"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Engelska för blivande senarelärare och gymnasielärare, Etapp 1, 30 hp

Engelskt namn: English for Students on the Teacher Education Programme for the Secondary and Upper Secondary Levels, Course 1

Denna kursplan gäller: 2010-09-06 till 2012-01-22 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6EN002

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Engelska: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-13

Reviderad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2009-05-13

Innehåll

Muntlig produktion, kontrastiv grammatik, vokabulärstudier, samhälls- och kulturorientering, barn- och ungdomslitteratur samt språkdidaktik. Kursmoment: Moment 1 Muntlig produktion (Oral Production) 4,5 hp Moment 2 Språkstruktur I (Laguage Structure I) 7 hp Moment 3 Vokabulär (Vocabulary) 3 hp Moment 4 Samhälls- och kulturorientering (Social and Cultural Studies) 4,5 hp Moment 5 Litteratur I (Literature I) 5 hp Moment 6 Teaching and Learning of English I 6 hp Moment 1 Muntlig produktion 4,5 hp Inriktning Momentet är inriktat på muntlig kommunikation. Studenterna uppövar sin egen språkfärdighet genom kommunikativa övningar som även ger dem kunskap om olika slags metoder för kommunikativ träning i skolan. Vidare studeras fonetiska begrepp och terminologi, fonetisk transkription och engelskans ljudsystem med fokus på hur uttalsundervisning kan bedrivas i skolan. Momentet omfattar även övningar i institutionens multimedialabb. Undervisning Lektioner, gruppövningar samt individuella övningar. Examination Kontinuerlig bedömning av muntlig språkfärdighet samt skriftligt prov i fonetik. Moment 2 Språkstruktur I 7 hp Inriktning Detta moment syftar till att de studerande ska förvärva kunskap om engelskans syntax och morfologi, de viktigaste syntaktiska och morfologiska skillnaderna mellan engelskan och svenskan, grammatikens roll och funktion i engelskundervisningen, felananlys, teorier om barns och ungdomars förvärv av språkliga strukturer, samt olika modeller för grammatikinlärning. Vidare ska de förvärva grundläggande kunskaper om datoriserade språkkorpora och konkordansprogram och om hur sådana hjälpmedel kan användas i skolan. Undervisning Lektioner, gruppövningar. Examination Skriftligt prov i syntax/morfologi. Moment 3 Vokabulär 3 hp Inriktning Momentet består till största delen av självstudier varigenom de studerande förvärvar ett brett och nyanserat ordförråd. I momentet ingår även metodikpass med fokus på strategier för elevers inlärning av ord och fraser. Undervisning Lektionsundervisning. Examination Skriftliga prov. Moment 4 Samhälls- och kulturorientering 4,5 hp Inriktning Momentet syftar till att de studerande ska förvärva kunskap om samhällsskick, historia, vardagsliv och kultur i engelskspråkiga länder, med tonvikt på Storbritannien och USA. Undervisning Lektioner, workshops. Examination Bedömning av inlämningsuppgifter samt skriftligt prov. Moment 5 Litteratur I 5 hp Inriktning Momentet är inriktat på barn- och ungdomslitteratur från olika delar av den engelskspråkiga världen och på hur skönlitteratur kan användas i engelskundervisningen i skolan. Texterna väljs så att de speglar värderingar, genusperspektiv och den globala kulturella variationen inom detta språkområde. De studerandes inlämningsuppgifter samlas i en av institutionen upprättad Internetdatabas för barn- och ungdomslitteratur. Undervisning Lektioner, workshops. Examination Muntliga/skriftliga uppgifter. Moment 6 Teaching and Learning of English I 6 hp Inriktning Detta moment är inriktat på andraspråksinlärningens teori och praktik. Momentet är en förberedelse för den verksamhetsförlagda utbildningen på Etapp 2 (Teaching and Learning of English II, 10 hp) och omfattar studier av individualiserad undervisning, felanalys, temaundervisning, invandrarbarns särskilda behov och läromedelsanalyser. Undervisning Lektionsundervisning, workshops, seminarier. Examination Bedömning av samtliga under kursen inlämnade portfoliouppgifter samt övriga inlämningsuppgifter.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande • kunna uppvisa ett tillfredställande talflöde och ett varierat tal • kunna redogöra för de engelska språkljudens artikulation och engelskans prosodi och redovisa grundläggande kännedom om de största varianterna av talad engelska • kunna beskriva och förklara grundläggande syntaktiska och morfologiska skillnader mellan svenskan och engelskan samt med en hög grad av korrekthet kunna tillämpa denna kunskap i sin egen muntliga och skriftliga språkanvändning • kunna visa att de har förvärvat ett bredare och mer nyanserat ordförråd än det som en behörighetsgivande kursen normalt resulterar i • kunna redovisa kunskaper om samhällsskick, vardagsliv och kultur i engelskspråkiga länder med tonvikt på USA och Storbritannien • kunna uppvisa kunskaper om hur man med hjälp av IKT söker information inom ämnesområdet, vilken senare kan användas i engelskundervisningen i skolan • kunna uppvisa förmåga att applicera sina kunskaper i IKT genom att konstruera en webbsida • kunna beskriva och förklara grundläggande termer och begrep i litterär analys • kunna visa en utveckling i sin förmåga att ur ett didaktiskt/metodiskt perspektiv självständigt reflektera kring och analysera de texter som ingår i kursen • ha förvärvat grundläggande orientering i hur man använder litteratur i engelskundervisningen som ett verktyg för internationalisering och ökad tolerans gentemot, och förståelse av, andra kulturer och förhållanden • ha förvärvat grundläggande kunskaper om andra- och flerspråksinlärningens teori • ha förvärvat grundläggande kunskaper i aktuell språkdidaktisk forskning om lärande och språkutveckling i grund- och gymnasieskolan • kunna uppvisa kunskap om olika språkundervisningsmetoder som använts i språkundervisningen i engelska i Sverige • kunna kritiskt granska och analysera undervisningsmaterial som förekommer i språkundervisning, såväl i tryckt som i elektronisk form, samt kunna motivera dessas användning i engelskundervisning i skolan. • kunna uppvisa kunskap om felanalys och kunna analysera och diskutera elevarbeten som har producerats i skrift och tal

Behörighetskrav

En B (Områdesbehörighet 2 med ett eller flera undantag)

Undervisningens upplägg

Undervisningen ges huvudsakligen i form av lektioner, seminarier, workshops, gruppövningar och enskilda övningar samt handledning. Till detta kommer icke-lärarledda studier där de studerande själva skall organisera utformningen av studierna. Även olika gruppredovisningsformer förekommer. Inom samtliga moment kommer ett antal didaktiska uppgifter att ges, vilka läggs till de studerandes individuella portfolios. Dessa ingår i bedömningen i momentet Teaching and Learning of English I. Den ämnesdidaktiska kompetensen inom de olika områden som ingår i utbildningen kan inte enbart förvärvas genom litteraturstudier, utan kräver aktivt deltagande i undervisningen. Därför är närvaro obligatorisk på samtliga moment med ämnesdidaktiska inslag. Eftersom en språklärare även måste ha en mycket god språkfärdighet, och eftersom det huvudsakligen är vid undervisningstillfällena som denna tränas, är närvaro obligatorisk också på moment med språkfärdighetsinslag. Termen ’obligatorisk närvaro’ innebär att den studerande är skyldig att närvara vid undervisningen om ej särskilda skäl för frånvaro föreligger. Vid sådan frånvaro ska den studerande själv kontakta undervisande lärare för instruktioner. Studerande som ej deltagit i föreskriven undervisning åläggs normalt kompletterande redovisning.

Examination

Varje prov bedöms med någon av betygsgraderna Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått Väl Godkänd på lägst 18 högskolepoängpoäng. Studerande som godkänts på prov får ej undergå förnyat prov för erhållande av högre betyg. Studerande som blivit underkänd vid prov har rätt till förnyat prov efter någon tid. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger på kurs, har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses. Tillgodoräknande Ansökan om tillgodoräknande ställs till Humanistiska fakultetsnämnden och prövas individuellt. Moment inom studiekurs som är äldre än 10 år får ej tillgodoräknas inom annan studiekurs. Efter fem år kan den studerande anmodas genomgå ett skriftligt och muntligt diagnostiskt test, för att få tillgodoräkna sig språkfärdighetsmoment. Gränsen för tillgodoräknandet räknas från tentamensdatum. Blankett för tillgodoräknande: www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

  • Giltig från: 2010 vecka 35

    Referenslitteratur

    Norstedts engelsk-svenska ordbok. Stockholm, Norstedts Norstedts svensk-engelska ordbok. Stockholm, Norstedts samt någon av följande enspråkiga ordböcker: Collins-Cobuild English Language Dictionary. London, Collins, senaste upplagan, eller Longman Dictionary of Contemporary English. New Edition, London, Longman senaste upplagan eller Oxford Advanced Learner's Dictionary of Current English. London, Oxford, University Press. Senaste upplagan

    Moment 1 Muntlig produktion

    Rönnerdal, Göran och Stig Johansson, Introducing English Pronunciation: Advice for teachers and learners. Lund: Studentlitteratur, 2005 (British version eller American version spelar ingen roll.) Referenslitteratur Wells, John C, Longman Pronunciation Dictionary, senaste upplagan.

    Moment 2 Språkstruktur I

    Kompendier och kompletterande material som tillhandahålles av institutionen (200 s.) Referenslitteratur Ljung, Magnus-Ohlander, Sölve, Gleerups engelska grammatik, senaste upplagan (373 s.) Florby, Gunilla, Grammatiskt ABC, Uppsala, Scripta textproduktion, 1994 (73s.) Ljung, Magnus-Ohlander, Sölve, Övningsbok till Gleerups engelska grammatik , svårare versionen, senaste upplagan

    Moment 3 Vokabulär

    Kompendier som tillhandahålles av institutionen (ca. 250 s.)

    Moment 4 Samhälls- och kulturorientering

    McDowall, David, An Illustrated History of Britain, Harlow:Longman, senaste upplagan O'Callaghan, Bryn, An Illustrated History of the USA, Harlow:Longman, senaste upplagan Kompendium som tillhandahålles av institutionen (ca. 100 s.) Referenslitteratur Room, Adrian, Dictionary of Britain. Oxford University Press, senaste upplagan

    Moment 5 Litteratur I

    Haddon, Mark The Curious Incident of the Dog in the Night-Time, Vintage 2004 Barn- och ungdomslitteratur av författare från engelskspråkiga länder (totalt ca. 1500 s.) Lundahl, Bo, Engelsk språkdidaktik, Studentlitteratur, 2009 (440 s.) Kompendium som tillhandahålles av institutionen (50 s) Referenslitteratur Horning, Kathleen T., Evaluating and Reviewing Children s Books, Harper Trophy, 1997 (160 s) Chambers, Aidan, Tell Me: Children, Reading and Talk, Stroud:Thimble, 1993 (270 s) Peck, John and Coyle, Martina, Literary Terms and Criticism, andra upplagan, London, Macmillan 1993

    Moment 6 Teaching and Learning of English I

    Tornberg, Ulrika, Språkdidaktik, Gleerups, senaste upplagan (181 s.) Burman, Anders, English in Action, Ekelunds förlag AB, 1996 (104 s.) Lundahl, Bo, Engelsk språkdidaktik, Studentlitteratur, 2009 (440 s.) Kompendium som tillhandahålles av institutionen (ca. 150 s.) Referenslitteratur Utbildningsdepartementet, Läroplan för det obligatoriska skolväsendet (Lpo 94). Utbildningsdepartementet, Kursplaner för grundskolan.

  • Giltig från: 2005 vecka 26

    Referenslitteratur

    Norstedts engelsk-svenska ordbok. Stockholm, Norstedts Norstedts svensk-engelska ordbok. Stockholm, Norstedts samt någon av följande enspråkiga ordböcker: Collins-Cobuild English Language Dictionary. London, Collins, senaste upplagan, eller Longman Dictionary of Contemporary English. New Edition, London, Longman senaste upplagan eller

    Hornby Albert Sydney
    Oxford advanced learner's dictionary of current English
    7. ed. : Oxford : Oxford University Press : 2005 : xii, 1780, 119 s., 5 kartbl. :
    ISBN: 0-19-431650-5 (hbk.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 1 Muntlig produktion

    Kompendium (40s)

    Thern Bertéus Birgit
    Engelsk ljudlära : grundskollärare 1-7
    [Kristianstad] : [B. Thern Bertéus] : 1993 : 31 s.a (S. 2-31) :
    ISBN: 91-630-1430-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referenslitteratur:

    Wells John Christopher
    Longman pronunciation dictionary
    New ed. : Harlow : Longman : 2000 : xxvi, 869 s. :
    ISBN: 0-582-36467-1 (hft.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 2 Språkstruktur I

    Kompendier och kompletterande material från institutionen (200 s.) Referenslitteratur: Ljung, Magnus-Ohlander, Sölve, Gleerups engelska grammatik, senaste upplagan (373 s.) Florby, Gunilla, Grammatiskt ABC, Uppsala, Scripta textproduktion, 1994 (73s.)

    Gleerups engelska grammatik : [för gymnasienivån].p Övningsbok : [svårare version]
    Ljung Magnus, Ohlander Sölve
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 1992 : 91 s. :
    ISBN: 91-40-61382-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 3 Vokabulär

    Kompendier (250 s.)

    Moment 4 Samhälls- och kulturorientering

    McDowall, David, An Illustrated History of Britain, Harlow:Longman, senaste upplagan Kompendium (100 s.)

    O'Callaghan Dennis Brynley
    An illustrated history of the U.S.A.
    Harlow : Longman : 1990 : 144 s. :
    ISBN: 0-582-74921-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referenslitteratur

    Room Adrian
    Dictionary of Britain
    2. ed. : Oxford : Oxford University Press : 1987 : viii, 423 s. :
    ISBN: 0-19-431153-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 5 Litteratur I

    Moment 5 Litteratur I

    Haddon, Mark The Curious Incident of the Dog in the Night-Time, Vintage 2004 Barn- och ungdomslitteratur av författare från engelskspråkiga länder (totalt ca. 1500 s.) Lundahl, Bo, Läsa på främmande språk, Studentlitteratur, 1998.(234 s.) Kompendium från institutionen (50 s.) Referenslitteratur: Horning, Kathleen T., Evaluating and Reviewing Children s Books, Harper Trophy, 1997 (160 s) Chambers, Aidan, Tell Me: Children, Reading and Talk, Stroud:Thimble, 1993 (270 s)

    Literary terms and criticism
    Peck John, Coyle Martin
    2. ed., rev. and expanded : Basingstoke : Macmillan : 1993 : 222 s. :
    ISBN: 0-333-58887-8 (pbk)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 6 Teaching and Learning of English I

    Tornberg, Ulrika, Språkdidaktik, Gleerups, senaste upplagan (181 s.) Burman, Anders, English in Action, Ekelunds förlag AB, 1996 (104 s.) Lundahl, Bo, Engelsk språkdidaktik, Studentlitteratur, 2009 (440 s.) Kompendium från institutionen (ca. 150 s.) Referenslitteratur: Utbildningsdepartementet, Läroplan för det obligatoriska skolväsendet (Lpo 94).

    Kursplaner för grundskolan.
    Stockholm : Utbildningsdep. : b Fritze : [1994] : 52 s. :
    ISBN: 91-38-30261-6
    Se Umeå UB:s söktjänst