"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Bild II, 30 hp

Engelskt namn: Visual Art

Denna kursplan gäller: 2008-01-21 och tillsvidare

Kurskod: 6ES003

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-11

Innehåll

Kursen innehåller följande moment: Kroppar och rum, 19,5 högskolepoäng, VFU, 10,5 högskolepoäng. Kroppar och rum, 19,5 högskolepoäng Body and Space, 19,5 ECTS Momentet omfattar studier av konstens historia från stenåldern till och med 1800-talets slut och romantiken, inklusive utom-västerländsk konst. Fokus ligger på kroppar och rum. Dessutom studeras i två- och tredimensionell konstnärlig bild form och rumslighet i relation till kroppar samt digital bildbehandling. Filmens historia berörs utifrån ett bredare genreperspektiv. Genus-, etnicitets- och klassperspektiv beaktas i studierna. VFU, 10,5 högskolepoäng School-Based Studies, 10,5 ECTS Momentet skall systematiskt förbereda den studerande för kommande yrkesverksamhet. Momentet innehåller planering, genomförande och analys av verksamhetsförlagd del tillsammans med lärarutbildare och handledare på partnerskolor. I handledarsamtal tränas didaktisk analys och problematisering av frågor om undervisning och lärande. Under seminarier problematiseras och teoretiseras de studerandes erfarenheter. Vidare studeras i en bilddidaktisk del lärarrollen, bedömning, betygskriterier och betygsättning i bild samt formulering av lokala styrdokument. Under momentets gång skall den studerande dokumentera och analysera sitt lärande och tankar om lärararbete i text och bild.

Förväntade studieresultat

Kroppar och rum, 19,5 högskolepoäng För godkänt moment • kan studenten gestalta inom två- och tredimensionell bild samt i digital bildbehandling. • är studenten förtrogen med elementära principer i bildgestaltning och kan utifrån den egna intentionen använda dem för att åstadkomma önskat resultat och helhetsverkan. • kan studenten genom ett laborativt förhållningssätt, t.ex. i en serie utkast, skisser eller försök genomföra ett eget bildprojekt • kan studenten ta egna initiativ i den egna bildprocessen och kan finna nya lösningar på ett problem. • kan studenten dra nytta av förebilder i sitt eget bildskapande • har studenten kännedom om bildens och konstens historia och bildens funktioner i olika kulturer • är studenten medveten om hur klass-, genus- och etnicitetsperspektiv konstrueras på skol-, konst- och kulturområdet och är dessutom medveten om miljöaspekter av relevans för området. VFU 10,5 högskolepoäng För godkänt moment • kan studenten under verksamhetsförlagd utbildning planera, genomföra och utvärdera bildundervisning i den/de skolformer denne riktar sig mot • kan studenten under verksamhetsförlagd utbildning välja ut det som svarar mot kursplanens mål och de egna intentionerna • kan studenten ta egna initiativ i bilddidaktiska processer och kan lösa uppkomna problem • kan studenten under verksamhetsförlagd utbildning samarbeta med kollegor och elever samt reflektera över olika samarbetsformer • kan studenten använda ett yrkesspråk för ämnet och genom det beskriva och analysera egna undervisningserfarenheter. • kan studenten bedöma elevers arbete enligt kursplanens uppnåendemål och även andra kriterier.

Behörighetskrav

Univ: Bild I eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, lektioner, seminarier, workshops, individuellt arbete, grupparbeten och handledning. Undersökning och genomförande av projekt kan förekomma i olika närmiljöer eller i skolor. Under kursen arbetar de studerande kontinuerligt med att integrera praktiska och teoretiska frågeställningar. Vidare bedrivs ämnesintegrerade studier, estetisk kommunikation, tillsammans med övriga estetiska ämnen. Grunden för detta arbete är de studerandes egna val och idéskapande. Den verksamhetsförlagda delen inriktas mot undervisning och lärandeprocesser kopplat till den egna arbetsprocessen enskilt och i grupp. Planering och genomförande av verksamhetsförlagd utbildning sker under hela kursen i samarbete med partnerskolor. Verksamhetsförlagd utbildning fördelas med 4,5 poäng i Bild I och 10,5 i denna kurs. VFU ligger i sammanhållna perioder som är obligatoriska. I anslutning till dessa perioder förläggs planering, seminarier, analyser, dokumentation och utvärdering. Studenterna skall vidare ge gensvar på varandras arbete.

Examination

Bedömning av de studerande sker kontinuerligt under kursen. Examinationen grundas på redovisningar enskilt och i grupp i form av produktioner, skriftlig och visuell dokumentation samt seminarier. Reflektion och analys av det praktiska arbetet tillmäts stor betydelse. Studerande som underkänts har rätt att undergå förnyat prov. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger i prov har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses för att bestämma betyg. Betygsskalan består av betygen Underkänd, Godkänd och Väl godkänd. För betyget Väl godkänd läggs, utöver kraven för Godkänd, också ökad vikt vid initiativtagande, ansvarstagande, självständigt tänkande, kritisk granskning och reflektion. Kursbetyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är genomförda. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av examinator på kursen. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

  • Giltig från: 2008 vecka 36

    Kroppar och rum

    Delmoment: Konsthistoria 3hp

    Kleiner, F, Mamiya C, & Tansey, R. (2001) Gardner´s Art through the Ages . Senaste upplagan. London: Harcourt Brace College Publishers, Forth Worth.

    Delmoment: Filmvetenskap 3hp Delmoment: Design 2 hp

    Snidare Uuve
    Hemma i Sverige 1900-2000
    2. uppl. : Stockholm : Prisma : 2002 : 224 s. :
    ISBN: 91-518-4034-0 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Delmoment: Dig.bild/layout/grafisk disign 2hp Delmoment: tre-dim 6,5hp

    Arnheim, Rudolf ( 2004): Art and Visual Perception, University of California Press Kompendium i gjutteknik Finns att köpa på institutionen. Vidare tillkommer artiklar. Referensliteratur Warshaw, Josie (2004) Prismas stora Keramikbok,Bokförlaget Prisma,Stockholm Colclough, John (1999) Mould Making, London, A & C Black ( Publishers) Limited

    Delmoment: två-dim 3hp

    Litteratur: Linde, Ulf, (1985) Efter hand, s 304-331, (om Piero della Francesca). Bonniers förlag. Finns att köpa som stencil. Dahl, Peter, (1989) Modellteckningens grunder. Norstedts förlag. Vissa sidor, kompendium finns att köpa.

    VFU 10,5 hp

    Bilder i skolan.
    Karlsson Sten-Gösta, Lövgren Staffan
    Lund : Studentlitteratur : 2001 : 256 s. :
    ISBN: 91-44-01050-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    En kulturskola för alla : estetiska ämnen och läroprocesser i ett mediespecifikt och medieneutralt perspektiv
    Marner Anders, Örtegren Hans
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling :b Liber distribution : 2003 : 136 s. :
    http://www.skolutveckling.se/publdb-portlet/fileDownload?publ_id=96&file=publication
    ISBN: 91-85128-26-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Samtidskunst og undervisning : en antologi
    Arvedsen Karsten, Illeris Helene
    København : Center for Billedpædagogisk Forskning : 2000 : 236 s. :
    ISBN: 87-7701-825-7 (hft.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Myndigheten för skolutveckling, Marner, Anders, Örtegren, Hans (2008), Bild en samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning, Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. http://www.skolutveckling.se/publikationer/sokochbestall/_pid/publdbExternal/_rp_publdbExternal_action/publicationDetails/_rp_publdbExternal_publ_id/595 Marner, Anders, Örtegren, Hans & Segerholm, Christina (2005), Nationella utvärderingen av grundskolan 2003 (NU 03) Bild, Ämnesrapport till Rapport 253 2005, Stockholm: Skolverket. http://www.educ.umu.se/%7Emarner/recent%20works.htm + kursplaner för ämnet bild på gymnasium och grundskola. ( www.skolverket.se)

  • Giltig från: 2008 vecka 4