Engelskt namn: Teaching and Learning 1
Denna kursplan gäller: 2016-12-12 och tillsvidare
Kurskod: 6ES079
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogisk yrkesverksamhet: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2017-06-29
Kursen tar utgångspunkt i centrala lärandeteorier inom undervisning och skola. Lärandebegreppet och kunskapsbegreppet problematiseras genom didaktiska teorier, utbildningssociologi och kritiska perspektiv. Det övergripande syftet med kursen är att orientera den studerande i olika teorier kring lärande och kunskap. Genom att sätta dessa teorier i en historisk såväl som samtida kontext, ges verktyg för att tala om och förhålla sig till förskolans och skolans undervisnings- och skolämnespraktiker. Kursen riktar sig till erfarna lärare med intresse för att arbeta med skolans utveckling och praktiknära studier. Kursens delar länkas därför till den studerandes egen yrkespraktik.
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Lärarexamen om minst 180 hp (grundlärar-, ämneslärar-, yrkeslärar-, förskollärar- eller motsvarande äldre examen) samt minst fyra års lärarerfarenhet efter avlagd examen, omfattande minst halvtid, vilket ska styrkas genom intyg.
Dessutom krävs lärarlegitimation vilket ska styrkas genom intyg.
Undervisningen bedrivs på 25 procents studietakt, det vill säga tio timmar i veckan och möjliggör att kursen kan integreras med yrkespraktiken. Kursen består av föreläsningar, seminarier, workshops och individuella uppgifter samt genomförande och presentation av en rapport. Studieort är Piteå och obligatoriska fysiska träffar förekommer på kursen om inte annat anges. Kursen bedrivs med stöd av informations- och kommunikationsteknik.
Den studerandes kunskaper prövas både muntligt och skriftligt, såväl enskilt som i grupp. Examination baserar sig på skriftliga produktioner samt deltagande i seminarier och via digitala medier. Vid betygsättning används något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rätt att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos humanistisk fakultet begära att annan lärare utses som examinator.
För betyget Väl godkänd läggs vid bedömningen särskild vikt vid att den studerande visar en hög grad av självständighet, medvetenhet och fördjupad förmåga i förhållande till de förväntade studieresultaten. Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (6 kap. 22 §, HF). Begäran om ny examinator ställs till prefekten för Estetiska institutionen
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 6-8 §§ samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Bernstein Basil
Pedagogy, symbolic control and identity : theory, research, critique
Rev. ed : Lanham, Md. : Rowman & Littlefield Publishers : 2000 : xxvi, 229 p. :
ISBN: 9780847695768
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bortom lärandet : demokratisk utbildning för en mänsklig framtid
Biesta Gert, Sandin Gunnar
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 149 s. :
Omslagsbild
ISBN: 91-44-00261-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Carlgren Ingrid
Kunskapskulturer och undervisningspraktiker
Göteborg : Daidalos : 2015 : 276 s. :
ISBN: 978-91-7173-449-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Improving Studnte´Learning With Effective Learning techniques: Promising Directions From Cognitive and Educational Psychology
Dunlosky John, Rawson Katherine A., Marsh Elisabeth J., Nathan Mitchell J., Willingham Daniel T.
Psychological Science in the Public Interest, 14(1):4-58 : 2013 :
Obligatorisk
Hartman Sven G.
Det pedagogiska kulturarvet : traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 329, [1] s. :
ISBN: 91-27-10915-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hammarström-Lewenhagen Birgitta
Förskolans århundrade : pedagogiska nyckeltexter om förskolans framväxt och idéarv
1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning : 2016 : 296 s. :
ISBN: 978-91-40-68846-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ramfaktorteori och praktiskt förnuft. Om ramfaktorer och klassrumsinteraktion
Lindblad Sverker, Linde Göran, Naeslund Lars
Pedagogisk Forskning i Sverige, 4(1) : 1999 :
Läsanvisning: Pedagogisk Forskning i Sverige, 4(1): 93-109).
Dysthe Olga
Dialog, samspel och lärande
Studentlitteratur : 2003 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Vaage, Sveinung: Perspektivtagning, rekonstruktion av erfarenhet och kreativa lärprocesser, s 119-142
Berggren Jan
En gemensam resa eller skilda resor. Talet om kärnämnen i gymnasieskolan 1990-2009
Utbildning och demokrati, Örebro universitet : 2012 :
http://En gemensam resa eller skilda resor. Talet om kärnämnen i gymnasieskolan 1990-2009
Dysthe Olga
Dialog, samspel och lärande
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 344 s. :
ISBN: 91-44-04195-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Vad räknas som kunskap? : läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola
Englund Tomas, Forsberg Eva, Sundberg Daniel
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 315 s. :
ISBN: 978-91-47-09985-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Gustavsson Bernt
Utbildningens förändrade villkor : nya perspektiv på kunskap, bildning och demokrati
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 224 s. :
ISBN: 978-91-47-09330-4
Se Umeå UB:s söktjänst