Engelskt namn: Art for Younger Children
Denna kursplan gäller: 2007-08-27 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2007-08-27
Kurskod: 6ES009
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-11
Reviderad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2009-12-08
Kursen innehåller momenten Bildframställning och Bildkommunikation Bildframställning 7,5 högskolepoäng Visual production Övningar i bildframställning och grundläggande kunskaper om bildmässiga uttrycksmedel i två- och tredimensionell gestaltning, där färg, form och bildteorier behandlas. I samband med bildskapande anknyts konstbilden och hur man med bildarbete och samtal om bilder kan stimulera barn till ett rikare bildspråk. Forskning kring barns bildutveckling belyses. Bildkommunikation 7,5 högskolepoäng Visual communication Momentet innehåller studier av bilders innehåll, utformning och funktioner med övningar i bildtolkning och analys. Främst gäller det bilder ur barn- och ungdomskulturen. Den studerande ska uppmärksammas på hur vi på olika sätt konstruerar och tolkar vår omvärld ur ett makt- köns och etnicitetsperspektiv I anslutning till detta görs även egen bildproduktion. Vidare ska bildens betydelse för konkretisering av stoff i olika ämnesinnehåll klargöras och vara en utgångspunkt för två-/ tredimensionell visualisering.
För godkänd kurs skall studenten kunna ° gestalta i tekniker och metoder inom två- och tredimensionell bild ° uppvisa förmågan att uttrycka sig i bild och kunna ta egna initiativ i den egna bildprocessen. ° tillämpa olika bildtekniker och didaktiska metoder för bildarbete med barn i tidigare åldrar och värdera dess betydelse för barns lärande ° analysera och tolka bilder av olika slag utifrån någon bildanalytisk metod ° i granskning av såväl den egna som andras produktion själv bedöma sina framsteg och beskriva den egna kreativa arbetsprocessen ° didaktiskt relatera kursens innehåll till barns perceptuella, kognitiva utveckling och kulturella förutsättningar.
Undervisningen bedrivs i form av lektioner, seminarier, individuellt arbete, grupparbeten samt handledning. I kursen ingår problemorienterande uppgifter i form av teman. Dessa ska ge en syn på bildarbetet som ett medel att på olika sätt tränga in i ett innehåll och ge en träning att välja för sammanhanget adekvata material, tekniker och bildspråkliga uttryck.
Formativ bedömning sker under kursen. Examinationen grundas på redovisningar enskilt och i grupp i form av produktioner, skriftlig dokumentation och seminarier. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att experimentera och finna egna lösningar på problem samt vid den studerandes redovisade förmåga till fördjupad analys med ett reflekterande och distanserat förhållningssätt. Studerande som underkänts har rätt att undergå förnyat prov. Omtentamen baseras på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger i prov har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildningen begära att annan lärare utses för att bestämma betyg. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av moment/delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildningen. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA
Möjligheternas barn i möjligheternas skola : en pedagogisk profil - från idé till verklighet
Abildtrup Johansen Bodil, Rathe Anna Louise, Rathe Jørgen, Degerman Jane
1. [uppl.] : Stockholm : Utbildningsradion : 1997 : 184 s. :
ISBN: 91-26-96650-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Lära barn skapa : kreativt arbete med barn
Barnes Rob, Andersson Sten
Lund : Studentlitteratur : 1994 : 176 s., [16] pl.-s. i färg :
ISBN: 91-44-39501-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Bendroth Karlsson Marie
Bildskapande i förskola och skola.
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 232 s. :
ISBN: 91-44-00426-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Möten med bilder : analys och tolkning av visuella uttryck.
Eriksson Yvonne, Göthlund Anette
Lund : Studentlitteratur, 2004 (Lund : 180 s. : ill. :
ISBN: 91-44-02325-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Löfstedt Ulla
Barns bildskapande : teoretiska perspektiv och didaktiska konsekvenser
Jönköping : Jönköping Univ. Press : 2004 : 54, [2] s. :
ISBN: 91-974953-1-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Löfstedt Ulla
Bildskapande verksamhet i förskolan.
Jönköping : Jönköping Univ. Press : 1999 : 171 s. :
ISBN: 91-973120-3-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Nikolajeva Maria
Bilderbokens pusselbitar.
Lund : Studentlitteratur, 2000 ; (Lund : tur) : 307 s. : ill. :
ISBN: 91-44-01362-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Estetik i förskolan
Paulsen Brit, Torhell Sven-Erik
Lund : Studentlitteratur : 1996 : 141 s. :
ISBN: 91-44-60431-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Änggård Eva
Barn skapar bilder i förskolan
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 197 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32453-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-04757-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Aronsson Karin
Barns världar - barns bilder
Stockholm : Natur och kultur : 1997 : 279, [1] s. :
ISBN: 91-27-06767-X (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Bilder i skolan.
Karlsson Sten-Gösta, Lövgren Staffan
Lund : Studentlitteratur : 2001 : 256 s. :
ISBN: 91-44-01050-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindgren Monica
Att skapa ordning för det estetiska i skolan : diskursiva positioneringar i samtal med lärare och skolledare
Göteborg : Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet : cop. 2006 : xii, [2], 213, [1] s. :
ISBN: 91-975911-1-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Weissenrieder Elisabeth
Skapandets kraft : för kunskap och utveckling
1. uppl. : Stockholm : Runa : 2008 : 173 s. :
ISBN: 978-91-88298-95-9
Se Umeå UB:s söktjänst