Engelskt namn: Children´s Word of English II. Professional Development for Teachers of English in Year Groups 3-6
Denna kursplan gäller: 2007-08-20 till 2009-08-23 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2011-01-17
Kursplan för kurser med start mellan 2009-08-24 och 2011-01-16
Kursplan för kurser med start innan 2009-08-23
Kurskod: 6EN009
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Engelska: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 1006-10-13
Aktuell språkdidaktisk forskning om barns lärande och språkutveckling i grundskolans år 3-6, individuella utvecklingsplaner och pedagogisk dokumentation, utvecklingslinjer i styrdokumenten för engelska, nationellt och internationellt, ett globalt perspektiv på engelskan, dess användning och utbredning, tematiskt klassrumsarbete med engelskan i centrum, språkutvecklande arbetssätt med utgångspunkt från autentisk barn- och ungdomslitteratur, självvärdering - individuell och professionell, variation av arbetssätt i språkklassrummet, klassrumsforskning som förändringsstrategi samt språk och interkulturell kompetens.
För godkänd kurs ska den studerande kunna uppvisa grundläggande kunskaper i aktuell språkdidaktisk forskning om barns lärande och språkutveckling i grundskolans år 3-6 kunna uppvisa utvecklad förmåga att skapa individuella utvecklingsplaner och använda pedagogisk dokumentation i sin engelskundervisning kunna uppvisa grundläggande kunskaper om utvecklingslinjer i styrdokumenten för engelska; såväl nationellt och internationellt kunna anlägga ett globalt perspektiv på engelskan, dess användning och utbredning kunna uppvisa förståelse av sambandet mellan språk och interkulturell kompetens ha genomfört ett tematiskt klassrumsarbete med engelskan i centrum kunna tillämpa ett språkutvecklande arbetssätt med utgångspunkt från autentisk barn- och ungdomslitteratur kunna uppvisa kunskaper om självvärdering; individuell och professionell kunna tillämpa variation av arbetssätt i språkklassrummet kunna uppvisa utvecklad förmåga att använda klassrumsforskning som förändringsstrategi samt ha genomfört ett eget aktionsforskningsarbete
Grundläggande behörighet och lägst betyget ´Godkänd´ i SvB/Sv2B och Eng B eller motsvarande, samt lärarutbildning.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier. Under kursen dokumenterar varje deltagare fortlöpande sitt lärande i konferenssystemet FirstClass. Dessutom genomför varje deltagare på sina respektive skolor ett projektarbete med inriktning på klassrumsforskning.
Examination Fortlöpande bedömning av deltagande i seminarier, digital portfolio samt rapport från klassrumsforskning. Obligatoriska delar förekommer i enlighet med lärares anvisningar. Kursen bedöms med någon av betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle efter någon tid. Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan examinator utses att bestämma betyg. Studerande som antagits till en kurs skall kunna examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter det att kursplan för aktuell kurs ersatts med ny kursplan eller kursen lagts ner. Tillgodoräknande Ansökan om tillgodoräknande ställs till Fakultetsnämnden för lärarutbildning och prövas individuellt. Moment inom studiekurs som är äldre än 10 år får ej tillgodoräknas inom annan studiekurs Efter fem år kan den studerande anmodas genomgå ett skriftligt och muntligt diagnostiskt test, för att få tillgodoräkna sig språkfärdighetsmoment. Gränsen för tillgodoräknandet räknas från tentamensdatum. Blankett för tillgodoräknande: www.umu.se/blankett/SA
Pinter, Annamaria (2006). Teaching Young Language Learners. Oxford University Press Brewster,Jean. Ellis,Gail. Girard,Denis (2003). The Primary English Teacher´s Guide Penguin English Guides. Pearson Education Limited. UK European Language Portfolio. Principles and guidelines. www.coe.int/portfolio European language Portfolio. Guide for teachers and teacher trainers. www.coe.int/portfolio Myndigheten för Skolutveckling.(2005) Språkportfolio för grundskolan. 6-11år samt 12-16 år, samt lärarhandledning. www.skolutveckling.se/utvecklingsteman/sprak/portfolio.shtml Risholm, Birgitta. & Wessman, Karin (2001). Elevplanerad engelska. Stockholm: Natur och Kultur. (63 sidor) Skolverket. (2000) Kursplaner för engelska http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV&ar=0405&infotyp=23&skolform=11&id=3870&extraId=2087 Ungdoms- och vuxenlitteratur, följande titlar: Sachar, Louis (2000). Holes. Yearling Books Rosoff, Meg (2000). How I live now. Wendy Lamb Books Wilson, Jacqueline (2007). Lola Rose. Random House Children s Books Haddan, Mark (2004). The Curious Incident of the Dog in the Night-Time. Vintage Almond, David (2000). Skellig. Yearling Books Stencilkompendium. Säljes av inst. 5-10 autentiska barnböcker på engelska (som lämpar sig för år 3-6) Rekommenderad litteratur Chambers,Aidan (1993). Tell me. Children reading and talk. Thimble Press.UK Georgiou, Sophie. Pavlou, Pavlos (2003). Assessing young learners. Oxford: Oxford university press.UK Lightbown,Patsy. Spada,Nina (2002). How languages are learned. Oxford: Oxford University press.UK Lundahl, B. (1998). Läsa på främmande språk. Lund: Studentlitteratur, (234 sidor)
Tornberg Ulrika
Språkdidaktik
3., [rev. och uppdaterad] uppl. : Malmö : Gleerup : 2005 : 184 s. :
ISBN: 91-40-64439-1
Se Umeå UB:s söktjänst