"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kommunikation, värdegrund och hållbar utveckling, 15 hp

Engelskt namn: Communication, Fundamental Values and Sustainable Development

Denna kursplan gäller: 2008-11-10 till 2010-11-07 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6DI001

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-04-11

Reviderad av: Humanistiska fakultetsnämnden, 2009-10-13

Innehåll

Kursen innehåller följande moment: Demokratifostran och värdegrund 3 hp Hållbar utveckling 3 hp Kommunikation och IKT 4,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 4,5 hp Moment 1. Demokratifostran och värdegrund 3 hp Momentet innehåller föreläsningar om skolans värdegrund och dess implikationer för lärarens demokratifostrande uppdrag. Frågor rörande mänskliga rättigheter, likabehandling och etnicitet fokuseras. Läroplanens värdegrundstexter problematiseras och teorier om genus och mångkulturalism presenteras. Diskussioner och laborativa övningar följer upp föreläsningarna. Momentet avslutas med en skriftlig examination. Moment 2 . Hållbar utveckling 3 hp Momentet innehåller föreläsningar och laborationer där naturvetenskapliga begrepp introduceras och diskuteras i perspektiv mot hållbar utveckling. Moment 3. Kommunikation och IT 4,5 hp Momentet innehåller föreläsningar om retorik, samtalsmetodik, estetiska lärprocesser och publicistiska arbetssätt. Vidare presenteras olika medier och nätkulturer för att uttrycka kunskaper och färdigheter. Föreläsningarna följs upp med laborativa övningar. Momentet avslutas med en ämnesövergripande presentationsuppgift. Moment 4. Verksamhetsförlagd utbildning 4,5 hp Momentet innehåller planering, genomförande och analys av verksamhetsförlagd utbildning tillsammans med lärarutbildare och handledare på partnerskolor. Under momentet skall studenten dokumentera och analysera sitt lärande och tankar om lärararbete i text.

Förväntade studieresultat

Moment 1. Demokratifostran och värdegrund 3 hp För godkänt moment skall den studerande kunna - diskutera och exemplifiera begreppet demokratifostran utifrån genus, social bakgrund, - etnicitet och likabehandling förklara, exemplifiera och diskutera sambanden mellan de sociala, ekonomiska och ekologiska dimensionerna av hållbar utveckling - analysera och diskutera begreppen värdegrund, mänskliga rättigheter och hållbar utveckling i relation till läraruppdraget Moment 2 . Hållbar utveckling 3 hp För godkänt moment skall den studerande kunna: - använda naturvetenskapliga begrepp och modeller för att beskriva och diskutera människors resursanvändning och uppkomsten av miljöproblem - förklara, exemplifiera och diskutera sambanden mellan de sociala, ekonomiska och ekologiska dimensionerna av hållbar utveckling Moment 3. Kommunikation och IKT 3 hp För godkänt moment skall den studerande kunna: - redogöra för språkvalens samt estetiska uttrycksformers betydelse för lärande och kommunikativ framgång i skolans miljöer - genom samtalsövningar, praktiskt tillämpa det professionella samtalet som ett pedagogiskt verktyg - tillämpa och problematisera IT i sitt lärande - diskutera hur IT förändrat villkoren för demokrati, hållbar utveckling och interaktion mellan människor Moment 4. Verksamhetsförlagd utbildning 4,5 hp För godkänt moment skall den studerande kunna: - på ett ansvarsfullt sätt visa förmåga att kommunicera och samverka med verksamhetens/skolans barn/elever och personal i rollen som lärare.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet samt Sv B/Sv2 B, En B

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, laborationer/gruppövningar samt tre veckor verksamhetsförlagd undervisning. Hållbar utveckling bearbetas utifrån samhällsvetenskapliga och naturvetenskapliga perspektiv. Lärares uppdrag att arbeta i ett mångkulturellt samhälle behandlas särskilt utifrån demokratifostran och arbete med värdegrundsfrågor. Kursen behandlar kommunikation via språk och lärande, estetiska läroprocesser och digitala presentationsformer. Röst och tal, samt det professionella samtalet, bearbetas både teorietiskt och praktiskt. IKT behandlas utifrån perspektivet - pedagogiskt verktyg i kommunikation mellan elever och lärare. 3 veckor verksamhetsförlagd utbildning ingår.

Examination

Den studerandes kunskaper examineras i muntliga, gestaltande och skriftliga former. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända och övriga obligatoriska delar genomförda. Betyget utgör examinators samlade bedömning av den studerandes examinerade resultat. För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera och analysera kursens innehåll. Bedömning av VFU/praktik sker löpande och i de fall där studenten tidigt inte bedömts klara kursens förväntade studieresultat har examinator skyldighet att upplysa och i förekommande fall underkänna studenten innan kursen avslutats. Studenten avbryter då sin VFU/praktik. I samband med denna åtgärd skall en individuell utvecklingsplan upprättas i samråd mellan examinator och student. Utvecklingsplanen anger vad som behöver förbättras och när VFU/praktik kan återupptas. Studeranden har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av examinator på kursen. Tillgodoräknande av hel kurs. (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

  • Giltig från: 2009 vecka 45

    Jämlikhet och mångfald : demokrati och medborgarskap i en global tidsålder.
    Benhabib Seyla, Torhell Sven-Erik
    Göteborg : Daidalos, 2004 (Uddevalla : int) : 276 s. :
    ISBN: 91-7173-199-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Undergång : civilisationernas uppgång eller fall
    Diamond Jared, Eklöf Margareta
    Stockholm : Norstedt : 2005 : 618, [2] s., [24] pl.-s. :
    ISBN: 91-1-301434-X (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dimenäs Jörgen
    Lära till lärare : att utveckla läraryrkets olika dimensioner utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
    Borås : Högskolan i Borås : 2006 : 208 s. :

    Hedlin Maria
    Jämställdhet, en del av skolans värdegrund
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 125 s. :
    http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705323o.jpg
    ISBN: 91-47-05323-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hällgren Camilla
    Researching and developing Swedkid : a Swedish case study at the intersection of the web, racism and education
    Umeå : Institutionen för matematik : cop. 2006 : [7], ii, [3], 57 s. :
    ISBN: 91-7264-031-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
    3. uppl. : Umeå : Fundo : cop. 2006 : 73 s. :
    ISBN: 91-975584-1-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lärandets konst : betraktelser av estetiska dimensioner i lärandet
    Alerby Eva, Jórunn Elídóttir
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 224 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32292-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 978-91-44-04555-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Marner Anders
    Möten och medieringar : estetiska ämnen och läroprocesser i ett semiotiskt och sociokulturellt perspektiv
    Umeå : Fakultetsnämnden för lärarutbildning : cop. 2005 : 145 s. :
    ISBN: 91-7305-955-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Miljödidaktik : naturen, skolan och demokratin.
    Sandell Klas, Öhman Johan, Östman Leif, Lindman Margareta
    Lund : Studentlitteratur, 2003 (Lund : 214 s. : ill. :
    ISBN: 91-44-02115-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hållbar utveckling : människa, miljö och samhälle
    Persson Christel, Persson Torsten
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 216 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/31774-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 978-91-44-03559-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sigrell Anders
    Retorik för lärare : konsten att välja språk konstruktivt
    Åstorp : Retorikförlaget : 2008 : 132 s. :
    ISBN: 978-91-86093-03-7
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Umeå: Retorikförlaget. 52s.

    Sporre Karin
    Att se med andra ögon : feministiska perspektiv på kunskap i ett mångkulturellt samhälle
    Stockholm : Lärarhögskolan i Stockholm : 2007 : 144 s. :
    ISBN: 91-975295-4-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Åkerlund Dan
    Publicistiska arbetssätt i skolan : webbtidningar, wiki, bloggar, webbteve och poddradio
    Lund : Studentlitteratur : 2008 : 230 s. :
    ISBN: 978-91-44-01791-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Donnelly, Jack: The relative universality of Human Rights , i Human Rights Quarterly, Vol. 29, Nr 2, maj 2007. Dunkels, Elza. (2008). (Stencil). Tidskriften Digital kompetanse u.u. En uthållig demokrati! Politik för folkstyrelse på 2000-talet. SOU 2000:1. http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/624 - 47 s Hällgren, Camilla. (2005). "Working harder to be the same": everyday racism among young men and women in Sweden. I Race Ethnicity and Education, 8 (3), ss. 319 342. Lpo-94, http://www.skolverket.se/sb/d/468 Lpf-94, http://www.skolverket.se/sb/d/468 Utbildningsdepartementet, (1994). Läroplanför det obligatoriska skolväsendet, Lpo 94. Anpassad till att också omfatta förskoleklassen och fritidshemmet 98. Stockholm: Skolverket och CE Fritzes AB.([ http://www.skolverket.se/ ]http://www.skolverket.se) De 16 svenska miljökvalitetsmålen. www.miljomal.nu Artiklar kan tillkomma.

  • Giltig från: 2009 vecka 45

    Jämlikhet och mångfald : demokrati och medborgarskap i en global tidsålder.
    Benhabib Seyla, Torhell Sven-Erik
    Göteborg : Daidalos, 2004 (Uddevalla : int) : 276 s. :
    ISBN: 91-7173-199-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dimenäs Jörgen
    Lära till lärare : att utveckla läraryrkets olika dimensioner utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
    Borås : Högskolan i Borås : 2006 : 208 s. :

    Hedlin Maria
    Jämställdhet, en del av skolans värdegrund
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 125 s. :
    http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705323o.jpg
    ISBN: 91-47-05323-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
    3. uppl. : Umeå : Fundo : cop. 2006 : 73 s. :
    ISBN: 91-975584-1-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lärandets konst : betraktelser av estetiska dimensioner i lärandet
    Alerby Eva, Jórunn Elídóttir
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 224 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32292-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 978-91-44-04555-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Miljödidaktik : naturen, skolan och demokratin.
    Sandell Klas, Öhman Johan, Östman Leif, Lindman Margareta
    Lund : Studentlitteratur, 2003 (Lund : 214 s. : ill. :
    ISBN: 91-44-02115-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hållbar utveckling : människa, miljö och samhälle
    Persson Christel, Persson Torsten
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 216 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/31774-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 978-91-44-03559-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sigrell Anders
    Retorik :b konsten att välja språk konstruktivt : retorik för lärare på kursen Kommunikation i didaktisk praktik
    Umeå : Umeå universitet : 2007 : 52 s. :
    ISBN: 978-91-7264-472-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Donelly, Jack: The relative universality of Human Rights , i Human Rights Quarterly, Vol. 29, Nr 2, maj 2007. Dunkels, Elza. (2008). Det finns ingen nätmob-bning. Tidskriften Digital kompetanse. En uthållig demokrati! Politik för folkstyrelse på 2000-talet. SOU 2000:1. http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/624 - 47 s Hällgren, Camilla. (2005). "Working harder to be the same": everyday racism among young men and women In placecountry - region Sweden. 19472631 Race Ethnicity and Education, 8 (3), ss. 319 342. Lpo-94, http://www.skolverket.se/sb/d/468 Lpf-94, http://www.skolverket.se/sb/d/468 Utbildningsdepartementet, (1994). Läroplanför det obligatoriska skolväsendet, Lpo 94. Anpassad till att också omfattaförskoleklassen och fritidshemmet 98.  Stockholm: Skolverket och CE Fritzes AB.([ http://www.skolverket.se/ ]http://www.skolverket.se) De 16 svenska miljökvalitetsmålen www.miljomal.nu Artiklar kan tillkomma. Referenslitteratur

    Hällgren Camilla
    Researching and developing Swedkid : a Swedish case study at the intersection of the web, racism and education
    Umeå : Institutionen för matematik : cop. 2006 : [7], ii, [3], 57 s. :
    ISBN: 91-7264-031-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Marner Anders
    Möten och medieringar : estetiska ämnen och läroprocesser i ett semiotiskt och sociokulturellt perspektiv
    Umeå : Fakultetsnämnden för lärarutbildning : cop. 2005 : 145 s. :
    ISBN: 91-7305-955-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sporre Karin
    Att se med andra ögon : feministiska perspektiv på kunskap i ett mångkulturellt samhälle
    Stockholm : Lärarhögskolan i Stockholm : 2007 : 144 s. :
    ISBN: 91-975295-4-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Åkerlund Dan
    Publicistiska arbetssätt i skolan : webbtidningar, wiki, bloggar, webbteve och poddradio
    Lund : Studentlitteratur : 2008 : 230 s. :
    ISBN: 978-91-44-01791-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2005 vecka 26

    Jämlikhet och mångfald : demokrati och medborgarskap i en global tidsålder.
    Benhabib Seyla, Torhell Sven-Erik
    Göteborg : Daidalos, 2004 (Uddevalla : int) : 276 s. :
    ISBN: 91-7173-199-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dimenäs Jörgen
    Lära till lärare : att utveckla läraryrkets olika dimensioner utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
    Borås : Högskolan i Borås : 2006 : 208 s. :

    Hedlin Maria
    Jämställdhet, en del av skolans värdegrund
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 125 s. :
    http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705323o.jpg
    ISBN: 91-47-05323-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
    3. uppl. : Umeå : Fundo : cop. 2006 : 73 s. :
    ISBN: 91-975584-1-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lärandets konst : betraktelser av estetiska dimensioner i lärandet
    Alerby Eva, Jórunn Elídóttir
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 224 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32292-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 978-91-44-04555-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Miljödidaktik : naturen, skolan och demokratin.
    Sandell Klas, Öhman Johan, Östman Leif, Lindman Margareta
    Lund : Studentlitteratur, 2003 (Lund : 214 s. : ill. :
    ISBN: 91-44-02115-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hållbar utveckling : människa, miljö och samhälle
    Persson Christel, Persson Torsten
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 216 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/31774-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 978-91-44-03559-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sigrell Anders
    Retorik :b konsten att välja språk konstruktivt : retorik för lärare på kursen Kommunikation i didaktisk praktik
    Umeå : Umeå universitet : 2007 : 52 s. :
    ISBN: 978-91-7264-472-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Donelly, Jack: The relative universality of Human Rights , i Human Rights Quarterly, Vol. 29, Nr 2, maj 2007. Dunkels, Elza. (2008). Det finns ingen nätmob-bning. Tidskriften Digital kompetanse. En uthållig demokrati! Politik för folkstyrelse på 2000-talet. SOU 2000:1. http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/624 - 47 s Hällgren, Camilla. (2005). "Working harder to be the same": everyday racism among young men and women In placecountry - region Sweden. 19472631 Race Ethnicity and Education, 8 (3), ss. 319 342. Lpo-94, http://www.skolverket.se/sb/d/468 Lpf-94, http://www.skolverket.se/sb/d/468 Utbildningsdepartementet, (1994). Läroplanför det obligatoriska skolväsendet, Lpo 94. Anpassad till att också omfattaförskoleklassen och fritidshemmet 98.  Stockholm: Skolverket och CE Fritzes AB.([ http://www.skolverket.se/ ]http://www.skolverket.se) De 16 svenska miljökvalitetsmålen www.miljomal.nu Artiklar kan tillkomma. Referenslitteratur

    Hällgren Camilla
    Researching and developing Swedkid : a Swedish case study at the intersection of the web, racism and education
    Umeå : Institutionen för matematik : cop. 2006 : [7], ii, [3], 57 s. :
    ISBN: 91-7264-031-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Marner Anders
    Möten och medieringar : estetiska ämnen och läroprocesser i ett semiotiskt och sociokulturellt perspektiv
    Umeå : Fakultetsnämnden för lärarutbildning : cop. 2005 : 145 s. :
    ISBN: 91-7305-955-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sporre Karin
    Att se med andra ögon : feministiska perspektiv på kunskap i ett mångkulturellt samhälle
    Stockholm : Lärarhögskolan i Stockholm : 2007 : 144 s. :
    ISBN: 91-975295-4-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Åkerlund Dan
    Publicistiska arbetssätt i skolan : webbtidningar, wiki, bloggar, webbteve och poddradio
    Lund : Studentlitteratur : 2008 : 230 s. :
    ISBN: 978-91-44-01791-4
    Se Umeå UB:s söktjänst