"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Engelska för F-3, kurs 2, 7,5 hp

Engelskt namn: English for Early Years Classes and Grades 1-3, Course 2

Denna kursplan gäller: 2018-07-23 till 2020-08-09 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6EN041

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2018-06-25

Innehåll

I kursen vidareutvecklar deltagarna sina kunskaper om lärande och undervisning i engelska på vetenskaplig grund och utifrån nationella och europeiska styrdokument för språk. Vidare betonar studenternas förmåga att utifrån forskning och beprövad erfarenhet planera och genomföra engelskundervisning samt interagera på engelska i klassrummet. Kunskaper om sambandet mellan språk och kultur fördjupas och i kursen ingår en studieresa till ett engelskspråkigt land.

Moment 1 Språkundervisning och formativ bedömning (3 hp)
Utgångspunkten är språkinlärningsteorier och deras inverkan på den nationella läroplanen behandlas och vidare hur denna i sin tur påverkar klassrumspraktiken och formativ bedömning. I kursen ingår analys av elevers aktiviteter och språkliga produktion samt bedömning för lärande med tonvikt på dokumentation av progression i språkutvecklingen. Vidare diskuteras hur interaktionen både bidrar till och visar språkutveckling.

Moment 2 Klassrumspraktik II (2,5 hp)
Studenterna tränar interaktiva modeller för undervisning som utgår från semantiska fält, kommunikativa aktiviteter och ämnesövergripande teman. Kritisk granskning av undervisningsmaterial som är vanligt förekommande i svensk skola ingår.

Moment 3 Språk och kultur (2 hp)
Under moment 3 ingår intensiv träning av den egna kommunikativa kompetensen. Utifrån studier av språkliga strategier som hjälpmedel för lärande, attityder och motivation för språk i ett flerspråkigt perspektiv väljer de studerande ett par strategier för systematisk insamling och utökning av det egna ordförrådet inom ett specifikt område. Vidare undersöker de studerande skillnader i språkbruk.

Förväntade studieresultat

Moment 1
För betyget godkänt ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse

  • ge en fördjupad redogörelse för teorier och aktuell forskning om språkinlärning;
  • beskriva och jämföra olika språkutvecklande strategier med avseende på barns andraspråksutveckling;
  • jämföra didaktiska verktyg för att dokumentera elevers språkutveckling;
  • redogöra för några observationstekniker som anses vara användbara för att identifiera utveckling av ett andraspråk hos unga elever;

Färdighet och förmåga

  • använda ett antal observationstekniker för att dokumentera elevers aktiviteter och språkliga produktion
  • utföra enklare analys av barns muntliga engelska och med stöd i de teorier som studerats göra bedömningar
  • beskriva och diskutera sätt att ta till vara elevers engelskkunskaper och erfarenheter för att stimulera varje elevs lärande och utveckling

Moment 2
För betyget godkänt ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse

  • redogöra för aktuell forskning om vilken typ av klassrumsaktiviteter som främjar barns utveckling av att andraspråk
  • ge en fördjupad redogörelse för de undervisningsmetoder som förordas i det undervisningsmaterial som granskats
  • diskutera lärandemiljöns betydelse för elevers språkliga självförtroende och motivation

Färdighet och förmåga

  • bedriva undervisning på engelska på ett naturligt och ledigt sätt och med god språklig säkerhet;
  • planera, presentera och utvärdera språkundervisning med utgångspunkt i styrdokument och forskning
  • anpassa planerad undervisning till elevers olika förutsättningar
  • granska, analysera och göra urval av material från olika medier för undervisning i engelska i de tidigare skolåren;
  • visa kommunikativ förmåga i lyssnande och talande på engelska till stöd för den pedagogiska verksamheten

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över egen undervisning ur teoretiskt perspektiv
  • bedöma egen muntlig färdighet på engelska

Moment 3
För betyget godkänt ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse

  • redovisa kunskaper om vardagsliv och kultur i engelskspråkiga länder
  • redogöra för och diskutera lärandestrategier för utveckling av det egna ordförrådet och de relevanta teorier och forskning som stödjer såna strategier

Färdighet och förmåga

  • beskriva de kulturella värderingar och attityder som kommer till uttryck i den observerade undervisningen;
  • uttrycka sig klart, enkelt och normenligt i skriftlig engelska
  • beskriva de strategier som använts för att samla in och lära sig nya ord

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • utifrån de iakttagelser som gjorts under studieresan förhålla sig till engelskans ställning som världsspråk och de konsekvenser detta kan få för den framtida utvecklingen av flerspråkighet
  • ha ett vetenskapligt förhållningssätt till språklig variation och språklig mångfald

Behörighetskrav

Univ: Utbildningsvetenskaplig kärna I samt Engelska för f-3, kurs 1, eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och workshoppar. Workshoppar och seminarier är obligatoriska. I kursen ingår en studieresa till ett engelskspråkigt land

Examination

Moment 1

  • aktivt deltagande i seminarier på engelska
  • skriftlig hemtentamen på engelska

Moment 2

  • obligatoriska workshoppar
  • skriftlig analys av genomförda korta lektioner och den egna förmågan att kommunicera muntligt på engelska

Moment 3

  • dagliga korta bloggrapporter skrivna på engelska om observationer i samhället och i besökta skolor.
  • individuell dagbok som visar både utveckling av engelska ordförråd och kritisk granskning av valda lärandestrategier.

Skriftliga prov och uppgifter i moment 1 och 2 bedöms med något av betygen Underkänd, Godkänd och Väl godkänd. Övriga examinerande uppgifter i moment 1 och 2 bedöms med något av betygen Underkänd och Godkänd. Moment 3 bedöms med något av betygen Underkänd och Godkänd. För betyget Väl godkänd krävs att den studerande uppnått detta betyg i moment 1 och 2 (totalt 5,5 hp). För godkänt betyg på moment som examineras i flera delar krävs att alla delar är godkända.

Student som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyat prov.

Student som ej har godkänt resultat på prov, har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov) på kurs där hon/han någon gång har registrerats.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Till alla salstentamina är anmälan via Portalen obligatorisk.

I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.

En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.

Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.

Tentamensskrivningar görs vid Umeå universitet, Campus Umeå. Om synnerliga skäl föreligger kan studerande beviljas att skriva på annan ort. Den student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle skriftligen ansöka om detta hos Institutionen för språkstudier.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 6-8 §§ samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur