenten tidigt inte bedömts klara kursens förväntade studieresultat har examinator skyldighet att upplysa och i förekommande fall underkänna studenten innan kursen avslutats. Studenten avbryter då sin VFU/praktik. I samband med denna åtgärd skall en individuell utvecklingsplan upprättas i samråd mellan examinator och student. Utvecklingsplanen anger vad som behöver förbättras och när VFU/praktik kan återupptas. Studeranden har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av examinator på kursen. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 45

Jämlikhet och mångfald : demokrati och medborgarskap i en global tidsålder.
Benhabib Seyla, Torhell Sven-Erik
Göteborg : Daidalos, 2004 (Uddevalla : int) : 276 s. :
ISBN: 91-7173-199-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Dimenäs Jörgen
Lära till lärare : att utveckla läraryrkets olika dimensioner utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
Borås : Högskolan i Borås : 2006 : 208 s. :

Hedlin Maria
Jämställdhet, en del av skolans värdegrund
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 125 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705323o.jpg
ISBN: 91-47-05323-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
3. uppl. : Umeå : Fundo : cop. 2006 : 73 s. :
ISBN: 91-975584-1-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Lärandets konst : betraktelser av estetiska dimensioner i lärandet
Alerby Eva, Jórunn Elídóttir
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 224 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32292-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-04555-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Miljödidaktik : naturen, skolan och demokratin.
Sandell Klas, Öhman Johan, Östman Leif, Lindman Margareta
Lund : Studentlitteratur, 2003 (Lund : 214 s. : ill. :
ISBN: 91-44-02115-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Hållbar utveckling : människa, miljö och samhälle
Persson Christel, Persson Torsten
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 216 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/31774-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-03559-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Sigrell Anders
Retorik :b konsten att välja språk konstruktivt : retorik för lärare på kursen Kommunikation i didaktisk praktik
Umeå : Umeå universitet : 2007 : 52 s. :
ISBN: 978-91-7264-472-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Donelly, Jack: The relative universality of Human Rights , i Human Rights Quarterly, Vol. 29, Nr 2, maj 2007. Dunkels, Elza. (2008). Det finns ingen nätmob-bning. Tidskriften Digital kompetanse. En uthållig demokrati! Politik för folkstyrelse på 2000-talet. SOU 2000:1. http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/624 - 47 s Hällgren, Camilla. (2005). "Working harder to be the same": everyday racism among young men and women In placecountry - region Sweden. 19472631 Race Ethnicity and Education, 8 (3), ss. 319 342. Lpo-94, http://www.skolverket.se/sb/d/468 Lpf-94, http://www.skolverket.se/sb/d/468 Utbildningsdepartementet, (1994). Läroplanför det obligatoriska skolväsendet, Lpo 94. Anpassad till att också omfattaförskoleklassen och fritidshemmet 98.  Stockholm: Skolverket och CE Fritzes AB.([ http://www.skolverket.se/ ]http://www.skolverket.se) De 16 svenska miljökvalitetsmålen www.miljomal.nu Artiklar kan tillkomma. Referenslitteratur

Hällgren Camilla
Researching and developing Swedkid : a Swedish case study at the intersection of the web, racism and education
Umeå : Institutionen för matematik : cop. 2006 : [7], ii, [3], 57 s. :
ISBN: 91-7264-031-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Marner Anders
Möten och medieringar : estetiska ämnen och läroprocesser i ett semiotiskt och sociokulturellt perspektiv
Umeå : Fakultetsnämnden för lärarutbildning : cop. 2005 : 145 s. :
ISBN: 91-7305-955-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Sporre Karin
Att se med andra ögon : feministiska perspektiv på kunskap i ett mångkulturellt samhälle
Stockholm : Lärarhögskolan i Stockholm : 2007 : 144 s. :
ISBN: 91-975295-4-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Åkerlund Dan
Publicistiska arbetssätt i skolan : webbtidningar, wiki, bloggar, webbteve och poddradio
Lund : Studentlitteratur : 2008 : 230 s. :
ISBN: 978-91-44-01791-4
Se Umeå UB:s söktjänst