"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Bild 2a, distans, 15 hp

Engelskt namn: Visual art 2a, Distance education

Denna kursplan gäller: 2012-09-03 och tillsvidare

Kurskod: 6ES051

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2012-04-10

Innehåll

Bild 2a distans/ Bild, kultur, samhälle, 15 högskolepoäng (Visual art, culture, society)
I mutimediala gestaltningar prövas den samtida konstens och kulturens grepp och genrer. Laborativt gestaltningsarbete inom det två- och tredimensionella bildområdet ger möjligheter till fördjupning av konstnärliga och hantverksmässiga kunskaper. Konstvetenskapliga studier behandlar samtidskonst och visuell kultur. I ett teoretiskt moment studeras konstteori och bildsemiotik för att ge studenten verktyg för bildtolkning och analys. Dokumentation förekommer kontinuerligt under kursens gång. Digital grafisk form och IKT tas upp ur ett lärperspektiv. Inom området ämnesdidaktik genomförs möten med elever i samband med besök vid olika mötesplatser för kulturell verksamhet exempelvis museum.

Ämneskunskap
Teori och gestaltning inom:
konstnärlig bild 1, grafisk form 1, IKT
populär-/ ungdomskultur och queerteoretiska perspektiv
Bildmediet: bildsemiotik, bildanalys, konstteori
Konstvetenskap 3
Ämnesdidaktik 3; teorier och metoder för bildsamtal bearbetas

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande
Kunskap och förståelse
- ha kännedom om samtidens konst och visuella kultur och själv kunna förhålla sig estetiskt till dessa fält.
- ha didaktisk medvetenhet om metoder för bildsamtal

Färdighet och förmåga
- ha utvecklat sin konstnärliga och hantverksmässiga förmåga inom det två- och tredimensionella bildområdet
- kunna använda sig av olika uttryck inom grafisk form och hanterar olika sätt att kommunicera med hjälp av IKT

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kunna uppleva och diskutera såväl egna som andras gestaltningar, samt analysera och tolka med hjälp av några bildanalytiska metoder
- ha medvetenhet om och kunna diskutera områden som populärkultur/ ungdomskultur och queeruttryck inom skol-, konst- och kulturområdet

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet, godkänt antagningsprov till Bild 1a

Undervisningens upplägg

Kursen omfattar ämnesstudier i form av laborativt gestaltande arbete inom det konstnärliga och hantverksmässiga området. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och workshops. Kursarbetet genomförs i grupp och individuellt, till stor del i självständiga former via digital plattform. Kursen omfattar obligatoriska sammankomster på studieorten. Den studerande ska ha tillgång till internetuppkopplad dator och digitalkamera.

Examination

Examination grundas på inlämnings- och presentationsuppgifter samt genom aktivt deltagande i seminarier, workshops och den digitala plattformen. Betyg sätts på kursen som helhet med något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
För betyget Väl godkänd läggs vikt vid att den studerande visar på en högre grad av praktisk, teoretisk, estetisk och didaktisk medvetenhet genom att problematisera, analysera och reflektera kring sambandet mellan kursens olika delar genom väl underbyggda resonemang. Ökad vikt läggs också vid initiativtagande, ansvarstagande, självständigt tänkande samt kritisk granskning. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är genomförda.

Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom ska minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift.
Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen.
Studerande som underkänts två gånger på samma kurs har rätt att hos humanistisk fakultetsnämnd begära att annan lärare utses som examinator.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

  • Giltig från: 2014 vecka 30

    Från modernism till samtidskonst : svenska kvinnliga konstnärer
    Brinck Ingar, Eriksson Yvonne, Göthlund Anette
    Lund : Signum : 2003 : 199 s. :
    ISBN: 91-87896-53-2 (inb.) : 397:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dickie George
    Introduction to Aesthetics. An Analytic Approch
    New York, Oxford : Oxford University Press, s. 82-93 : 1997 :
    Obligatorisk

    Gardner's art through the ages.
    Gardner Helen, Kleiner Fred S., Mamiya Christin J., Tansey Richard G.
    11. ed. : Fort Worth, TX : Harcourt Brace College Publishers : 2001 : xlvii, 1198 p. :
    ISBN: 0-534-16703-9 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Undervisning i teori och praktik :b en introduktion i didaktik
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
    Umeå : Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen : 2003 : 69 s. :
    ISBN: 91-7305-510-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Marner Anders
    (2006) ”Centrifugalitet och centripetalitet i konst och bild” i Marner, Anders, Möten och medieringar
    Umeå: Fakulteten för lärarutbildning :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: http://www2.educ.umu.se/~marner/artiklar1.htm

    Marner Anders
    Upplevelse, tolkning, analys och samtal – perspektiv på teori och metod i bildbetraktandet
    Umeå : Umeå universitet, Institutionen för estetiska ämnen : 2008 :
    Obligatorisk

    Bild : en samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning
    Marner Anders, Örtegren Hans
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2008 : 62 s. :
    http://www.skolutveckling.se/publdb-portlet/fileDownload?publ_id=595&file=publicationz Fulltext
    ISBN: 978-91-85589-48-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nationella utvärderingen av grundskolan 2003 (NU-03) : bild
    Marner Anders, Örtegren Hans, Segerholm Christina
    Stockholm : Skolverket ;a Umeå :b Institutionen för estetiska ämnen : 2005 : 168 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1412
    ISBN: 91-85009-70-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kursplan 2011 i bild, grundskolan
    Skolverket :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: http://www.skolverket.se/sb/d/2574;jsessionid=A1A716596B5653E49FD55E6C32F99EA0

    Skåreus Eva
    "Absent bodies in teacher education" : in Åsa Andersson, Eva E. Johansson (ed.) Present Challenges in Gender Research (Umeå university) 88-108
    2007 :
    Obligatorisk

  • Giltig från: 2012 vecka 35

    Från modernism till samtidskonst : svenska kvinnliga konstnärer
    Brinck Ingar, Eriksson Yvonne, Göthlund Anette
    Lund : Signum : 2003 : 199 s. :
    ISBN: 91-87896-53-2 (inb.) : 397:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dickie George
    Introduction to Aesthetics. An Analytic Approch
    New York, Oxford : Oxford University Press, s. 82-93 : 1997 :
    Obligatorisk

    Gardner's art through the ages.
    Gardner Helen, Kleiner Fred S., Mamiya Christin J., Tansey Richard G.
    11. ed. : Fort Worth, TX : Harcourt Brace College Publishers : 2001 : xlvii, 1198 p. :
    ISBN: 0-534-16703-9 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lindgren Simon
    Populärkultur : teorier, metoder och analyser
    2. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 231 s. :
    http://www.liber.se/productimage/large/4707561o.jpg
    ISBN: 91-47-08953-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Undervisning i teori och praktik :b en introduktion i didaktik
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
    Umeå : Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen : 2003 : 69 s. :
    ISBN: 91-7305-510-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Marner Anders
    (2006) ”Centrifugalitet och centripetalitet i konst och bild” i Marner, Anders, Möten och medieringar
    Umeå: Fakulteten för lärarutbildning :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: http://www2.educ.umu.se/~marner/artiklar1.htm

    Marner Anders
    Upplevelse, tolkning, analys och samtal – perspektiv på teori och metod i bildbetraktandet
    Umeå : Umeå universitet, Institutionen för estetiska ämnen : 2008 :
    Obligatorisk

    Bild : en samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning
    Marner Anders, Örtegren Hans
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2008 : 62 s. :
    http://www.skolutveckling.se/publdb-portlet/fileDownload?publ_id=595&file=publicationz Fulltext
    ISBN: 978-91-85589-48-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nationella utvärderingen av grundskolan 2003 (NU-03) : bild
    Marner Anders, Örtegren Hans, Segerholm Christina
    Stockholm : Skolverket ;a Umeå :b Institutionen för estetiska ämnen : 2005 : 168 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1412
    ISBN: 91-85009-70-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kursplan 2011 i bild, grundskolan
    Skolverket :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: http://www.skolverket.se/sb/d/2574;jsessionid=A1A716596B5653E49FD55E6C32F99EA0

    Skåreus Eva
    "Absent bodies in teacher education" : in Åsa Andersson, Eva E. Johansson (ed.) Present Challenges in Gender Research (Umeå university) 88-108
    2007 :
    Obligatorisk