"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Bild för barn i tidigare åldrar, 15 hp

Engelskt namn: Art for Younger Children

Denna kursplan gäller: 2007-08-20 till 2007-08-26 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6ES009

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-11

Innehåll

Kursen innehåller momenten Bildframställning och Bildkommunikation Bildframställning 7,5 högskolepoäng Visual production Övningar i bildframställning och grundläggande kunskaper om bildmässiga uttrycksmedel i två- och tredimensionell gestaltning, där färg, form och bildteorier behandlas. I samband med bildskapande anknyts konstbilden och hur man med bildarbete och samtal om bilder kan stimulera barn till ett rikare bildspråk. Forskning kring barns bildutveckling belyses. Bildkommunikation 7,5 högskolepoäng Visual communication Momentet innehåller studier av bilders innehåll, utformning och funktioner med övningar i bildtolkning och analys. Främst gäller det bilder ur barn- och ungdomskulturen. Den studerande ska uppmärksammas på hur vi på olika sätt konstruerar och tolkar vår omvärld ur ett makt- köns och etnicitetsperspektiv I anslutning till detta görs även egen bildproduktion. Vidare ska bildens betydelse för konkretisering av stoff i olika ämnesinnehåll klargöras och vara en utgångspunkt för två-/ tredimensionell visualisering.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall studenten kunna ° gestalta i tekniker och metoder inom två- och tredimensionell bild ° uppvisa förmågan att uttrycka sig i bild och kunna ta egna initiativ i den egna bildprocessen. ° tillämpa olika bildtekniker och didaktiska metoder för bildarbete med barn i tidigare åldrar och värdera dess betydelse för barns lärande ° analysera och tolka bilder av olika slag utifrån någon bildanalytisk metod ° i granskning av såväl den egna som andras produktion själv bedöma sina framsteg och beskriva den egna kreativa arbetsprocessen ° didaktiskt relatera kursens innehåll till barns perceptuella, kognitiva utveckling och kulturella förutsättningar.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av lektioner, seminarier, individuellt arbete, grupparbeten samt handledning. I kursen ingår problemorienterande uppgifter i form av teman. Dessa ska ge en syn på bildarbetet som ett medel att på olika sätt tränga in i ett innehåll och ge en träning att välja för sammanhanget adekvata material, tekniker och bildspråkliga uttryck.

Examination

Bedömning av de studerande sker kontinuerligt under kursen. Examinationen grundas på redovisningar enskilt och i grupp i form av produktioner, skriftlig dokumentation och seminarier. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att experimentera och finna egna lösningar på problem samt vid den studerandes redovisade förmåga till fördjupad analys med ett reflekterande och distanserat förhållningssätt. Studerande som underkänts har rätt att undergå förnyat prov. Omtentamen baseras på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger i prov har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildningen begära att annan lärare utses för att bestämma betyg. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av moment/delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildningen. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

  • Giltig från: 2009 vecka 4

    Möjligheternas barn i möjligheternas skola : en pedagogisk profil - från idé till verklighet
    Abildtrup Johansen Bodil, Rathe Anna Louise, Rathe Jørgen, Degerman Jane
    1. [uppl.] : Stockholm : Utbildningsradion : 1997 : 184 s. :
    ISBN: 91-26-96650-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lära barn skapa : kreativt arbete med barn
    Barnes Rob, Andersson Sten
    Lund : Studentlitteratur : 1994 : 176 s., [16] pl.-s. i färg :
    ISBN: 91-44-39501-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bendroth Karlsson Marie
    Bildskapande i förskola och skola.
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 232 s. :
    ISBN: 91-44-00426-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bildanalys : didaktik och metod
    Borgersen Terje, Ellingsen Hein
    Lund : Studentlitteratur : 1994 : 190 s. :
    ISBN: 91-44-38301-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Löfstedt Ulla
    Barns bildskapande : teoretiska perspektiv och didaktiska konsekvenser
    Jönköping : Jönköping Univ. Press : 2004 : 54, [2] s. :
    ISBN: 91-974953-1-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Löfstedt Ulla
    Bildskapande verksamhet i förskolan.
    Jönköping : Jönköping Univ. Press : 1999 : 171 s. :
    ISBN: 91-973120-3-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nikolajeva Maria
    Bilderbokens pusselbitar.
    Lund : Studentlitteratur, 2000 ; (Lund : tur) : 307 s. : ill. :
    ISBN: 91-44-01362-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Estetik i förskolan
    Paulsen Brit, Torhell Sven-Erik
    Lund : Studentlitteratur : 1996 : 141 s. :
    ISBN: 91-44-60431-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Änggård Eva
    Barn skapar bilder i förskolan
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 197 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32453-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 91-44-04757-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referenslitteratur

    Aronsson Karin
    Barns världar - barns bilder
    Stockholm : Natur och kultur : 1997 : 279, [1] s. :
    ISBN: 91-27-06767-X (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lindgren Monica
    Att skapa ordning för det estetiska i skolan : diskursiva positioneringar i samtal med lärare och skolledare
    Göteborg : Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet : cop. 2006 : xii, [2], 213, [1] s. :
    ISBN: 91-975911-1-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Weissenrieder Elisabeth
    Skapandets kraft : för kunskap och utveckling
    1. uppl. : Stockholm : Runa : 2008 : 173 s. :
    ISBN: 978-91-88298-95-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2008 vecka 4

    Moment 1

    Lära barn skapa : kreativt arbete med barn
    Barnes Rob, Andersson Sten
    Lund : Studentlitteratur : 1994 : 176 s., [16] pl.-s. i färg :
    ISBN: 91-44-39501-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bendroth Karlsson Marie
    Bildskapande i förskola och skola.
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 232 s. :
    ISBN: 91-44-00426-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Estetik i förskolan
    Paulsen Brit, Torhell Sven-Erik
    Lund : Studentlitteratur : 1996 : 141 s. :
    ISBN: 91-44-60431-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Änggård Eva
    Barn skapar bilder i förskolan
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 197 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32453-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 91-44-04757-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 2

    Möjligheternas barn i möjligheternas skola : en pedagogisk profil - från idé till verklighet
    Abildtrup Johansen Bodil, Rathe Anna Louise, Rathe Jørgen, Degerman Jane
    1. [uppl.] : Stockholm : Utbildningsradion : 1997 : 184 s. :
    ISBN: 91-26-96650-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bildanalys : didaktik och metod
    Borgersen Terje, Ellingsen Hein
    Lund : Studentlitteratur : 1994 : 190 s. :
    ISBN: 91-44-38301-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lindgren Monica
    Att skapa ordning för det estetiska i skolan : diskursiva positioneringar i samtal med lärare och skolledare
    Göteborg : Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet : cop. 2006 : xii, [2], 213, [1] s. :
    ISBN: 91-975911-1-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nikolajeva Maria
    Bilderbokens pusselbitar.
    Lund : Studentlitteratur, 2000 ; (Lund : tur) : 307 s. : ill. :
    ISBN: 91-44-01362-0
    Se Umeå UB:s söktjänst