Engelskt namn: English for Students on the Teacher Education Programme for the Secondary Level, Course 3
Denna kursplan gäller: 2007-08-20 till 2009-09-06 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2009-09-07
Kursplan för kurser med start innan 2009-09-06
Kurskod: 6EN005
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Engelska: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-13
Moment I Lingvistik II (Linguistics II) 7,5 hp Moment 2 Språkstruktur III (Language Structure III) 3 hp Moment 3 Litteratur III (Literature III) 7,5 hp Moment 4 Projektarbete (Project Work) 9 hp Moment 5 Teaching and Learning of English III 3 hp Moment 1 Lingvistik II 7,5 hp Moment 1a Skriftligt prov (Written test) 6 hp Moment 1b Fältarbete (Field assignment) 1,5 hp Inriktning Lingvistikmomentet ska ge en introduktion till olika områden av språkvetenskapen som är av vikt för en blivande engelsklärare t.ex. engelsk fonologi och fonetik, engelsk syntax och semantik samt sociolingvistik med fokus på det engelska språkområdet och genusrelaterade frågeställningar. I kursen ingår också ett lingvistiskt fältarbete. Undervisning Lektioner, gruppövningar samt individuella övningar. Examination Moment 1a (6p) examineras genom skriftligt prov, moment 1b (1,5p) genom bedömning av fältarbetsrapport. Moment 2 Språkstruktur III 3,5 hp Inriktning Detta moment bygger på momenten Språkstruktur I och II på Etapp 1 och 2 och syftar till att de studerande ska förvärva fördjupade kunskaper om engelsk syntax och morfologi genom olika slag av översättningsuppgifter samt arbete med datoriserade språkkorpora och konkordansprogram. Undervisning Lektioner, gruppövningar. Examination Skriftligt prov. Moment 3 Litteratur III 7,5 hp Inriktning Momentet är inriktat på studier av engelskspråkiga verk av särskild litteraturhistorisk betydelse från olika tidsperioder. Förutom att de studerande ska förvärva fördjupade kunskaper i litteraturhistoria och utveckla sina färdigheter i litteraturkritisk och stilistisk analys, ska de även inhämta kunskap om hur mänskliga relationer, kulturella ideal, ideologier och samhällsförändringar kommer till uttryck i de studerade verken. Undervisning Lektioner, gruppövningar. Examination Skriftliga och muntliga redovisningar. Moment 4 Projektarbete 9 hp Inriktning Momentet syftar till att de studerande genom ett självständigt skriftligt arbete om lägst 6000 ord ska förvärva en djupare förståelse av olika aspekter av engelskundervisningen i Sverige eller av sociala och kulturella fenomen i engelsktalande länder. Ämne väljs i samråd med handledare vid Institutionen för moderna språk. Projektrapporterna kan publiceras i hypertextformat på engelskans hemsida. Undervisning Lektioner och seminarier. Examination Bedömning av den skriftliga projektrapporten samt den studerandes muntliga och/eller skriftliga bidrag till seminarierna. Moment 5 Teaching and Learning of English III 3 hp Inriktning Detta moment bygger på momenten Teaching and Learning of English I och II och är delvis verksamhetsförlagt (2 v.). Det syftar i första hand till att senarelärarna ska förvärva kunskaper om de särskilda behov som elever med invandrarbakgrund kan ha när det gäller engelska. Undervisning Lektionsundervisning, workshops och seminarier. Examination Bedömning av lektionsplaneringar och andra inlämningsuppgifter.
För godkänd kurs ska den studerande kunna uppvisa fördjupade kunskaper om sociolingvistikens teorier med utgångspunkt i det engelska språkområdet samt med visst fokus på genusrelaterade frågeställningar kunna uppvisa fördjupade kunskaper om främmandespråksinlärning med fokus på svenska elevers inlärning av engelska i sin skriftliga produktion uppvisa ytterligare fördjupad kunskap om engelsk syntax och morfologi, fördjupad kunskap om engelsk idiomatik samt fördjupad förmåga att anpassa sitt skriftspråk till den stilnivå som olika situationer kräver. ha förvärvat kunskaper i engelskspråkiga verk av särskild litteraturhistorisk betydelse från olika tidsperioder. kunna visa en fördjupad kunskap om litteraturhistoria. kunna visa en utveckling i sina kunskaper om hur mänskliga relationer, kulturella ideal, ideologier och samhällsförändringar kommer till uttryck i de studerade verken. kunna uppvisa utvecklade färdigheter i litteraturkritisk och stilistisk analys. kunna demonstrera fördjupad förståelse av sociala och kulturella fenomen i engelsktalande länder. ha förvärvat kunskaper om de särskilda behov som elever med invandrarbakgrund kan ha när det gäller engelska ha visat sig kunna tillämpa dessa kunskaper i sin planering, genomförande och reflektion av undervisning under den skolförlagda delen av kursen i en självständig, skriftlig forskningsuppgift inom områdena realia/kultur i engelsktalande länder eller engelskundervisningen i Sverige ha visat sig behärska gängse vetenskapliga kriterier vad beträffar analys och notapparat.
Univ: Engelska för blivande senarelärare och gymnasielärare, Etapp 1, samt Engelska för blivande senarelärare, Etapp 2, eller motsvarande kurser.
Undervisningen ges huvudsakligen i form av lektioner, seminarier, workshops, gruppövningar och enskilda övningar samt genom handledning. Till detta kommer icke-lärarledda studier där de studerande själva skall organisera utformningen av studierna. Även olika gruppredovisningsformer förekommer. Studenterna kommer också att utföra uppgifter vid partnerskolor. Eftersom den didaktiska kompetensen inom de olika momenten inte enbart kan förvärvas genom litteraturstudier, utan kräver aktivt deltagande i undervisningen, är närvaro obligatorisk på samtliga moment av språkfärdighets- eller seminariekaraktär. Termen obligatorisk närvaro innebär att den studerande är skyldig att närvara vid undervisningen om ej särskilda skäl för frånvaro föreligger. Vid sådan frånvaro ska den studerande själv kontakta undervisande lärare för instruktioner. Studerande som ej deltagit i föreskriven undervisning åläggs normalt kompletterande redovisning.
Varje prov bedöms med någon av betygsgraderna Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått Väl Godkänd på lägst 18 högskolepoäng. Studerande som godkänts på prov får ej undergå förnyat prov för erhållande av högre betyg. Studerande som blivit underkänd vid prov har rätt till förnyat prov efter någon tid. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger på kurs, har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan examinator utses. Tillgodoräknande Ansökan om tillgodoräknande ställs till Fakultetsnämnden för lärarutbildning och prövas individuellt. Moment inom studiekurs som är äldre än 10 år får ej tillgodoräknas inom annan studiekurs Efter fem år kan den studerande anmodas genomgå ett skriftligt och muntligt diagnostiskt test, för att få tillgodoräkna sig språkfärdighetsmoment. Gränsen för tillgodoräknandet räknas från tentamensdatum. Blankett för tillgodoräknande: www.umu.se/blankett/SA
Kurslitteratur Referenslitteratur Norstedts engelsk-svenska ordbok. Stockholm, Norstedts Norstedts svensk-engelska ordbok. Stockholm, Norstedts samt någon av följande enspråkiga ordböcker: Collins-Cobuild English Language Dictionary. London, Collins, senaste upplagan, eller Longman Dictionary of Contemporary English. New Edition, London, Longman senaste upplagan eller Oxford Advanced Learners Dictionary of Current English. London, Oxford, University Press. Senaste upplagan Moment I Lingvistik II Fromkin, Viktoria, Rodman, Robert, An Introduction to Language, 6: upplagan, Fort Worth, TX, Harcourt Brace College, 1998 (566 s) Coates, Jennifer, Women, Men and Language: a sociolinguistic account of gender differences in language, senaste upplagan, London: Longman, 2004 (228s.) Fyra vetenskapliga artiklar som väljs i samråd med undervisande lärare (ca. 80 s) Moment 2 Språkstruktur III Ljung, Magnus-Ohlander, Sölve, Gleerups engelska grammatik, Gleerups, Malmö, senaste upplagan (334 sid). Material som säljes av institutionen. (ca. 50 sid) Moment 3 Litteratur III Bronté, Emily, Wuthering Heights, Harmondsworth, Penguin, senaste upplagan. (334 s) Dickens, Charles, Oliver Twist, Harmondsworth, Penguin, senaste upplagan. (480 s) Shakespeare, William, Macbeth, New Swan Shakespeare, Longman, senaste upplagan. (233 s) Twain, Mark, Huckleberry Finn, Penguin, senaste upplagan. Hammett, Dashiell, The Maltese Falcon, Orion, senaste upplagan. Henry, Alastair & Walker Bergström, Catharine, Texts and Events Cultural Narratives of Britain and the United States, Studentlitteratur, senaste upplagan (454 s) Ett urval noveller och dikter (säljes av institutionen). Moment 4 Projektarbete Kompendium som säljes av institutionen (ca. 50 s). Moment 5 Teaching and Learning of English III Kompendium som säljes av institutionen (ca. 100s) Vetenskapliga artiklar som väljs i samråd med undervisande lärare (ca. 200 s) Referenslitteratur: Eriksson, Rigmor/ Jakobsson, Annsofi, Språk för livet, Liber, 2001 (144 s) Utbildningsdepartementet, Läroplan för det obligatoriska skolväsendet (Lpo 94) Utbildningsdepartementet, Läroplan för det frivilliga skolväsendet (Lpf 92) Utbildningsdepartementet, Kursplaner för grundskolan Utbildningsdepartementet, Kursplaner för gymnasieskolan
Språk för livet : [idébok i språkdidaktik]
Eriksson Rigmor, Jacobsson Annsofi
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : 144 s. :
ISBN: 91-47-05064-0
Se Umeå UB:s söktjänst