Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.
Kursens fokus är undervisning i, och inlärning av, engelska. Den omfattar ett grundläggande studium av skolans styrdokument, olika slag av undervisningsmaterial, bedömning samt elevers olika behov, samt träning i att planera, genomföra, utvärdera och dokumentera engelskundervisning. Kursen omfattar auskultation och egen undervisning vid partnerskola samt campusförlagt förberedelse- och uppföljningsarbete.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna uppvisa
Kunskap och förståelse
grundläggande kunskap om europeiska, nationella och lokala styrdokument
grundläggande kunskap om hur man granskar och väljer ut undervisningsmaterial som svarar mot kursplanernas direktiv och behoven hos de elever de möter under VFU:n.
grundläggande kunskap om bedömning av elevers ämneskunskaper.
Färdighet och förmåga
förmåga att till skolpraktiken kunna omsätta de ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper han eller hon förvärvat under ämnesstudierna
förmåga att planera, genomföra, utvärdera och dokumentera undervisning utifrån verksamhetens mål och aktuella elevgruppers förkunskaper och förutsättningar
förmåga att väcka elevernas intresse och nyfikenhet för ämnet och skapa en god och avspänd stämning i klassrummet som främjar inlärning
förmåga att reflektera kring observationer av elevers individuella behov
god muntlig och skriftlig språkfärdighet i engelska
Värderingsförmåga och förhållningssätt
förmåga att kritiskt bedöma och värdera hur han eller hon klarar sin roll som pedagogisk ledare
förmåga att bemöta elever på ett naturligt, respektfullt och professionellt sätt
förmåga att värdera hur IT-stöd kan användas i den pedagogiska verksamheten
Behörighetskrav
Godkänd kurs Engelska I III för blivande ämneslärare med inriktning mot gymnasiet, alternativt Engelska I III för blivande ämneslärare med inriktning mot åk 7-9, eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Kursen är huvudsakligen förlagd till en partnerskola och bygger på de ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper och färdigheter som studenten förvärvat under sina ämnesstudier. Visst förberedelse- och uppföljningsarbete är campusförlagt.
Examination
Den studerandes undervisning bedöms vid ett eller flera besök av examinator från Umeå universitet. I examinationen ingår dessutom examinatorns bedömning av den studerandes bidrag till det samtal mellan den lokala lärarutbildaren, den studerande och examinatorn som följer på besöket, samt en skriftlig VFU-rapport.
Vid examination avvänds betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får inte undergå prövning för högre betyg.
Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Humanistiska fakultetsnämnden.
Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare.
VFU:n är en obligatorisk del av kursen som är skolförlagd och omfattar heltidsstudier. Studenten ska under vfu-perioden följa läraren i dennes arbetsuppgifter. Den studerande planerar tillsammans med examinerande universitetslärare samt lokal lärarutbildare (LLU) den verksamhetsförlagda perioden så att alla ingående moment, t.ex. auskultation, egen undervisning, deltagande i seminarier och övrigt lärararbete samt vfu-uppgifter sammantaget utgör heltidsstudier.
Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen.
I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger.
Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att han eller hon tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.
Tillgodoräknande Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Litteratur
Giltig från:
2013 vecka 35
Kurslitteratur
Brown H. Douglas Teaching by principles : an interactive approach to language pedagogy 2. ed. : White Plains, N.Y. : Longman : cop. 2001 : xvi, 480 s. : ISBN: 0-13-028283-9 (hft.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) , : Fulltext Obligatorisk
European Language Portfolio. Guide for teachers and teacher trainers. , : http://www.coe.int/portfolio Obligatorisk
Lundahl Bo Engelsk språkdidaktik 3. uppl. : Studentlitteratur AB : 2012 : 448 s. : ISBN: 978-91-44-07714-7 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Utbildningsdepartementet, Aktuell läroplan för det obligatoriska skolväsendet.
Utbildningsdepartementet, Aktuella kursplaner för grundskolan.
Utbildningsdepartementet, Aktuell läroplan för det frivilliga skolväsendet.
Utbildningsdepartementet, Aktuella kursplaner för det frivilliga skolväsendet.
Kompendium som tillhandahålles av institutionen (ca. 150 s.).