Engelskt namn: English for Students on the Teacher Education Programme for the Secondary Level, Course 2
Denna kursplan gäller: 2008-01-21 till 2008-09-07 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2013-08-19
Kursplan för kurser med start mellan 2008-09-08 och 2013-08-18
Kursplan för kurser med start innan 2008-09-07
Kurskod: 6EN003
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Engelska: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-13
Allmän lingvistik, översättning, modern engelskspråkig litteratur samt verksamhetsförlagd språkmetodik/didaktik. Kursmoment: Moment 1 Lingvistik I (Linguistics I) 4,5 hp Moment 2 Språkstruktur II (Language Structure II) 4,5 hp Moment 3 Litteratur II (Literature II) 6,0 hp Moment 4 Teaching and Learning of English II 15 hp Moment 1 Lingvistik I 4,5 hp Inriktning Lingvistikmomentet ska ge en introduktion till olika områden av språkvetenskapen som är av vikt för en blivande engelsklärare t.ex. engelsk fonologi och fonetik, engelsk syntax och semantik samt sociolingvistik med fokus på det engelska språkområdet. Momentet innehåller även en orientering om huvuddragen i det engelska språkets historia. Undervisning Lektioner, gruppövningar samt individuella övningar. Examination Skriftligt prov. Moment 2 Språkstruktur II 4,5 hp Inriktning Detta moment bygger på Språkstruktur I på Etapp 1 och syftar till att de studerande ska förvärva fördjupade kunskaper om engelsk syntax och morfologi genom lektionsundervisning, gruppövningar, arbete med datoriserade språkkorpora och individuella översättningsövningar. Undervisning Lektioner, gruppövningar. Examination Skriftligt prov i översättning. Moment 3 Litteratur II 6 hp Inriktning Momentet är inriktat på studier av modern engelskspråkig litteratur, huvudsakligen från 1930-talet och framåt. Förutom att de studerande ska förvärva grundläggande färdigheter i litteraturkritisk och stilistisk analys, ska de inhämta kunskap om mänskliga relationer, kulturell variation och en bakgrund till aktuella samhällsfrågor, som t.ex. miljö, maktrelationer och alternativa livsstilar, samt om hur sådana teman kan användas i engelskundervisningen i skolan. Undervisning Lektioner, gruppövningar. Examination Skriftliga och muntliga redovisningar. Moment 4 Teaching and Learning of English II 15 hp TLOE (Vfu Sve) 12 hp TLOE (Vfu Eng) 3 hp Inriktning Momentet bygger på momentet Teaching and Learning of English I på Etapp 1 och är verksamhetsförlagt. Studierna bedrivs delvis i engelskspråkigt land. Deltagande i de utlandsförlagda studierna är obligatoriskt. Momentet syftar till att de studerande ska förvärva en djupare förståelse av andraspråksinlärningens teori och praktik samt ges tillfälle att tillämpa och utvärdera förvärvade kunskaper i sina partnerskolor samt i utländska skolor. Undervisning Lektioner, workshops och seminarier. Examination Bedömning av portfoliouppgifter samt skriftliga och muntliga redovisningar.
För godkänd kurs ska den studerande kunna uppvisa grundläggande kunskaper om det traditionella vetenskapliga studiet av språk, med fokus på engelska. behärska central engelsk språkvetenskaplig terminologi och kunna använda denna i enkla språkliga analyser; kunna uppvisa grundläggande kunskaper om främmandespråksinlärning i sin skriftliga produktion visa på fördjupad kunskap om engelsk syntax och morfologi, grundläggande kunskap om engelsk idiomatik samt förmåga att anpassa sitt skriftspråk till den stilnivå som olika situationer kräver ha förvärvat grundläggande orientering i engelskspråkig litteratur och kultur från 1930-talet och framåt från olika delar av världen. kunna läsa och analysera texter ur olika litteraturvetenskapliga perspektiv kunna läsa texter för att inhämta kunskap om mänskliga relationer, kulturell variation och aktuella samhällsfrågor (t.ex. miljö, maktrelationer och alternativa livsstilar) kunna visa en utveckling i sin förmåga att hantera litteratur i engelskundervisningen i skolan kunna uppvisa fördjupad kunskap om andra- och flerspråksinlärningens teori ha förvärvat kunskaper om de centrala begrepp som kursplaner i språk vilar på (kommunikativ språkfärdighet, interaktion, strategier, interkulturell förståelse, medvetenhet och ansvar) och kunna förklara vad dessa faktorer kan betyda för undervisningspraktiken, kunna redogöra för och använda sig av olika arbetssätt och arbetsformer som främjar elevernas språkutveckling i högre åldrar samt förklara och förstå hur språk kan integreras med andra ämnen, kunna uppvisa förmåga att använda olika sätt att utvärdera, bedöma och dokumentera elevers kunskaper och färdigheter i språk i förhållande till lokala, nationella och internationella mål och kriterier ha exemplifierat tidigare inhämtade kunskaper i en rapport baserad på den 4 veckor långa, skolförlagda delen av kursen i Sverige, där studenten har tillämpat dessa kunskaper ha exemplifierat tidigare inhämtade kunskaper i en rapport baserad på den 2 veckor långa, utlandsförlagda delen av kursen där studenten har tillämpat dessa kunskaper kunna uppvisa fördjupade kunskaper om andraspråksinlärningens teori och praktik. tillämpat och utvärderat förvärvade kunskaper i sin partnerskola samt i utländska skolor.
Univ: Engelska för blivande senarelärare och gymnasielärare, Etapp 1, eller likvärdig kurs.
Undervisningen ges huvudsakligen i form av lektioner, seminarier, workshops, gruppövningar och enskilda övningar samt genom handledning. Till detta kommer icke-lärarledda studier där de studerande själva skall organisera utformningen av studierna. Även olika gruppredovisningsformer förekommer. Inom samtliga moment kommer ett antal didaktiska uppgifter att ges, vilka ingår i de studerandes individuella portfolios. Dessa ingår i bedömningen i momentet Teaching and Learning of English II. Studenterna kommer också att utföra uppgifter vid partnerskolor samt genomföra två veckors studier vid universitet i engelskspråkigt land. Eftersom den didaktiska kompetensen inom de olika momenten inte enbart kan förvärvas genom litteraturstudier, utan kräver aktivt deltagande i undervisningen, är närvaro obligatorisk på samtliga moment av språkfärdighets- eller seminariekaraktär. Termen obligatorisk närvaro innebär att den studerande är skyldig att närvara vid undervisningen om ej särskilda skäl för frånvaro föreligger. Vid sådan frånvaro ska den studerande själv kontakta undervisande lärare för instruktioner. Studerande som ej deltagit i föreskriven undervisning åläggs normalt kompletterande redovisning.
Varje prov bedöms med någon av betygsgraderna Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått Väl Godkänd på lägst 19 högskolepoäng. Studerande som godkänts på prov får ej undergå förnyat prov för erhållande av högre betyg. Studerande som blivit underkänd vid prov har rätt till förnyat prov efter någon tid. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger på kurs, har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan examinator utses. Tillgodoräknande Ansökan om tillgodoräknande ställs till Fakultetsnämnden för lärarutbildning och prövas individuellt. Moment inom studiekurs som är äldre än 10 år får ej tillgodoräknas inom annan studiekurs Efter fem år kan den studerande anmodas genomgå ett skriftligt och muntligt diagnostiskt test, för att få tillgodoräkna sig språkfärdighetsmoment. Gränsen för tillgodoräknandet räknas från tentamensdatum. Tillgodoräknande av kursen TLOE II medges ej för studerande som läst en B-kurs i engelska om 30 p med allmän inriktning. Blankett för tillgodoräknande: www.umu.se/blankett/SA
Referenslitteratur Norstedts engelsk-svenska ordbok. Stockholm, Norstedts Norstedts svensk-engelska ordbok. Stockholm, Norstedts samt någon av följande enspråkiga ordböcker: Collins-Cobuild English Language Dictionary. London, Collins, senaste upplagan, eller Longman Dictionary of Contemporary English. New Edition, London, Longman senaste upplagan eller Oxford Advanced Learners Dictionary of Current English. London, Oxford, University Press. Senaste upplagan Moment 1 Lingvistik I Fromkin, Victoria / Rodman, Robert, An Introduction to Language, Harcourt-Brace, senaste upplagan. (550 s.) The Global Village, The Story of English, BBC (tillhandahålles av institutionen) Moment 2 Språkstruktur II Hübinette-Odenstedt, Useful Expressions in English, Studentlitteratur, senaste upplagan (90 s) Kompendium som säljes av institutionen (90 s) Moment 3 Litteratur II Ishiguro, Kazuo, The Remains of the Day, London: Faber, 1990 (245 s) Doyle, Roddy, The Snapper, Penguin, 1990, London, Minerva, 1993 (224 s) Mason, Bobby Ann, In Country, London: Flamingo, 1990 (175 s) Duff, Alan, Once Were Warriors, New York: Vintage Books, 1995 (192 s) Atwood, Margaret, Cat s Eye, Virago Press, 1990 (421 s) Peck, John and Martin Coyle, Literary Terms and Criticism, andra upplagan, London, Macmillan 1993 (230 s) Poesi i urval (kompendium som säljes av institutionen, 50 s) Moment 4 Teaching and Learning of English II Ferm, Rolf/Malmberg, Per, Språkboken, Skolverket, 2001 (272 s) Brown, Douglas H, Teaching by Principles, Prentice-Hall, 1994 (460 s) Kompendium för den utlandsförlagda vfu:n. Säles av institutionen (50 s) Referenslitteratur: Eriksson, Rigmor/ Jakobsson, Annsofi, Språk för livet, Liber, 2001 (144 s) Utbildningsdepartementet, Läroplan för det obligatoriska skolväsendet (Lpo 94) Utbildningsdepartementet, Läroplan för det frivilliga skolväsendet (Lpf 92) Utbildningsdepartementet, Kursplaner för grundskolan Utbildningsdepartementet, Kursplaner för gymnasieskolan
Useful expressions in English : 900 svenska uttryck i engelsk översättning
Hübinette Lars, Odenstedt Bengt
Lund : Studentlitteratur : 1993 : [10], 90 s. :
ISBN: 91-44-39191-9
Se Umeå UB:s söktjänst