"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Bild II för fritidshemmet, 15 hp

Engelskt namn: Visual art in Leisure-time Centres, course II

Denna kursplan gäller: 2012-08-27 och tillsvidare

Kurskod: 6ES043

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2011-04-21

Innehåll

Kursen innehåller momenten Bildframställning och Bildkommunikation Kursen fördjupar de konstnärliga färdigheterna i Bild I Bildframställning 7,5 högskolepoäng (Visual production) Momentet omfattar perceptionsteori samt av laborationer i bilduppbyggnad och färg- och formkännedom. I ett laborativt gestaltningsarbete ingår undersökningar i två- och tredimensionell konstnärlig bild samt digital bild. Dessutom ingår i momentet en tematisk orientering i konstens historia utifrån ett perceptuellt perspektiv. Bildkommunikation 7,5 högskolepoäng (Visual communication) I momentet studeras bilder ur barn- och ungdomskulturen och olika teorier för bildtolkning och analys, som inkluderar genus-, etnicitets- klassperspektiven. Den rörliga bilden studeras utifrån ett produktionsperspektiv som utöver kameraarbete innefattar också digital redigering. Vidare genomförs ett mindre projektarbete som presenteras i en valfri mediering. Projektet ska ha ett didaktiskt perspektiv och utgångspunkten för arbetet är stoff i olika ämnesinnehåll.

Förväntade studieresultat

Bildframställning 7,5 högskolepoäng (Visual production) För godkänd kurs ska den studerande Kunskap och förståelse - visa fördjupad kunskap om tekniker och metoder inom två- och tredimensionell bild samt kunskap om digitalt bildmedium. - visa kunskap om perceptionsteori och om bilduppbyggnad. - visa fördjupad kunskap att uttrycka sig i bild och kunna ta egna initiativ i den egna bildprocessen. - kunna tillämpa olika bildtekniker och didaktiska metoder för bildarbete med barn och värdera dess betydelse för barns lärande. Färdighet och förmåga - utvecklat sin konstnärliga och hantverksmässiga förmåga inom det två- och tredimensionella bildområdet. - visa förmåga att relatera momentets innehåll till barns perceptuella, kognitiva utveckling. - i granskning av såväl den egna som andras produktion själv bedöma sina framsteg och beskriva den egna kreativa arbetsprocessen. - kunna problematisera och analysera hur pedagogers olika förhållningssätt påverkar undervisningen i bild. -visa förmåga att tillämpa IKT för dokumentation, samt som ett verktyg för bearbetning, kritisk granskning och tolkning. Värderingsförmåga och förhållningssätt - kunna uppleva och diskutera såväl egna som andras gestaltningar. - visa på ett reflekterande och distanserat förhållningssätt till bildarbete relaterat till relevanta pedagogiska och vetenskapliga aspekter. - uppvisa fördjupad förmåga att dokumentera och utvärdera den egna läroprocessen. Bildkommunikation 7,5 högskolepoäng (Visual communication) För godkänt moment ska den studerande Kunskap och förståelse - visa fördjupad kunskap i olika medieringar och metoder. - kunna olika teorier för bildtolkning och analys. - uppvisa fördjupad kunskap att uttrycka sig i bild och kunna ta egna initiativ i den egna bildprocessen. - visa fördjupad kunskap på hur bildarbete kan stimulera barns kreativitet, kommunikativa och skapande förmåga. Färdighet och förmåga - visa ökad förmåga att relatera momentets innehåll till barns perceptuella, kognitiva utveckling och kulturella utveckling. - i granskning av såväl den egna som andras produktion själv bedöma sina framsteg och beskriva den egna kreativa arbetsprocessen. -visa metodisk medvetenhet och fördjupad förmåga att kunna problematisera och analysera hur pedagogers olika förhållningssätt påverkar undervisningen i bild. - visa förmåga att planera och genomföra ett projekt, för att kunna leda och genomföra projektarbete i fritidshemmets och skolans verksamhet.. Värderingsförmåga och förhållningssätt -ha medvetenhet om och kunna analysera och diskutera områden inom barn- och ungdomskultur i ett didaktiskt och genusmedvetet perspektiv liksom i förhållande till kategorierna klass och etnicitet. - uppvisa fördjupad förmåga att värdera och reflektera över bild som konstnärligt uttryck samt relatera den kunskapen till en pedagogisk verksamhet, till lärande i praktik och teori. - uppvisa fördjupad förmåga att dokumentera och utvärdera den egna läroprocessen.

Behörighetskrav

Godkänd kurs Bild I för fritidshemmet, 15 högskolepoäng eller motsvarande kurs

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, laborationer och grupparbete. Kursarbetet genomförs både i grupp och individuellt, i såväl lärarledda som självständiga former samt arbete med digital portfolio. IKT- inslag förekommer kontinuerligt. I kursen ingår problemorienterande uppgifter i form av teman. Dessa ska ge en syn på bildarbetet som ett medel att på olika sätt tränga in i ett innehåll och ge en träning att välja för sammanhanget adekvata material, tekniker och bildspråkliga uttryck.

Examination

Formativ bedömning sker under kursen. Examination sker genom skriftliga och muntliga redovisningar samt visuellt genom uppvisade färdigheter och förmågor. Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att experimentera och finna egna lösningar på problem samt vid den studerandes redovisade förmåga till fördjupad analys med ett reflekterande och distanserat förhållningssätt. För betyget väl godkänd på hela kursen krävs väl godkänt på båda momenten. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.