"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Bedömning - avancerad nivå (VAL, ULV), 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2022-06-16

Engelskt namn: Assessment

Denna kursplan gäller: 2016-10-24 och tillsvidare

Kurskod: 6DI019

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Beslutad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2016-09-15

Innehåll

Kursen handlar om bedömningar som underlag för beslut och åtgärder i lärarens yrkespraktik. Den övergripande målsättningen är att den studerade ska utveckla sin förmåga att observera, dokumentera, analysera och dra slutsatser om elevers lärande och utveckling samt att kommunicera utfall från olika former av bedömningar såväl till eleverna och deras vårdnadshavare som till skolledare. Syftet med dessa bedömningar är att genom formativa bedömningar stödja elevers lärande samt att genom summativa bedömningar på ett tillförlitligt och likvärdigt sätt kunna utöva betygsättning. Den studerande ska också kunna ta ställning till bedömningars kvalitet då en viktig aspekt av bedömning är dess önskade och oönskade konsekvenser för olika typer av beslut, där prov och betyg används som underlag, men också för den enskilde elevens motivation och lärande. Kursen är indelad i två moment.

Moment 1: Grundläggande teorier om bedömning samt summativa bedömningar i teori och praktik, 4,0 hp
Som en central utgångspunkt för en god bedömnings­ och utvärderingskultur innehåller momentet centrala begrepp som rör kunskapsbedömningar. Momentet har ett fokus på definitioner och tillämpning av kvalitetskriterier, med sikte på reliabla och valida bedömningspraktiker. Momentet sätter även in bedömning och betygsättning i ett samhällsperspektiv. Momentet behandlar även  utvärdering, uppföljning och kvalitetssäkring av undervisning.

Momentet handlar om hur information om elevers kunskaper kan insamlas, tolkas och kommuniceras för summativa syften. Det inkluderar utformning och användning av olika typer av prov, men också om alternativa bedömningsformer. Fokus ligger på summativa bedömningar som underlag för beslut om betyg, men också som underlag för individuella utvecklingsplaner. Eftersom principer för betygssättning styrs av det betygssystem som är gällande, kommer momentet att behandla den svenska betygsmodellen, inklusive kunskapskravens utformning, de riktlinjer som finns och hur man som lärare utifrån dessa bör arbeta för att kunna sätta valida betyg.

Moment 2: Formativ bedömning och motivation i teori och praktik, 3,5  hp
Momentet handlar om formativ bedömning och hur det kan användas i undervisningen för att främja elevers lärande. Det inkluderar tekniker för hur formativ bedömning kan användas i praktiken och teorier för teknikernas funktion och dess effektivitet. Formativ bedömning innebär att belägg för lärande används för att justera undervisning för att bättre möta elevernas behov, och innehåller strategier för följande områden:

  1. gemensam måltolkning;
  2. identifikation av elevers kunnande;
  3. feedback;
  4. självreglerat lärande (inkluderande självbedömning);
  5. eleverna som undervisningsresurser för varandra (inklusive kamratbedömning).

Momentet behandlar också motivationsteorier och hur kunskap om dessa kan användas i undervisningen för att förstå och stödja elevers motivation att lära.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • på ett fördjupat sätt redogöra för centrala begrepp och deras användning i samband med bedömning, betygsättning och utvärdering,
  • på ett fördjupat sätt redogöra för teorier om formativ bedömning och motivation och hur de kan användas för att stödja elevers lärande,
  • redogöra för olika modeller för systematiska utvärderingar, uppföljning och kvalitetsarbete samt storskaliga mätningars användning  och kvalitet,

Färdighet och förmåga

  • genomföra valida och reliabla bedömningsprocesser för summativa syften,
  • använda kunskap om formativ bedömning och teorier för motivation samt på ett fördjupat sätt argumentera för hur en undervisningspraktik kan utvecklas till att bli mer formativ och bättre främja elevers lärande och motivation,

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • värdera och kritiskt granska sin egen och andras undervisnings­ och bedömningspraktik ur både ett bedömningsteoretiskt perspektiv och ett motivationsteoretiskt perspektiv, samt
  • diskutera hur olika modeller för systematisk utvärdering och uppföljning kan användas för att utveckla undervisning.

 

Behörighetskrav

Univ: ’Utbildningens villkor och samhälleliga funktion’, 7,5 hp, eller motsvarande; ’Uppdrag, ledarskap och undervisning’, 7,5 hp, eller motsvarande; ’Undervisning och lärande - läroplansteori och didaktik’, 7,5 hp, eller motsvarande; ’Vetenskap och kunskap’, 7,5 hp, eller motsvarande; samt ’Barns och ungas utveckling, specialpedagogik, sociala relationer och kommunikation’, 7,5 hp, eller motsvarande; alternativt särskild behörighetsprövning enligt SFS 2011:689 med senare ändringar, Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, eller enligt SFS 2008:1841 med senare ändringar, Utländska lärares vidareutbildning.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, obligatoriska seminarier, gruppdiskussioner.

Examination

Kursens förväntade studieresultat examineras i enlighet med nedanstående föreskrifter.

Moment 1: Grundläggande teorier om bedömning samt summativa bedömningar i teori och praktik, 4,0 hp

Momentet examineras genom följande prov:

  • individuell skriftlig tentamen genomfört via digital lärplattform,
  • muntlig examination genom aktivt deltagande i seminarier, samt
  • individuella skriftliga inlämningsuppgifter.

En skriftlig inlämningsuppgift bedöms med något av resultaten väl godkänt (VG), godkänt (G) eller underkänt (U). Seminarierna, övriga skriftliga inlämningsuppgifter och den skriftliga tentamen bedöms enbart med något av resultaten godkänt (G) eller underkänt (U).

Betyg på momentet beslutas först samtliga prov är genomförda. Momentet betygsätts med något av betygen väl godkänt (VG), godkänt (G) eller underkänt (U). För betyget godkänt (G) krävs att samtliga prov bedömts med minst resultatet godkänt (G). För betyget väl godkänt (VG) krävs därutöver att den skriftliga inlämningsuppgiften där väl godkänt (VG) är möjligt som högsta resultat har bedömts med resultatet väl godkänt (VG). Om någotdera av proven bedömts med resultatet underkänt (U), sätts betyget underkänt (U) på momentet under förutsättning att studenten genomfört en prestation på momentets samtliga prov.

Moment 2: Formativ bedömning och motivation i teori och praktik, 3,5 hp

Momentet examineras genom följande prov:

  • muntlig examination genom aktivt deltagande i seminarier, samt
  • individuella skriftliga inlämningsuppgifter.

En skriftlig inlämningsuppgift bedöms med något av resultaten väl godkänt (VG), godkänt (G) eller underkänt (U). Seminarierna och övriga skriftliga inlämningsuppgifter bedöms enbart med något av resultaten godkänt (G) eller underkänt (U).

Betyg på momentet beslutas först när samtliga prov är genomförda. Momentet betygsätts med något av betygen väl godkänt (VG), godkänt (G) eller underkänt (U). För betyget godkänt (G) krävs att samtliga prov bedömts med minst resultatet godkänt (G). För betyget väl godkänt (VG) krävs därutöver att den skriftliga inlämningsuppgiften där väl godkänt (VG) är möjligt som högsta resultat har bedömts med resultatet väl godkänt (VG). Om någotdera av proven bedömts med resultatet underkänt (U), sätts betyget underkänt (U) på momentet under förutsättning att studenten genomfört en prestation på momentets samtliga prov.

Gemensamma examinationsbestämmelser för betyg på kurs
Slutbetyg på hel kurs beslutas först när samtliga prov är genomförda och betyg på kursens båda momenten är beslutade. För slutbetyget godkänt (G) på hel kurs krävs minst betyget godkänt (G) på kursens båda moment. För slutbetyget väl godkänt (VG) på hel kurs krävs betyget väl godkänt (VG) på båda momenten.

Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov.

För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas förnyat provtillfälle i enlighet med Umeå universitets Regler för betyg och examination på grund­ och avancerad nivå (FS 1.1.2-553-14). Det första omprovet erbjuds senast två månader efter ordinarie provtillfälle. Undantaget de fall då ordinarie prov äger rum i maj eller juni månad, då erbjuds istället ett första omprovstillfälle inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom erbjuds ytterligare minst ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle.
I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (6 kap. 22 §, HF). Begäran om ny examinator ska ställas till prefekten vid institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik.
 

Övriga föreskrifter


Kursen ges för studenter som antagits i VAL-projektet samt i ULV-projektet. För varje student upprättas en individuell studieplan med utgångspunkt i tidigare studier och lärarerfarenhet. För mer information, se www.umu.se/valprojetet samt www.su.se/ulv

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas vid Umeå universitet. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

För studerande inom VAL- eller ULV-projektet skickas ansökan om tillgodoräknanden till VAL-projektet, Lärarhögskolan, Umeå universitet, se www.umu.se/valprojektet.

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina eller din VAL/ULV-handläggare.



Föreskrifter vid övergångar
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla

Litteratur

  • Giltig från: 2017 vecka 40

    Moment 1 - Grundläggande teorier om bedömning samt summativa bedömningar i teori och praktik

    Kurslitteratur

    Utvärdering och bedömning i skolan : för vem och varför?
    Hult Agneta, Olofsson Anders
    Andra utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 198 sidor :
    ISBN: 978-91-27-81797-5
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar.

    Planering och genomförande av undervisningen : för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 45 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats

    Klapp Alli
    Bedömning, betyg och lärande
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 195 s. :
    ISBN: 9789144091600
    Se Umeå UB:s söktjänst

    From classroom assessment for student learning: Doing it right – using it well
    Stiggins Richard, Arter Judy, Chappius Jan, Chappius Steve
    Pearson Education Inc. : 2004 :

    Systematiskt kvalitetsarbete : för skolväsendet
    Stockholm : Skolverket : 2012 : 52 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-87115-78-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bedömning och betygssättning i gymnasieskolan
    Stockholm : Skolverket : 2012 : 45 s. :
    Fritt tillgänglig i fulltext via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-87115-74-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Näsström Gunilla
    Bedömningsmatriser – en liten handbok
    Institutionen för pedagogik :
    Läsanvisning: Distribueras till studenterna via Cambro

    Wikström Christina
    Konsten att göra bra prov : Vad lärare behöver veta om kunskapsmätning
    Natur & Kultur : 2012 : 224 s. :
    ISBN: 978-91-27-13241-2 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Blandat
    Artiklar och arbetsmaterial om ca 200 sidor tillkommer
    Blandat :
    Obligatorisk

    Referenslitteratur

    Skolverkets publikationer om systematiskt kvalitetsarbete
    Skolverket :
    Läsanvisning: Rekommenderad litteratur

    Åsén Gunnar
    Utvärdering & pedagogisk bedömning i förskolan
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 244 s. :
    ISBN: 9789147111954
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Litteratur inriktad mot förskolan

    Moment 2: Formativ bedömning och motivation i teori och praktik

    Kurslitteratur

    The Power of Feedback
    Hattie John, Timperly Helen
    Review of Educational Research. Vol. 77, No. 1, pp. 81-112 : 2007 :
    http://education.qld.gov.au/staff/development/performance/resources/readings/power-feedback.pdf
    Obligatorisk

    Motivation och lärande
    Skaalvik Einar M., Skaalvik Sidsel
    Andra, rev. utgåvan, första tryckningen : Stockholm : Natur & Kultur : [2016] : 116 sidor :
    ISBN: 9789127817579
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken
    Wiliam Dylan, Önnerfält Birgitta
    Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 261 sidor :
    ISBN: 9789144124957
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referenslitteratur

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
    Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32541-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 202 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32594-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Handbok i formativ bedömning : strategier och praktiska tekniker
    Wiliam Dylan, Leahy Siobhán
    1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2015 : 280 s. :
    ISBN: 9789127141957
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2017 vecka 37

    Kurslitteratur

    Moment 1 - Grundläggande teorier om bedömning samt summativa bedömningar i teori och praktik

    Utvärdering och bedömning i skolan : för vem och varför?
    Hult Agneta, Olofsson Anders
    Stockholm : Natur & kultur : 2011 : 253 s. :
    ISBN: 978-91-27-12198-0 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Allmändidaktik : vetenskap för lärare
    Hansén Sven-Erik, Forsman Liselott
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 398 s. :
    ISBN: 978-91-44-05783-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Planering och genomförande av undervisningen : för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 45 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    Obligatorisk

    Selghed Bengt
    Betygen i skolan : kunskapssyn, bedömningsprinciper och lärarpraxis
    2. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 220 s. :
    ISBN: 978-91-47-10027-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Classroom assessment for student learning: Doing it right – using it well
    Chappuis Jan, Stiggins Rick J., Chappuis Steve, A. Arter Judith
    USA: Pearson : 2012 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: OBS! Endast kapitel 4 Assess How? Designing Assessments to Do What You Want (p.89-121) vilket finns tillgängligt i filsamlingen samt online http://www-tc.pbs.org/teacherline/courses/inst325/docs/inst325_stiggins.pdf

    Systematiskt kvalitetsarbete : för skolväsendet
    Stockholm : Skolverket : 2012 : 52 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-87115-78-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bedömning och betygssättning i gymnasieskolan
    Stockholm : Skolverket : 2012 : 45 s. :
    Fritt tillgänglig i fulltext via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-87115-74-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Näsström Gunilla
    Bedömningsmatriser – en handbok
    Opublicerat material som distribueras direkt till studenterna. : 2014 :
    Obligatorisk

    Wikström Christina
    Konsten att göra bra prov : Vad lärare behöver veta om kunskapsmätning
    Natur & Kultur : 2012 : 224 s. :
    ISBN: 978-91-27-13241-2 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Blandat
    Artiklar och arbetsmaterial om ca 200 sidor tillkommer
    Blandat :
    Obligatorisk

    Moment 2: Formativ bedömning och motivation i teori och praktik

    Handbok i formativ bedömning : strategier och praktiska tekniker
    Wiliam Dylan, Leahy Siobhán
    1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2015 : 280 s. :
    ISBN: 9789127141957
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Motivation och lärande
    Skaalvik Einar M., Skaalvik Sidsel
    Andra, rev. utgåvan, första tryckningen : Stockholm : Natur & Kultur : [2016] : 116 sidor :
    ISBN: 9789127817579
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    The Power of Feedback
    Hattie John, Timperly Helen
    Review of Educational Research. Vol. 77, No. 1, pp. 81-112 : 2007 :
    http://education.qld.gov.au/staff/development/performance/resources/readings/power-feedback.pdf
    Obligatorisk

    Blandat
    Artiklar och arbetsmaterial om ca 200 sidor tillkommer
    Blandat :
    Obligatorisk

    Referenslitteratur

    Wiliam Dylan
    Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 200 s. :
    ISBN: 9789144083698
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
    Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32541-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 202 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32594-0
    Se Umeå UB:s söktjänst