Engelskt namn: Academic paper
Denna kursplan gäller: 2014-01-20 till 2016-01-10 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2016-01-11
Kursplan för kurser med start innan 2016-01-10
Kurskod: 6ES055
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogisk yrkesverksamhet: Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
Beslutad av: Humanisitsk fakultetsnämnd, 2012-02-17
Kursen består av att producera ett självständigt arbete utifrån magisterkursernas (kurs 1, 2, 3) innehåll med fokus på den modalitet/estetiskt ämne studenten väljer och har som sitt huvudområde/inriktning. En färdig forskningsplan ska finnas vid kursstart. Arbetet kan antingen inkludera en gestaltning som förberetts och genomförts i kurs 3, eller på motsvarande sätt, eller omfatta en skriftlig fördjupning grundad på tidigare förberedelser.
För godkänd kurs skall den studerande kunna: problemformulering och redogöra för ämnes- och vetenskapsteoretisk grund genomföra val och överväganden av strategi och metod redogöra för ämnesinnehåll och centrala begrepp genomföra ett vetenskapligt projekt med hjälp av källor och egna observationer/arbete genomföra både teoretisk, praktisk och estetisk dokumentation behärska ett ämnesdidaktiskt perspektiv analysera, tolka, diskutera och reflektera resultat behärska sedvanliga kriterier för akademisk text, akribi, god systematik och klar framställningsform
Lärarexamen om minst 180 hp eller motsvarande inkluderande examensarbete om 15 hp eller motsvarande.
Kursen innehåller enbart handledarträffar. Handledning sker dels under två campusförlagda träffar, dels över nätet. Första handledarträffen sker i grupp. Examination sker med opponent, där ett gestaltande arbete även inkluderar utställning eller annan presentation av gestaltningen.
Den studerandes kunskaper prövas genom det slutgiltiga arbetet och vid opponering av annan students arbete. Bedömningen grundar sig både på studentens eget arbete, på en genomförd opponering av annan students arbete samt i förekommande fall på det gestaltande arbetet, dess självständighet och hur det interagerar med den skrivna delen. Arbetets syfte och frågeställningar avgör huruvida arbetet har tyngdpunkt i teori eller gestaltning, alltså om tyngdpunkten är i eller om det valda estetiska ämnet. Vid betygsättning används något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rätt att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos humanistisk fakultet begära att annan lärare utses som examinator. För betyget Väl godkänd skall den studerandes examinationsarbete tydligt integrera teori och praktik och i förekommande fall även den gestaltande delen. Därutöver ska examinationsarbetet visa på god förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper samt väl hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer. Arbetet skall omfatta en väl formulerad, utvecklad och förankrad didaktisk problematik. Studenten ska genom arbetet, vid slutredovisningen och vid opponering av annan students arbete visa på en god förmåga att kunna mediera och reflektera kring de vetenskapliga, estetiska och didaktiska frågeställningarna till en mottagare. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av del av kurs beslutas efter skriftlig ansökan av kursansvarig vid institutionen för estetiska ämnen. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas efter skriftlig ansökan av humanistisk fakultet. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA
Den studerande behöver ha tillgång till Internetuppkopplad dator med cd-läsare och ljudkort för att kunna delta i kursens konferenser, skicka in uppgifter och diskutera vissa frågeställningar. De vanligaste operativsystemen i lärarutbildningen är Windows och Mac OS. Kommunikationsplattformen Cambro/Moodle används i kursen.
Ämnesspecifik relevant litteratur för genomförande av uppsats väljs av student tillsammans med handledare.
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Dalen Monica
Intervju som metod
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2008 : 144 s. :
ISBN: 978-91-40-65247-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
ISBN: 978-91-44-04817-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Halvorsen Else Marie
Kunstfaglig og pedagogisk FoU : nærhet, distanse, dokumentasjon
Kristiansand : Høy̜skoleforl. : 2007 : 186 s. :
ISBN: 978-82-7634-753-1 (hft)
Se Umeå UB:s söktjänst
Huhmarniemi Maria
Community Arts Projects and Virtual Learning Environments
Ingår i:
Art, Community and Environment: Educational Perspectives
UK: Intellect. : 2008-2009 :
InterViews : learning the craft of qualitative research interviewing
Kvale Steinar, Brinkmann Svend
2nd ed. : Los Angeles : Sage Publications : c2009. : xviii, 354 p. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip089/2008003528.html
ISBN: 978-0-7619-2541-5 (cloth)
Se Umeå UB:s söktjänst
Kopietz Reinhard
Making Music and Making sense Through Music. Expressive Performance and Communication
Ingår i:
The new handbook of research on music teaching and learning
Oxford : Oxford University Press : 2002 : xxvi, 1222 s. : sid. (pp 522-41) :
Närhet och distans : kvalitativa metoder i samhällsvetenskap
Repstad Pål, Nilsson Björn
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 191 s. :
ISBN: 978-91-44-04825-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Utbildningsvetenskap : [ett kunskapsområde under formering]
Sandin Bengtd 1949-, Säljö Rogerd 1948-
Stockholm : Carlsson : 2006 : 380, [1] s. :
ISBN: 91-7203-714-8 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Kullberg Birgitta
Etnografi i klassrummet.
2., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 243 s. :
ISBN: 91-44-03090-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Leiderstam Matts
See and seen : seeing landscape through artistic practice
Malmö : Malmö Academies of Performing Arts : 2006 : 84 s. +e 1 CD-skiva :
Läsanvisning: http://www.seeandseen.net/dissertation/ (20091103).
Merriam Sharan B.
Fallstudien som forskningsmetod
Lund : Studentlitteratur : 1994 : 228 s. :
ISBN: 91-44-39071-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Kvalitativ intervju : från vetenskapsteori till fältstudier
Ryen Anne, Torhell Sven-Erik
1. uppl. : Malmö : Liber ekonomi : 2004 : 248 s. :
ISBN: 91-47-07278-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Saar Tomas
Musikens dimensioner : en studie av unga musikers lärande
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : cop. 1999 : [6], 184, [6] s. :
ISBN: 91-7346-348-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Göteborg Studied in Educational Science 133. (s. 100162).
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber : 2008 : 263, [1] s. :
ISBN: 978-91-47-08460-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Vetenskap, kunskap och praxis : introduktion till vetenskapsfilosofi
Thomassen Magdalene, Retzlaff Joachim
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2007 : 234 s. :
ISBN: 91-40-65070-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Thurén Torsten
Källkritik
1. uppl. : Stockholm : Almqvist & Wiksell : 1997 : 208 s. :
ISBN: 91-21-16820-2 (inb.) ; 360:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Trost Jan
Enkätboken
3., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-04046-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Boolsen Merete Watt
Kvalitativa analyser. Forskningsprocess, människa, samhälle
Malmö : Gleerups Utbildning AB : 2007 :
Wideberg, Karin (1995) Att skriva vetenskapliga texter. Lund: Studentlitteratur.