"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Bild för lärare åk 4-6, 15 hp (16-30 påfyllnad). Ingår i Lärarlyftet II., 15 hp

Engelskt namn: Visual art for teachers schoolyears 4-6, 15 hp (16-30)

Denna kursplan gäller: 2013-09-02 och tillsvidare

Kurskod: 6ES061

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Humanistiska fakultetsnämnden, 2013-03-22

Innehåll

Kursens innehåll och upplägg

Bildframställning

Momentet omfattar perceptionsteori samt laborationer i bilduppbyggnad och färg- och formkännedom. I ett laborativt gestaltningsarbete ingår undersökningar i två- och tre-dimensionell konstnärlig bild samt digital bild. Dessutom ingår i momentet en tematisk orientering i konstens historia utifrån ett perceptuellt perspektiv.

Bildkommunikation

I momentet studeras bilder ur barn- och ungdomskulturen och olika teorier för bildtolkning och analys, som inkluderar genus-, etnicitets och klassperspektiven. Den rörliga bilden studeras utifrån ett produktionsperpsektiv som utöver kameraarbete innefattar också digital redigering. Vidare genomförs ett mindre projektarbetet som presenteras i en valfri mediering. Projektet ska ha ett didaktiskt perspektiv och utgångspunkten för arbetet är stoff i olika ämnesinnehåll.

Förväntade studieresultat

Förväntade effekter av kursen
Vad gäller kunskap och förståelse skall de studerande kunna tillämpa olika bildtekniker och didaktiska metoder för bildarbete med barn i årskurs 4-6 och värdera dess betydelse för barns lärande. De skall också kunna analysera och tolka bilder utifrån någon bildanalytisk metod samt uppvisa kunskaper att uttrycka sig i bild och kunna ta egna initiativ i den egna bildprocessen. En annan förväntad effekt handlar om att visa kunskap om och synliggöra hur bild som estetisk lärprocess kan integreras i skolans pedagogiska verksamhet. Kursen ger vidare kunskap om perceptionsteori och om bilduppbyggnad. Vad gäller färdighet och förmåga att relatera momentens innehåll till barns perceptuella och kognitiva utveckling och i granskning av den egna produktionen själv bedöma sina framsteg och beskriva den egna kreativa arbetsprocessen. Andra förväntade effekter handlar om den studerandes förmåga att kunna problematisera hur pedagogers olika förhållningssätt påverkar undervisningen i bild. De studerande skall efter avslutad kurs ha utvecklat sin konstnärliga och hantverksmässiga förmåga inom det två- och tredimensionella bildområdet och även visa förmåga att tillämpa IKT för dokumentation, samt som ett verktyg för bearbetning, kritisk granskning, tolkning och utvärdering av den egna läroprocessen. I fråga om värderingsförmåga och förhållningssätt skall de studerande med stöd av styrdokument samt aktuell forskning analysera synsätt rörande bild som uttrycksform och estetisk lärprocess. De skall vidare analysera  och tolka bilder av olika slag ur ett genus- etnicitets- och klassperspektiv och visa på ett reflekterande förhållningssätt till bildarbete relaterat till pedagogiska och vetenskapliga aspekter. Ett annat mål handlar om att ha medvetenhet om och kunna analysera och diskutera områden inom barn- och ungdomskultur i ett didaktiskt och genusmedvetet perspektiv liksom i förhållande till kategorierna klass och etnicitet. Efter avslutade kurser skall de studerande uppvisa fördjupad förmåga att värdera och reflektera över bild som konstnärligt uttryck samt relatera den kunskapen till en pedagogisk verksamhet, till lärande i praktik och teori.

Behörighetskrav

Du som har en behörighetsgivande lärarexamen med inriktning mot minst åk 4-6 eller åk 7-9 och undervisar i åk 4-6 i bild och har 15 hp i detta ämne utan att vara ämnesbehörig.

Undervisningens upplägg

Undervisningsformsform (distans, campus)
Kursen ges som en kombination av distans och campus. Antalet campusträffar är 2.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering
Utvärdering kommer att genomföras skriftligt vid sista campusträffen.

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 35

Lära barn skapa : kreativt arbete med barn
Barnes Rob, Andersson Sten
Lund : Studentlitteratur : 1994 : 176 s., [16] pl.-s. i färg :
ISBN: 91-44-39501-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Bendroth Karlsson Marie
Bildskapande i förskola och skola.
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 232 s. :
ISBN: 91-44-00426-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Berefelt Gunnar
ABSe om bildperception
4. uppl. : Stockholm : Centrum för barnkulturforskning : 1997 : 72 s. :
Obligatorisk

Möten med bilder : analys och tolkning av visuella uttryck
Eriksson Yvonne, Göthlund Anette
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 180 s. :
ISBN: 91-44-02325-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Fagerholm Erik
Filma bättre : handbok för journalister, informatörer, lärare, reklamare och konstnärer
1. uppl. : Malmö : Liber : 2006 : 176 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4707652o.jpg
ISBN: 91-47-07652-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Intro - skapa : bild, färg och form
Frid Johan, Nilsson Karl-Johan
1. uppl. : Malmö : Didacta, : 2008 : 240 s. :
ISBN: 91-88548-14-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Öhman-Gullberg Lisa
Movere - att sätta kunskap i rörelse : en analys av ett ämnesintegrerat arbete i bild och samhällskunskap
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola : 2006 : 142 s. :
Fulltext
ISBN: 91-976140-0-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Seendets språk : exempel från konst, reklam, nyhetsförmedling och semiotisk teori
Hansson Hasse, Karlsson Sten-Gösta, Nordström Gert Z.
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 179 s. :
ISBN: 91-44-04294-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hirdman Anja
Tilltalande bilder : genus, sexualitet och publiksyn i Veckorevyn och Fib aktuellt
Stockholm : Atlas : 2001 : 301 s. :
ISBN: 91-89044-87-8 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Jonsson Carin
Läsningens och skrivandets bilder : en analys av villkor och möjligheter för barns läs- och skrivutveckling
Umeå : Fakulteten för lärarutbildning : 2006 : 318 s, valda delar s 31-76, 201-270 :
urn:nbn:se:umu:diva-862
ISBN: 91-7264-127-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hundra sätt att tänka : om Reggio Emilias pedagogiska filosofi
Jonstoij Tove, Tolgraven Åsa
Stockholm : Utbildningsradion (UR) : 2001 : [4] s., s. 7-81, [1] s. :
ISBN: 91-25-01108-1 : 226:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Bilder i skolan.
Karlsson Sten-Gösta, Lövgren Staffan
Lund : Studentlitteratur : 2001 : 256 s. :
ISBN: 91-44-01050-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kelby Scott
Photoshop CS3 för digitalfotografer
Sundbyberg : Pagina : 2007 : xvii, 474 s. :
ISBN: 9789163609244
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Klarén Ulf
Vad färg är
Stockholm : HLS : 1996 : 88 s. :
ISBN: 91-7656-383-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Gardner's art through the ages : a concise history
Gardner Helen, Kleiner Fred S, Mamiya Christin J
Australia ;a United States : Thomson/Wadsworth : c2006 : xvi, 574 p. :
ISBN: 0-534-63640-3 (student ed.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lindgren Monica
Att skapa ordning för det estetiska i skolan : diskursiva positioneringar i samtal med lärare och skolledare
Göteborg : Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet : cop. 2006 : xii, [2], 213, [1] s. :
ISBN: 91-975911-1-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Löfstedt Ulla
Barns bildskapande : teoretiska perspektiv och didaktiska konsekvenser
Jönköping : Jönköping Univ. Press : 2004 : 54, [2] s. :
ISBN: 91-974953-1-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Marner Anders
Möten och medieringar : estetiska ämnen och läroprocesser i ett semiotiskt och sociokulturellt perspektiv
Umeå : Fakultetsnämnden för lärarutbildning : cop. 2005 : 145 s. :
ISBN: 91-7305-955-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Bild : en samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning
Marner Anders, Örtegren Hans
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2008 : 62 s. :
http://www.skolutveckling.se/publdb-portlet/fileDownload?publ_id=595&file=publicationz Fulltext
ISBN: 978-91-85589-48-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Parsons Michael John
How we understand art :b a cognitive developmental account of aesthetic experience
Cambridge : Cambridge U.P. : 1987 : xiv, 159 s. :
ISBN: 0-521-32949-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: En sammanfattning av Anders Marner, 1994 http://www.educ.umu.se/~marner/artiklar/Parsons%20genomgang%202.htm

Skapandets ramar. Maskulinitet på schemat
Saar Tomas, Nordberg Marie
Stockholm, Liber : 2008 :
Obligatorisk

Om färg : uppfatta, förstå och använda färg
Sisefsky Jan, Björling Håkan, Nordenström Hans
Stockholm : Skandinaviska färginstitutet ; a Västerås : b Ica : 1995 : 175, [1] s. :
ISBN: 91-534-1557-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Skolverket: Lgr 11
www.skolverket.se :
Obligatorisk

Fantasi och kreativitet i barndomen.
Vygotskij Lev Semenovic, Öberg Lindsten Kajsa
Göteborg : Daidalos : 1995 : 111 s. :
ISBN: 91-7173-011-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst