"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Bild 1, fristående, 30 hp

Engelskt namn: Visual art 1

Denna kursplan gäller: 2016-07-25 och tillsvidare

Kurskod: 6ES069

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2017-01-10

Innehåll

Moment 1, Bild och perception, 15 högskolepoäng
Visual Art and Perception
Momentet omfattar perceptionsteori samt studier i bilduppbyggnad och färg- och formkännedom. I laborativa gestaltningsarbeten ingår undersökningar i två- och tredimensionell konstnärlig bild i syfte att stärka utvecklingen av de egna estetiska färdigheterna. Olika metoder för bildanalys och bildsamtal prövas under kulturbesök och i redovisningar av gestaltningsarbeten. Momentet inleds med studier i olika dokumentationsformer, och inom ramen för digital bild studeras både fotografi och rörlig bild. Konstens historia under 1900-talet behandlas ur ett perceptuellt perspektiv. Ett bilddidaktiskt perspektiv belyser bildämnets historik, dess situation idag, samt dess styrdokument i olika skolformer. IKT introduceras som ett verktyg för kommunikation.

Ämneskunskap:
Dokumentationsmetoder, digital fotografering, rörlig bild
Teori och gestaltning inom; tvådimensionell bild 1, tredimensionell bild Perceptionspsykologisk teori
Konstvetenskap 1
Genus och estetik
Ämnesdidaktik 1

Moment 2, Bild, kropp och rum, 15 högskolepoäng
Visual Art, Body and Space
Momentet omfattar två- och tredimensionell konstnärlig bild med fokus på form och rumslighet i relation till kroppar. I laborativa gestaltningsarbeten ingår undersökningar i två- och tredimensionell konstnärlig bild i syfte att stärka utvecklingen av de egna estetiska färdigheterna. Studier inom konstens historia behandlar till och med romantiken och 1800-talets slut inklusive utom-västerländsk konst, med koppling till form och rumslighet. Genom teori och gestaltning utforskas området digital bild. I ett bilddidaktiskt avsnitt, studeras genomförande av undervisning samt lärar- och elevroller, som också belyser genusperspektiv. Dokumentation förekommer kontinuerligt under kursens gång. IKT utvecklas som verktyg för kommunikation.

Ämneskunskap:
Teori och gestaltning inom: tvådimensionell konstnärlig bild 2, tredimensionell konstnärlig bild 2, digital bildbehandling 1
Konstvetenskap 2
Genus- och estetik
Ämnesdidaktik 2

Förväntade studieresultat

Moment 1
För godkänt moment ska den studerande
Kunskap och förståelse

  • ha kännedom om bildens och konstens historia under 1900-talet
  • kunna förklara, förstå och diskutera genusaspekter inom bildtolkning av 1900-talskonsten
  • kunna förklara, förstå och diskutera bilddidaktiska begrepp

Färdighet och förmåga

  • kunna gestalta inom två- och tredimensionell bild
  • vara förtrogen med elementära principer i bildgestaltning och utifrån den egna intentionen kunna använda dem för att åstadkomma önskat resultat och helhetsverkan
  • ha färdigheter i dokumentationsmetoder, omfattande digital fotografi och rörlig bild, och kunna använda IKT som ett verktyg för kommunikation

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kunna uppleva och diskutera såväl egna som andras gestaltningar
  • kunna dra nytta av förebilder i sitt eget bildskapande

Moment 2
För godkänt moment ska den studerande
Kunskap och förståelse

  • kunna dra nytta av förebilder i sitt eget bildskapande
  • ha kännedom om bildens och konstens historia och bildens funktioner i olika kulturer
  • ha kunskaper om elementära principer i bildgestaltning och kan utifrån den egna intentionen använda dem för att åstadkomma önskat resultat och helhetsverkan

Färdighet och förmåga

  • kunna gestalta inom två- och tredimensionell bild samt i digitalt bildmedium.
  • kunna genom ett laborativt förhållningssätt, t.ex. i en serie utkast, skisser eller försök genomföra ett eget bildprojekt
  • kunna ta egna initiativ i den egna bildprocessen och ha förmåga att finna nya lösningar på ett problem

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • ha en didaktisk medvetenhet kring frågor som berör genomförande av undervisning, och har en relevant medvetenhet om begreppet genus.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet, godkänt arbetsprov.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, laborationer och grupparbete. Kursen omfattar ämnesstudier i form av laborativt gestaltande arbete inom det konstnärliga och hantverksmässiga området, under handledning. Kursarbetet genomförs både i grupp och individuellt, i såväl lärarledda som självständiga former.

Examination

Examination sker genom skriftliga och muntliga redovisningar samt visuellt genom uppvisade färdigheter och förmågor.
För betyget Väl godkänd läggs vikt vid att den studerande visar på en högre grad av praktisk, teoretisk, estetisk och didaktisk medvetenhet genom att problematisera, analysera och reflektera kring sambandet mellan kursens olika delar genom väl underbyggda resonemang. Ökad vikt läggs också vid initiativtagande, ansvarstagande, självständigt tänkande samt kritisk granskning.

Studerande som underkänts på prov har rätt till förnyad examination. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom ska minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift kommer stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen.
Studerande som underkänts två gånger på samma kurs har rätt att hos prefekten vid institutionen för estetiska ämnen begära att annan lärare utses som examinator.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Övriga föreskrifter

I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.