"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Bild 1 distans, 30 hp

Engelskt namn: Visual Art 1 distance education

Denna kursplan gäller: 2017-08-07 till 2017-08-13 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6ES082

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Styrelsen för Lärarhögskolan, 2017-09-18

Reviderad av: Styrelsen för Lärarhögskolan, 2017-09-18

Innehåll

Innehåll
Kursen syftar till att introducera studenten i ämnet bild och har ett ämnesdidaktiskt perspektiv. Genom laborativt undersökande arbete utvecklas grundläggande förmåga att framställa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg, samt med olika material. Kursen omfattar perceptionsteori, samt studier i bilduppbyggnad och färg- och formkännedom. Kursen innehåller studier i olika dokumentationsformer och inom ramen för digital bild studeras både fotografi och rörlig bild. Olika metoder för bildsamtal och bildanalys, vilket inkluderar genus-, etnicitets- och klassperspektiv, prövas under kulturbesök och i redovisningar av gestaltningsarbeten. Kursen behandlar bedömning och betygsättning i bild, samt teorier kring barns bildutveckling och lärande. Bildämnets historik och dess situation idag belyses ur olika kritiska och didaktiska perspektiv. I kursen ingår även en orientering i konstens historia.
 
Moment 1: Analog bildframställning och verktyg för bildframställning (analogue art making  and tools for art making), 6hp
Momentet omfattar övningar och grundläggande kunskaper om bildmässiga uttrycksmedel i 2- och 3-dimensionell gestaltning i analoga tekniker. Workshops med betoning på laborativt bildarbete följs upp av gestaltande hemuppgifter som dokumenteras och presenteras. Momentet omfattar även perceptionsteori och form- och färglära.
 
Moment 2: Digital bild och bildberättande (Visual media art and storytelling), 6 hp
Momentet omfattar övningar och grundläggande kunskaper om bildmässiga uttrycksmedel i digital bild och rörlig bild, samt kunskaper i bildredigering och presentationsteknik. Momentet behandlar även visuell berättarteknik. Momentet knyter an till barns bildvärldar.
 
Moment 3: Konstteori och konsthistoria (Art theory and art history), 6 hp
Momentet omfattar ett studiebesök på konsthall/konstmuseum och en konsthistorisk orientering. Genom ett gestaltade/pedagogiskt arbete ges möjlighet till fördjupning inom ämnesområdet.
 
Moment 4: Bildanalys och bildtolkning (Art analysis and interpretation), 6 hp
Genom övningar och genomgångar övas studenten i olika metoder för bildanalys och tolkning av bilder utifrån kritiska perspektiv. Studenten får även öva på att leda bildsamtal.
 
Moment 5: Bilddidaktik (Art pedagogy), 6hp
Momentet behandlar ämnets historia och didaktiska perspektiv på bildarbete. Genom övningar, planeringar och reflektioner tränar studenten på att tillämpa ämnesdidaktisk metod och teori. Momentet innefattar även ämnesdidaktiska frågor såsom bedömning och betygsättning i bild, samt teorier om barns bildutveckling och lärande i bild.
 

Förväntade studieresultat

Moment 1: Analog bildframställning och verktyg för bildframställning (analogue art making  and tools for art making), 6hp
Efter avslutad kurs uppvisar studenten:
 
Kunskap och förståelse

  • grundläggande kunskaper om tekniker och material i bild, samt hur man framställer, presenterar och dokumenterar bilder
  • kunskap om ämnesspecifika begrepp 

Färdighet och förmåga

  • förmåga att tillämpa olika bildtekniker för att uttrycka budskap i bild
  • förmåga att bedöma framsteg och beskriva den kreativa arbetsprocessen i egen eller andras konstnärliga produktioner 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • ett reflekterande och problematiserande förhållningssätt till bildarbete, byggt på vetenskaplig grund 

Moment 2: Digital bild och bildberättande (Visual media art and storytelling), 6 hp
Efter avslutad kurs uppvisar studenten:
 
Kunskap och förståelse

  • grundläggande kunskaper om tekniker och material i bild, samt hur man framställer, presenterar och dokumenterar bilder
  • kunskap om ämnesspecifika begrepp i samband med bildskapande
  • kunskap om samtida och historiska bilder, samt förståelse för deras funktioner i olika sammanhang 

Färdighet och förmåga

  • förmåga att tillämpa olika digitala bildtekniker för att uttrycka budskap i bild
  • förmåga att bedöma framsteg och beskriva den kreativa arbetsprocessen i egen eller andras konstnärliga produktioner 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • ett reflekterande och problematiserande förhållningssätt till bildarbete, byggt på vetenskaplig grund 

Moment 3: Konstteori och konsthistoria (Art theory and art history), 6 hp
Efter avslutad kurs uppvisar studenten:
 
Kunskap och förståelse

  • kunskap om konstteoretiska begrepp
  • kunskap om samtida och historiska bilder, samt förståelse för deras funktioner i olika sammanhang 

Färdighet och förmåga

  • förmåga att analysera, tolka och samtala om bilder med stöd av konstteoretiska och ämnesspecifika begrepp 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • ett kritiskt och reflekterande förhållningssätt till didaktiska metoder i mötet med konstbilder 

Moment 4: Bildanalys och bildtolkning (Art analysis and interpretation), 6 hp
Efter avslutad kurs uppvisar studenten:
 
Kunskap och förståelse

  • kunskap om metoder för bildanalys 

Färdighet och förmåga

  • förmåga att analysera, tolka och samtala om bilder med stöd av bildanalytiska och ämnesspecifika begrepp 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • ett kritiskt och reflekterande förhållningssätt till didaktiska metoder i mötet med bilder 

Moment 5: Bilddidaktik (Art pedagogy), 6hp
Efter avslutad kurs uppvisar studenten:
 
Kunskap och förståelse

  • kunskap om teorier kring barns lärande i bild 

Färdighet och förmåga

  • färdighet i att planera, organisera och genomföra undervisning i bild
  • förmåga att bedöma framsteg och beskriva den kreativa arbetsprocessen i egen eller andras konstnärliga produktioner  

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • ett reflekterande och problematiserande förhållningssätt till bildarbete, byggt på vetenskaplig grund
  • ett kritiskt reflekterande förhållningssätt gentemot styrdokument och aktuell forskning i ett historiskt och samtida perspektiv

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet samt godkänt arbetsprov.

Undervisningens upplägg

Kursen omfattar ämnesstudier i form av laborativt gestaltande och problemorienterat arbete inom det konstnärliga, hantverksmässiga och bilddidaktiska området. Undervisning bedrivs i form av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och workshops. Kursarbetet genomförs i grupp och individuellt, till stor del i självständiga former via digital plattform.
 

Examination

Examination sker i form av eget gestaltningsarbete och reflektioner, vilka redovisas både muntligt och skriftligt, samt genom aktivt deltagande i seminarier och workshops.
 
Utöver förväntade studieresultat läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid studentens förmåga att arbeta självständigt och utforskande där studenten formulerar och finner egna lösningar på problem. Därtill bedöms studentens redovisade förmåga till fördjupad analys med ett reflekterande och distanserat förhållningssätt. För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs Väl godkänd på tre av kursens fem moment.
 
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos prefekten vid Institutionen för estetiska ämnen begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 6-8 §§ samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina

Övriga föreskrifter

I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.