"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Engelska för F-3, kurs 1, 7,5 hp

Engelskt namn: English for Early Years Classes and Grades 1-3, Course 1

Denna kursplan gäller: 2012-01-23 till 2013-01-13 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6EN021

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2011-08-15

Innehåll

Kursen behandlar barns språklärande och språkutveckling i ett flerspråkigt perspektiv utifrån aktuell forskning och nationella och europeiska styrdokument för språk. I kursen behandlas grundläggande kunskaper om lärande och undervisning i engelska från förskoleklass till årskurs 3 med fokus på en kommunikativ och funktionell språksyn. Särskild vikt läggs vid utvecklandet av elevers språkliga självförtroende och språkliga uppmärksamhet samt intresse och motivation för språklärande. Kursen syftar till att utveckla engelskan i de tidigare åren utifrån ett innehåll av sånger, ramsor, interaktivitet, barnlitteratur, drama och engelska i olika former av media. Ämnet engelska behandlas i ett ämnesövergripande och tematiskt perspektiv tillsammans med svenska och matematik. De studerande bearbetar och utvecklar den egna språkfärdigheten såsom uttal, intonation och språkstruktur i integrering med kursens innehåll.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande Kunskap och förståelse • redogöra för forskning om barns språklärande och språkutveckling och forskning om språkdidaktik och kunna diskutera hur planering och genomförande av undervisning i engelska kan ske på vetenskaplig grund; • redogöra för den språkpolicy som kommuniceras i nationella och europeiska styrdokumenten för språk och för det huvudsakliga innehållet i den gemensamma europeiska referensramen, den europeiska språkportfolion och den nationella kursplanen för engelska; • diskutera lärmiljöns betydelse för elevers språkliga självförtroende och motivation. Färdighet och förmåga • planera kommunikativ undervisning i engelska med stöd i forskning och styrdokument och i samverkan med läs-, skriv-, modersmåls- och matematikutveckling i de tidigare åren; • skapa en språkutvecklande miljö med tonvikt på hörförståelse med stöd av rörelser, gester, bilder och olika former av rekvisita; • granska, analysera och göra urval av material från olika medier för undervisning i engelska i de tidigare skolåren; • på ett språkligt medvetet sätt kunna arbeta med sin egen kommunikativa färdighet och språkliga säkerhet i målspråket; Värderingsförmåga och förhållningssätt • redogöra för strategier och förhållningssätt angående grundläggande och stärkande av barns språkliga självförtroende och språkliga uppmärksamhet; • reflektera över och diskutera elevers olika individuella lärprocesser och hur undervisningen kan möta och stödja dessa olikheter.

Behörighetskrav

UK I 28,6 hp samt VFU I 1,5 hp

Undervisningens upplägg

Huvudämnet för Grundlärarprogrammet med inriktning mot förskoleklass och grundskolans år 1–3 läses över tre terminer där varje termin innehåller kurser i de tre kärnämnena svenska, matematik och engelska, enligt nedan: Termin 1: Svenska 15 hp, Matematik 7,5 hp, Engelska 7,5 hp Termin 2: Svenska 7,5 hp, Matematik 15 hp, Engelska 7,5 hp Termin 3: Svenska 7,5 hp, Matematik 7,5 hp, Specialpedagogik 15 hp Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Gruppövningar och seminarier är obligatoriska.

Examination

De förväntade studieresultaten examineras genom seminarier, gruppövningar och språkportfolio. Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att analysera och värdera engelskundervisning och lärande utifrån nationella och internationella styrdokument, teorier om barns språkutveckling samt en kommunikativ och flerkulturell språksyn. Dessutom läggs vikt vid den studerandes förmåga att reflektera över den egna språkutvecklingen. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.

Litteratur

Giltig från: 2011 vecka 44

The primary English teacher's guide
Ellis Gail, Brewster Jean, Girard Denis
New Edition : London : Penguin English Guides : 2002 : iv, 283 s. :
ISBN: 0-582-44776-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

The gruffalo
Donaldson Julia, Scheffler Axel
London : Macmillan Children's Books : 1999 : [26] s. :
ISBN: 0-333-71092-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lundberg Gun
De första årens engelska
Studentlitteratur AB : 2011 : 208 s. :
ISBN: 978-91-44-06649-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Pinter Annamaria
Teaching young language learners
Oxford : Oxford University Press : 2006 : 180 s. :
ISBN: 0-19-442207-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ett antal barnböcker på engelska
. :
Obligatorisk

Ett antal skönlitterära böcker läses på engelska för den egna språkutvecklingens skull
. :
Obligatorisk

Kompendier som tillhandahålles av institutionen för språkstudier
. :
Obligatorisk

Internetlänkar för språk
. :
Obligatorisk

Styrdokument

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kommentarmaterial till kursplanen i engelska
Stockholm : Skolverket : 2011 : 24 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32547-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Gemensam europeisk referensram för språk : lärande, undervisning och bedömning
Stockholm : Skolverket : 2009 : xvi, 252 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-85545-50-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Europeisk språkportfolio 6-16 år
Skolverket : 2005 :
Obligatorisk

Nationellt diagnosmaterial i engelska 1-6
Skolverket : 2011 :
Utkommer som pdf-fil november 2011
Obligatorisk

Referenslitteratur

Enever Janet
ELLiE-Early Language Learning in Europe
London: British Council : 2011 :
Utkommer som pdf-fil november 2011

English Pronunciation : a workbook : British version
Johansson Stig, Rönnerdal Göran
4. ed. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 127 s. :
ISBN: 91-44-04365-1
Se Umeå UB:s söktjänst

McGuinness Diane
Sound steps to reading : sound-targeting storybook
Victoria, BC : Trafford : c2008 : 81 p. :
ISBN: 978-1-4251-8790-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Essential grammar in use : a self-study reference and practice book for elementary students of English : with answers
Murphy Raymond., Naylor Helen.
3rd ed. : Cambridge : Cambridge University Press : 2007 : 319 p. :
ISBN: 978-0-521-67543-7 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Introducing English pronunciation
Rönnerdal Göran, Johansson Stig
Lund : Studentlitteratur : 2005 :

Sandström Karyn
Kidworthy Works : texts and activities for lower elementary English
1. ed. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 166 s. :
ISBN: 978-91-44-04845-1
Se Umeå UB:s söktjänst