"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Bild 1a, 15 hp

Engelskt namn: Visual Art 1a

Denna kursplan gäller: 2011-09-05 och tillsvidare

Kurskod: 6ES029

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2011-03-14

Innehåll

Bild och perception, 15 högskolepoäng (Visual Art andPerception) Kursen omfattar perceptionsteori samt studier i bilduppbyggnad och färg- och formkännedom. I laborativa gestaltningsarbeten ingår undersökningar i två- och tredimensionell konstnärlig bild i syfte att stärka utvecklingen av de egna estetiska färdigheterna. Olika metoder för bildanalys och bildsamtal prövas under kulturbesök och i redovisningar av gestaltningsarbeten. Momentet inleds med studier i olika dokumentationsformer, och inom ramen för digital bild studeras både fotografi och rörlig bild. Konstens historia under 1900-talet behandlas ur ett perceptuellt perspektiv. Ett bilddidaktiskt perspektiv belyser bildämnets historik, dess situation idag, samt dess styrdokument i olika skolformer. IKT introduceras som ett verktyg för kommunikation. Ämneskunskap Dokumentationsmetoder, digital fotografering, rörlig bild Teori och gestaltning inom; tvådimensionell bild 1, tredimensionell bild Perceptionspsykologisk teori Konstvetenskap 1 Genus och estetik Ämnesdidaktik 1

Förväntade studieresultat

För godkänt moment ska den studerande Kunskap och förståelse - kunna dra nytta av förebilder i sitt eget bildskapande - ha kännedom om bildens och konstens historia och bildens funktioner i olika kulturer - ha kunskaper om elementära principer i bildgestaltning och kunna utifrån den egna intentionen använda dem för att åstadkomma önskat resultat och helhetsverkan Färdighet och förmåga - kunna gestalta inom två- och tredimensionell bild samt i digitalt bildmedium. - kunna genom ett laborativt förhållningssätt, t.ex. i en serie utkast, skisser eller försök genomföra ett eget bildprojekt - kunna ta egna initiativ i den egna bildprocessen och ha förmåga att finna nya lösningar på ett problem Värderingsförmåga och förhållningssätt - ha en didaktisk medvetenhet kring frågor som berör genomförande av undervisning, och har en relevant medvetenhet om begreppet genus.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet, godkänt arbetsprov.

Undervisningens upplägg

Kursen omfattar ämnesstudier i form av laborativt gestaltande arbete inom det konstnärliga och hantverksmässiga området. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och workshops. Kursarbetet genomförs i grupp och individuellt, till stor del i självständiga former via digital plattform. Kursen omfattar obligatoriska sammankomster på studieorten. Den studerande ska ha tillgång till internetuppkopplad dator och digitalkamera.

Examination

Examination grundas på inlämnings- och presentationsuppgifter samt genom aktivt deltagande i seminarier, workshops och den digitala plattformen. Betyg sätts på kursen som helhet med något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs vikt vid att den studerande visar på en högre grad av praktisk, teoretisk, estetisk och didaktisk medvetenhet genom att problematisera, analysera och reflektera kring sambandet mellan kursens olika delar genom väl underbyggda resonemang. Ökad vikt läggs också vid initiativtagande, ansvarstagande, självständigt tänkande samt kritisk granskning. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är genomförda. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom ska minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger på samma kurs har rätt att hos humanistisk fakultetsnämnd begära att annan lärare utses som examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

  • Giltig från: 2014 vecka 30

    Institutionen för estetiska ämnen tillhandahåller följande artikel: Alexandersson, Mikael (2000). De estetiska arbetsprocesserna i skolan

    Obligatorisk
    Läsanvisning: Skolverket:Dnr 98:1734. Seminarium inom ramen för projektet Kultur för lust och lärande, 6 april 2000.

    Berefelt Gunnar
    ABSe om bildperception
    4. uppl. : Stockholm : Centrum för barnkulturforskning : 1997 : 72 s. :
    Obligatorisk

    Fagerholm Erik
    Filma bättre : handbok för journalister, informatörer, lärare, reklamare och konstnärer
    1. uppl. : Malmö : Liber : 2006 : 176 s. :
    http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4707652o.jpg
    ISBN: 91-47-07652-6 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Klarén Ulf
    Vad färg är
    Stockholm : HLS : 1996 : 88 s. :
    ISBN: 91-7656-383-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gardner's art through the ages.
    Gardner Helen, Kleiner Fred S., Mamiya Christin J., Tansey Richard G.
    11. ed. : Fort Worth, TX : Harcourt Brace College Publishers : 2001 : xlvii, 1198 p. :
    ISBN: 0-534-16703-9 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Typografi, bild och grafisk design
    Koblanck Henriette, Westberg Thure
    2. [utök.] uppl. : Stockholm : Bonnier utbildning : 2003 : 240 s. :
    ISBN: 91-622-5974-1 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Undervisning i teori och praktik :b en introduktion i didaktik
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
    Umeå : Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen : 2003 : 69 s. :
    ISBN: 91-7305-510-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Parsons Michael John
    How we understand art :b a cognitive developmental account of aesthetic experience
    Cambridge : Cambridge U.P. : 1987 : xiv, 159 s. :
    ISBN: 0-521-32949-3 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: ~ en sammanfattning av Anders Marner, http://www.educ.umu.se/%7Emarner/recent%20works.htm

    Saar Tomas
    Skapandets ramar - könskonstruktioner och överskridanden i skolans musik - och bildundervisning.
    Stockholm Liber : 2008 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Skapandets ramar i Marie Nordberg (red.) Maskulinitet på schemat. Liber förlag

    Om färg : uppfatta, förstå och använda färg
    Sisefsky Jan, Björling Håkan, Nordenström Hans
    Stockholm : Skandinaviska färginstitutet ; a Västerås : b Ica : 1995 : 175, [1] s. :
    ISBN: 91-534-1557-4 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skåreus Eva
    Digitala speglar – förställningar om lärarrollen och kön i lärarstudenters bilder
    Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen, Umeå universitet : 2007 :
    Obligatorisk

    Åsén Gunnar
    "Varför bild?"
    Ingår i:
    Uttryck, intryck, avtryck
    Stockholm : Vetenskapsrådet : 2006 : 152 s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Vetenskapsrådets rapportserie 4:2006, Stockholm Uppsala: Vetenskapsrådet, Uppsala universitet www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/Rapport%204.2006.pdf Distribueras från institutionen.

    Tidskriften Foto:
    Digitala systemkameraskolan
    Allers förlag : 2009 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Läsanvisning: Beställes genom Tidskriften Foto, Allers förlag.

    Referenslitteratur

    Photoshop CS2 för digitalfotografer
    Kelby Scott, Hall Petra
    Sundbyberg : Pagina : 2006 : xvii, [1], 459, [2] s. :
    ISBN: 91-636-0869-3 (korr.)z 91-636-869-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2011 vecka 36

    Institutionen för estetiska ämnen tillhandahåller följande artikel: Alexandersson, Mikael (2000). De estetiska arbetsprocesserna i skolan

    Obligatorisk

    Skolverket: Dnr 98:1734
    Seminarium inom ramen för projektet Kultur för lust och lärande
    Distribueras från institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen : 2000 :
    Obligatorisk

    Arnheim Rudolf
    Art and visual perception : a psychology of the creative eye
    The new version, expanded and rev. ed. : Berkeley : Univ. of California P. : cop. 1974 : x, 508 s., 2 pl.-bl. :
    ISBN: 0-520-02327-7 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Berefelt Gunnar
    ABSe om bildperception
    4. uppl. : Stockholm : Centrum för barnkulturforskning : 1997 : 72 s. :
    Obligatorisk

    Fagerholm Erik
    Filma bättre : handbok för journalister, informatörer, lärare, reklamare och konstnärer
    1. uppl. : Malmö : Liber : 2006 : 176 s. :
    http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4707652o.jpg
    ISBN: 91-47-07652-6 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Klarén Ulf
    Vad färg är
    Stockholm : HLS : 1996 : 88 s. :
    ISBN: 91-7656-383-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gardner's art through the ages.
    Gardner Helen, Kleiner Fred S., Mamiya Christin J., Tansey Richard G.
    11. ed. : Fort Worth, TX : Harcourt Brace College Publishers : 2001 : xlvii, 1198 p. :
    ISBN: 0-534-16703-9 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Typografi, bild och grafisk design
    Koblanck Henriette, Westberg Thure
    2. [utök.] uppl. : Stockholm : Bonnier utbildning : 2003 : 240 s. :
    ISBN: 91-622-5974-1 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Undervisning i teori och praktik :b en introduktion i didaktik
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
    Umeå : Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen : 2003 : 69 s. :
    ISBN: 91-7305-510-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Parsons Michael John
    How we understand art :b a cognitive developmental account of aesthetic experience
    Cambridge : Cambridge U.P. : 1987 : xiv, 159 s. :
    ISBN: 0-521-32949-3 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: ~ en sammanfattning av Anders Marner, http://www.educ.umu.se/%7Emarner/recent%20works.htm

    Saar Tomas
    Skapandets ramar - könskonstruktioner och överskridanden i skolans musik - och bildundervisning.
    Stockholm Liber : 2008 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Skapandets ramar i Marie Nordberg (red.) Maskulinitet på schemat. Liber förlag

    Om färg : uppfatta, förstå och använda färg
    Sisefsky Jan, Björling Håkan, Nordenström Hans
    Stockholm : Skandinaviska färginstitutet ; a Västerås : b Ica : 1995 : 175, [1] s. :
    ISBN: 91-534-1557-4 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skåreus Eva
    Digitala speglar – förställningar om lärarrollen och kön i lärarstudenters bilder
    Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen, Umeå universitet : 2007 :
    Obligatorisk

    Åsén Gunnar
    "Varför bild?"
    Ingår i:
    Uttryck, intryck, avtryck
    Stockholm : Vetenskapsrådet : 2006 : 152 s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Vetenskapsrådets rapportserie 4:2006, Stockholm Uppsala: Vetenskapsrådet, Uppsala universitet www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/Rapport%204.2006.pdf Distribueras från institutionen.

    Tidskriften Foto:
    Digitala systemkameraskolan
    Allers förlag : 2009 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Läsanvisning: Beställes genom Tidskriften Foto, Allers förlag.

    Referenslitteratur

    Photoshop CS2 för digitalfotografer
    Kelby Scott, Hall Petra
    Sundbyberg : Pagina : 2006 : xvii, [1], 459, [2] s. :
    ISBN: 91-636-0869-3 (korr.)z 91-636-869-3
    Se Umeå UB:s söktjänst