"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Engelska I för ämneslärare med inriktning mot gymnasiet, 30 hp

Engelskt namn: English for the Upper Secondary School Level, Course 1

Denna kursplan gäller: 2013-01-14 till 2016-01-10 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6EN019

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Engelska: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2011-08-15

Reviderad av: Studierektor, Institutionen för språkstudier, 2012-10-05

Innehåll

Muntlig produktion, kontrastiv grammatik, barn-och ungdomslitteratur, vokabulärstudier, samhälls- och kulturorientering, språkdidaktik. Ämnesdidaktiska frågeställningar ingår som ett naturligt inslag i samtliga moment.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande

• kunna uppvisa ett tillfredställande talflöde och ett varierat tal
• kunna redogöra för de engelska språkljudens artikulation och engelskans prosodi och redovisa grundläggande kännedom om de största varianterna av talad engelska
• kunna beskriva och förklara grundläggande syntaktiska och morfologiska skillnader mellan svenskan och engelskan samt med en hög grad av korrekthet samt kunna tillämpa denna kunskap i sin egen muntliga och skriftliga språkanvändning
• kunna visa att han/hon har förvärvat ett brett och nyanserat ordförråd samt kunskaper om hur elever tillägnar sig vokabulär och vilka metoder som kan användas för detta ändamål
• kunna redovisa kunskaper om vardagsliv och kultur i engelskspråkiga länder
• kunna uppvisa kunskaper om hur man med hjälp av IKT söker information inom ämnesområdet, vilken senare kan användas i engelskundervisningen i skolan
• kunna visa en utveckling av sin förmåga att ur ett didaktiskt/metodiskt perspektiv självständigt reflektera kring och analysera de texter som ingår i litteraturkursen
• kunna uppvisa grundläggande kunskaper i hur man använder litteratur i engelskundervisningen som ett verktyg för internationalisering och ökad tolerans gentemot, och förståelse av, andra kulturer och förhållanden
• kunna uppvisa grundläggande kunskaper om andra- och flerspråksinlärningens teori
• kunna uppvisa grundläggande kunskaper i aktuell språkdidaktisk forskning om lärande och språkutveckling
• kunna uppvisa kunskap om den Gemensamma europeiska referensramen för språk
• kunna uppvisa kunskap om olika undervisningsmetoder som använts och används i språkundervisningen i engelska i Sverige

• kunna uppvisa förmåga till självvärdering av den egna språkförmågan

• med utgångspunkt i aktuell språkdidaktisk forskning kunna omsätta sina ämnesdidaktiska kunskaper i skolpraktiken

• kunna uttrycka sig i skrift på ett språkligt korrekt sätt

• utifrån aktuella språkinlärningsteorier och styrdokument kunna kritiskt granska och analysera undervisningsmaterial som förekommer i språkundervisningen, såväl i tryckt som i elektronisk form, samt kunna motivera dessas användning i engelskundervisningen i skolan

Behörighetskrav

Engelska B; Eller Engelska 6 (Områdesbehörighet 2/A2 med ett eller flera undantag).

Undervisningens upplägg

Undervisningen ges huvudsakligen i form av lektioner, seminarier, workshops, gruppövningar och enskilda övningar samt handledning. Till detta kommer icke-lärarledda studier där de studerande själva skall organisera utformningen av studierna. Även olika gruppredovisningsformer förekommer. Inom samtliga
moment kommer ett antal didaktiska uppgifter att ges, vilka läggs till de studerandes individuella e- portfolios.

Eftersom den didaktiska kompetensen inom de olika momenten inte enbart kan förvärvas genom litteraturstudier, utan kräver aktivt deltagande i undervisningen, är närvaro obligatorisk på samtliga moment av språkfärdighets- eller ämnesdidaktisk karaktär. Termen ’obligatorisk närvaro’ innebär att den studerande är skyldig att närvara vid undervisningen om inte särskilda skäl för frånvaro föreligger. Vid sådan frånvaro ska den studerande själv kontakta undervisande lärare för instruktioner. Studerande som ej deltagit i föreskriven undervisning åläggs normalt kompletterande redovisning.

Kursmoment:

Moment 1 Muntlig produktion (Oral Production) 3 hp
Moment 2 Fonetik och fonologi (Phonetics and Phonology) 2 hp
Moment 3 Språkstruktur I (Language Structure I) 7 hp
Moment 4 Vokabulär (Vocabulary) 3 hp
Moment 5 Kultur- och samhällsstudier I
(Cultural and Social Studies) 5 hp
Moment 6 Litteratur I (Literature I) 5 hp
Moment 7 Teaching and Learning of English I 5 hp

Moment 1 Muntlig produktion, 3 hp

Inriktning

Momentet är inriktat på muntlig kommunikation. Studenterna uppövar sin egen språkfärdighet genom kommunikativa övningar som även ger dem kunskap om olika slags metoder för kommunikativ träning i skolan.

Undervisning

Lektioner, gruppövningar samt individuella övningar.

Examination

Kontinuerlig bedömning av muntlig språkfärdighet samt bedömning av två individuella uppgifter.


Moment 2 Fonetik och fonologi (Phonetics and Phonology), 2 hp

Inriktning

Studium av fonetiska begrepp och terminologi, fonetisk transkription och engelskans ljudsystem med fokus på hur uttalsundervisning kan bedrivas i skolan. Momentet omfattar även nätbaserade övningar i IKT-labb.

Undervisning

Lektioner, gruppövningar samt individuella övningar.
Examination

Skriftligt slutprov.

Moment 3 Språkstruktur I, 7 hp

Inriktning

Detta moment syftar till att de studerande ska förvärva kunskap om engelskans syntax och morfologi, de viktigaste syntaktiska och morfologiska skillnaderna mellan engelskan och svenskan, grammatikens roll och funktion i engelskundervisningen, felananlys, teorier om barns och ungdomars förvärv av språkliga strukturer samt olika modeller för grammatikinlärning. Vidare ska de förvärva grundläggande kunskaper om datoriserade språkkorpora och konkordansprogram och om hur sådana hjälpmedel kan användas i skolan.

Undervisning

Lektioner, gruppövningar.

Examination

Skriftligt prov i syntax/morfologi.

Moment 4 Vokabulär, 3 hp

Inriktning

Momentet syftar till att de studerande ska förvärva ett brett och nyanserat ordförråd samt grundläggande kunskaper om de olika sätt på vilka elever tillägnar sig vokabulär och vilka resurser som kan användas för detta ändamål, t.ex. korpora och andra IKT-applikationer.

Undervisning

Lektionsundervisning samt självstudier.

Examination

Skriftliga prov.

Moment 5 Kultur- och samhällstudier I, 5 hp

Inriktning

Momentet syftar till att de studerande ska förvärva kunskap om olika kulturer och vardagsliv i engelskspråkiga länder. Momentet är huvudsakligen inriktat på interkulturell förståelse som främjar ett kritiskt förhållningssätt, t.ex. när det gäller stereotypa representationer av kulturer i undervisningsmaterial och hur man som lärare bemöter sådana i skolpraktiken. Studierna baseras till stor del på information hämtad från olika slag av media, som TV, tidningar och Internet. Den skriftliga språkfärdigheten övas genom olika slag av skrivuppgifter.

Undervisning

Lektioner, seminarier, workshops.

Examination

Bedömning av inlämningsuppgifter samt skriftliga och/eller muntliga prov.

Moment 6 Litteratur I 5 hp

Inriktning

Momentet är inriktat på barn- och ungdomslitteratur från olika delar av den engelskspråkiga världen, främst på hur sådan skönlitteratur kan användas i engelskundervisningen i skolan. Texterna väljs så att de speglar värderingar, genusperspektiv, ungdomars läsvanor samt den globala kulturella variationen inom det engelsktalande språkområdet. Undervisningen syftar till att de studerande ska förvärva ett kritiskt förhållningssätt till genrelitteratur. Den skriftliga språkfärdigheten övas genom olika slag av skrivuppgifter.

Undervisning

Seminarier och workshops.

Examination

Bedömning av muntliga och/eller skriftliga inlämningsuppgifter.


Moment 7 Teaching and Learning of English I 5 hp

Inriktning

Detta moment är inriktat på andraspråksinlärningens teori och praktik och omfattar studier av den Gemensamma europeiska referensramen för språk och dess betydelse för nationella styrdokument, aktuell språkdidaktisk forskning om lärande och språkutveckling, betydelsen av språklärares interkulturella kompetens samt olika undervisningsmetoder som använts och används i
engelskundervisningen i Sverige. Vidare syftar momentet till att utveckla de
studerandes förmåga till självvärdering av den egna språkfärdigheten.

Undervisning

Lektionsundervisning, workshops, seminarier.

Examination

Bedömning av samtliga under kursen inlämnade portfoliouppgifter samt övriga inlämningsuppgifter.

Examination

Examinationsformerna anges ovan under varje moment.
Vid examination avvänds betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Under¬känd. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg.
För betyget Väl godkänd läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera och analysera kursens innehåll.
För betyget Väl godkänd som slutbetyg på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på moment omfattande totalt 20 högskolepoäng.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Anmälan till prov och omprov är obligatorisk.
Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.
Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Tentamensskrivningar görs vid Umeå universitet. Om synnerliga skäl föreligger kan studerande beviljas att skriva på annan ort.
Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare.

Tillgodoräknande

Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 3

Kurslitteratur

Referenslitteratur

Petti Vincent
Norstedts engelsk-svenska ordbok : [77.000 ord och fraser]
2., omarb. uppl. : Stockholm : Norstedt : 1994 : xxxi, [1], 957 s. :
ISBN: 91-1-935472-X (inb. (Inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Petti Vincent
Norstedts svensk-engelska ordbok : [75.000 ord och fraser]
2. uppl. : Stockholm : Norstedt : 1994 : xxi, [1], 888 s. :
ISBN: 91-1-935482-7 (inb.) ; 260:00
Se Umeå UB:s söktjänst

samt någon av följande enspråkiga ordböcker:

Collins COBUILD English language dictionary.
London ;a Glasgow : Collins ;a [Stockholm] :b [Prisma] : 1987 : xxiii, [1], 1703 s. :
ISBN: 91-518-2158-3 (Prisma (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Senaste upplagan.

Longman dictionary of contemporary English.
5. ed. : Harlow : Pearson/Longman : 2009 : xiv, 2081 p. :
ISBN: 1-4082-1533-0 (pbk. w/DVD)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Senaste upplagan.

Oxford advanced learner's dictionary of current English
Hornby Albert Sydney, Turnbull Joanna
8. ed. : Oxford [England] : Oxford University Press : 2010 : xii, 1796, [142] s. :
ISBN: 978-0-19-479900-3 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Senaste upplagan.

Moment 1. Muntlig produktion

Kompendium som tillhandahålles av institutionen
. :
Obligatorisk

Moment 2. Fonetik och fonologi

Kompendium som tillhandahålles av institutionen
. :
Obligatorisk

Introducing English pronunciation : advice for learners and teachers : British version
Rönnerdal Göran, Johansson Stig, Furugren Bo
3., [rev.] ed. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 147 s. :
ISBN: 91-44-03409-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur

Wells John Christopher
Longman pronunciation dictionary
3. ed. : Harlow : Pearson : 2008 : 921 s.e CD-ROM :
ISBN: 1-4058-8118-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Senaste upplagan.

Knight Rachael-Anne.
Phonetics : a coursebook
Cambridge : Cambridge University Press : 2012. : xviii, 297 p. :
ISBN: 978-0-521-73244-4 (pbk.) : £19.99
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 3. Språkstruktur I

Kompendier och kompletterande material som tillhandahålles av institutionen (200 s.)
. :
Obligatorisk

Referenslitteratur

Gleerups engelska grammatik : [för gymnasienivån]
Ljung Magnus, Ohlander Sölve
2. uppl : Malmö : Gleerup : 1993 : 334 s. :
ISBN: 91-40-61707-6 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Grammatiskt ABC : grammatiska termer och begrepp för effektiva språkstudier
Florby Gunilla, Fält Erik
4. uppl. : Uppsala : Scripta textproduktion : 2009 : 72 s. :
ISBN: 91-89154-35-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Gleerups engelska grammatik : [för gymnasienivån].p Övningsbok : [svårare version]
Ljung Magnus, Ohlander Sölve
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 1992 : 91 s. :
ISBN: 91-40-61382-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 4. Vokabulär

Kompendier som tillhandahålles av institutionen
. :
Obligatorisk

Moment 5. Kultur- och samhällsorientering

Kompendium som tillhandahålles av institutionen (ca 150 s.)
. :
Obligatorisk

Internetlänkar
. :
Obligatorisk

Referenslitteratur

Läromedel i engelska
. :

Moment 6. Litteratur I

Haddon Mark
The curious incident of the dog in the night-time
[New ed.] : New York : Vintage : 2004 : 226 s. :
ISBN: 0-400-07783-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Barn- och ungdomslitteratur av författare från engelskspråkiga länder (totalt ca 1500 s.)
. :
Obligatorisk

Engelsk språkdidaktik : texter, kommunikation, språkutveckling
Lundahl Bo, Lundahl Bo
2., [rev.] uppl. : Lund : b Studentlitteratur : 2009 : 439 s. :
ISBN: 978-91-44-02130-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kompendium som tillhandahålles av institutionen (50 s.)
. :
Obligatorisk

Referenslitteratur

Horning Kathleen T.
From cover to cover : evaluating and reviewing children's books
1. ed. : New York, N. Y. : HarperCollins : cop. 1997 : x, 230 s. :
ISBN: 0-06-024519-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Chambers Aidan
Tell me : children, reading, and talk
York, Me. : Stenhouse Publishers : cop. 1996 : 120 s. :
ISBN: 1-57110-030-X (Stenhouse Publ.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 7. Teaching and Learning of English I

Engelsk språkdidaktik : texter, kommunikation, språkutveckling
Lundahl Bo, Lundahl Bo
2., [rev.] uppl. : Lund : b Studentlitteratur : 2009 : 439 s. :
ISBN: 978-91-44-02130-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kompendium som tillhandahålles av institutionen (ca 250 s.)
. :
Obligatorisk

Referenslitteratur

Cook V. J.
Second language learning and language teaching
4. ed. : London : Hodder Education : 2008 : 306 s. :
ISBN: 978-0-340-95876-6 (pbk.) : £16.99
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Senaste upplagan.

Tornberg Ulrika
Språkdidaktik
4. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 248 s. :
ISBN: 978-91-40-66831-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Internetlänkar för språk
. :

Skolverket (2011). Kursplan i engelska för grundskolans årskurser 7-9
www.skolverket.se :

Skolverket (2009). Gemensam europeisk referensram för språk: lärande, undervisning och bedömning
www.skolverket.se :

Skolverket (2005). Europeisk språkportfolio 6-16 år
www.skolverket.se :

Skolverket (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
www.skolverket.se :

Skolverket (2011). Ämnesplaner och kurser för gymnasieskolan
www.skolverket.se :
Obligatorisk