Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-30
Innehåll
Kursen skall systematiskt förbereda den studerande för kommande yrkesverksamhet. Den innehåller planering, genomförande och analys av verksamhetsförlagd del. I handledarsamtal tränas didaktisk analys och problematisering av frågor om undervisning och lärande. Under seminarier problematiseras och teoretiseras de studerandes erfarenheter. Vidare studeras lärarrollen, bedömning, betygskriterier och betygsättning i bild samt formulering av lokala styrdokument i ämnet. Under kursen gång skall den studerande dokumentera och analysera sitt lärande och tankar om lärararbete i text och bild.
I kursen planeras, genomförs och presenteras också ett bildkommunikativt projekt. Projektet äger rum i skolmiljö eller genomförs på annan plats i samhället. Parallellt med genomförandet dokumenteras projektet i valda medier. VFU och projekt redovisas i en slutrapport i skrift och bild.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs
kan studenten bidra i och samarbeta i genomförandet av ett didaktiskt estetiskt projekt, reflektera över projektets genomförande och dess samarbetsformer samt dokumentera processen i såväl analog som digital form samt redovisa resultatet i en rapport.
kan studenten under verksamhetsförlagd utbildning planera, genomföra och utvärdera bildundervisning i den/de skolformer denne riktar sig mot
kan studenten under verksamhetsförlagd utbildning välja ut det som svarar mot kursplanens mål och de egna intentionerna
kan studenten ta egna initiativ i bilddidaktiska processer och kan lösa uppkomna problem
kan studenten under verksamhetsförlagd utbildning samarbeta med kollegor och elever samt reflektera över olika samarbetsformer
kan studenten bedöma elevers arbete enligt kursplanens uppnåendemål och även andra kriterier.
Behörighetskrav
Univ: Bild och perception, 15 hp, Bild, kropp och rum, 15 hp, och Bild, kultur och samhälle, 15 hp, eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, workshops, individuellt arbete samt gruppkonferens via digital konferensplattform. I kursen tillämpas ett problemorienterat arbetssätt. Utvärdering genomförs kontinuerligt under kursens gång och efter slutförd kurs. Närvaro är obligatorisk vid sammankomsterna. Den studerande ska ha tillgång till Internetuppkopplad dator och digitalkamera. Studenterna skall vidare ge gensvar på varandras arbete.
Examination
Examination grundas på inlämnings- och presentationsuppgifter samt genom aktivt deltagande i seminarier, workshops och den digitala konferensen. Betyg sätts på kursen som helhet med något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
För betyget Väl godkänd läggs vikt vid att den studerande visar på en högre grad av praktisk, teoretisk, estetisk och didaktisk medvetenhet genom att problematisera, analysera och reflektera kring sambandet mellan kursens olika delar med väl underbyggda resonemang. Ökad vikt läggs också vid initiativtagande, ansvarstagande, självständigt tänkande samt kritisk granskning.
Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger på samma kurs har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator.
Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är genomförda.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av examinator på kursen. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA
Litteratur
Giltig från:
2009 vecka 4
En start för tänket, en bit på väg : analys av ett utvecklingsprojekt kring kultur och estetik i skolan Ericsson Claes, Lindgren Monica Karlstad : Region Värmland : 2007 : 200 s. : ISBN: 978-91-633-1544-2 Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Beställes från Region Värmland.
Hetland, Louise, Sheridan, Kim, Veenema, Shirley, Winner, Ellen (2007) ”Developing Artistic Mind”, i Johansson, Marléne, Porko-Hudd, Mia, Techne series Research in Sloyd Education and Craft Science A:10/2007
Läsanvisning: Lägges i konferensen.
http://www.skolverket.se/sb/d/193/url/0068007400740070003a002f002f0077007700770034002e0073006b006f006c007600650072006b00650074002e00730065003a0038003000380030002f00770074007000750062002f00770073002f0073006b006f006c0062006f006b002f0077007000750062006500780074002f0074007200790063006b00730061006b002f005200650063006f00720064003f006b003d003900330033/target/Record%3Fk%3D933
http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV&ar=0304&infotyp=15&skolform=21&id=52&extraId=
Lindström Lars "Produkt och processvärdering i skapande verksamhet" : i Att bedöma eller döma Stockholm : Skolverket : 2002 :
Marner Anders Projekt, samverkan och IKT - ett bildperspektiv Umeå: Institutionen för estetiska ämnen : 2009 : Läsanvisning: Under publicering. Läggs ut på konferensen.
(2008) Bild – en samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning. Marner Anders, Örtegren Hans Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Läsanvisning: Kapitel 1-2.
http://www.educ.umu.se/%7Emarner/recent%20works.htm
Kapitel 3.
http://www.educ.umu.se/%7Emarner/recent%20works.htm
Nationella utvärderingen av grundskolan 2003 (NU-03) : bild Marner Anders, Örtegren Hans, Segerholm Christina Stockholm : Skolverket ;a Umeå :b Institutionen för estetiska ämnen : 2005 : 168 s. : http://www.skolverket.se/publikationer?id=1412 ISBN: 91-85009-70-9 Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Bild, Ämnesrapport till Rapport 253 2005. http://www.educ.umu.se/%7Emarner/recent%20works.htm
Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. Penlert Lars-Åke, Lindström Gunnar Umeå : Umeå universitet. Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen. : 2003 : 68s : Läsanvisning: Myndigheten för skolutveckling.