"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Franska I för ämneslärare, 30 hp

Engelskt namn: French for the Secondary and Upper Secondary School Levels, Course 1

Denna kursplan gäller: 2014-01-20 till 2015-01-11 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6FA004

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Franska: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2013-12-06

Innehåll

Gymnasiekunskaperna befästs och byggs på såväl praktiskt som teoretiskt. Allsidig metodisk språkfärdighetsträning, inklusive konsekvent användning av vetenskaplig terminologi, ingår i alla moment.

I  kursen ingår:
•    studier av fransk grammatik, ordinlärning, läs- och hörförståelse, fransk fonologi, muntlig och skriftlig kommunikation utifrån ett kontrastivt perspektiv och med beaktande av språklig korrekthet;
•    studieteknik;
•    grundläggande teoretisk skolning i modern språk- och litteraturvetenskap med inriktning på franska;
•    träning i att inta ett vetenskapligt förhållningssätt såväl till språklig produktion som till den egna inlärningen;
•    informationssökning och källhantering på franska;
•    orienterande studier av den fransktalande världens geografi, historia och aktuella samhällsförhållanden, med betoning på interkulturell förståelse;
•    träning i att använda hjälpmedel som ordböcker, grammatikor och läromedel;
•    övningar med inriktning mot olika inlärningsstrategier;
•    översikt över gällande ramar för läraryrket; läroplaner och kursplaner, mål och betygskriterier;
•    träning i att placera dagens förutsättningar för undervisning i moderna språk i en historisk kontext och med ett prövande förhållningssätt gentemot språkinlärningsforskning och språkdidaktiska rön;
•    träning i att inta en prövande hållning till läromedel och till  innehållet på internetplatser inriktade mot fransk språkfärdighetsträning och språkmetodik;
•    övningar kring pedagogisk användning av nätupplagor av olika media från målspråksländer.

Kursen består av fem områden som i sin tur är indelade i moment:

Område 1: Fransk fonetik i teori och praktik, 7,5 hp
a) Fonetik och transkription    3 hp
b) Uttal            1,5 hp
c) Hörförståelse        1,5 hp
d) Muntlig språkfärdighet    1,5 hp

Område 2: Fransk grammatik och vokabulär, 6 hp
a) Fransk grammatik        3 hp
b) Vokabulär        3 hp

Område 3: Litteratur- och språkvetenskap, 7,5 hp
a) Modern litteratur        3 hp
b) Språkvetenskap        3 hp
c) Lästeknik             1,5 hp

Område 4: Realia, 6 hp
a) Realia            4,5 hp
b) Resumé            1,5 hp

Område 5: Acquisition et enseignement du français 1, 3 hp

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • definiera begrepp inom ämnesområdet och se dem i ett kontrastivt perspektiv;
  • redogöra för grundläggande fakta om den fransktalande världens geografi, historia och aktuella samhällsförhållanden;
  • identifiera och beskriva olika inlärningsstrategier;
  • redogöra för huvuddragen i styrdokumenten för dagens språkundervisning;
  • placera dagens förutsättningar för undervisning i moderna språk i en historisk kontext och med ett prövande förhållningssätt gentemot språkinlärningsforskning och språkdidaktiska rön;

Färdighet och förmåga

  • följa instruktioner på svenska eller franska;
  • uppvisa en fördjupad och förbättrad språkfärdighet i förhållande till gymnasiets steg 3 (el. motsv.) i muntlig och skriftlig produktion;
  • använda och i viss mån förklara vetenskaplig terminologi;
  • tillämpa de förvärvade teoretiska kunskaperna vid analys av såväl muntlig som skriftlig språkanvändning;
  • använda hjälpmedel (t.ex. ordböcker, grammatikor och läromedel) och inta en prövande hållning till dessa;
  • urskilja franskans viktigaste fonologiska särdrag och transkribera skrivna texter samt tolka transkriberade texter;
  • uppfatta det väsentliga innehållet i autentisk talad och skriven franska och redovisa detta muntligt och skriftligt;
  • föra ett samtal på franska med någorlunda korrekt och vårdat uttal, samt god intonation;
  • med handledning skriva texter på en vårdad stilnivå och någorlunda korrekt standardfranska;

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • på enkel franska argumentera för en egen ståndpunkt eller tolkning och värdera andras argument;
  • konkret formulera sina reflektioner kring språkinlärning och - undervisning.

Behörighetskrav

Franska Steg 3 Eller: Franska 3 (områdesbehörighet 2/A2 med ett eller flera undantag).

Undervisningens upplägg

För hela kursen gäller:

Flera moment löper parallellt med varandra.

Undervisningen består av klassrumsundervisning med gruppövningar, individuell handledning och i någon mån seminarier. Allsidig metodisk språkfärdighetsträning ingår i alla moment. Ej schemalagd tid ägnas åt självstudier.

Tillgång till dator och internetuppkoppling erfordras bl.a. för tillgång till ämnets kurswebb och för inlämning av vissa skriftliga uppgifter.

Närvaro är obligatorisk i de moment och delar av moment som inte avslutas med skriftligt prov. Detta innebär att den studerande är skyldig att närvara om ej särskilda skäl för frånvaro föreligger. Vid sådan frånvaro ska den studerande själv kontakta undervisande lärare för instruktioner.

I övrigt preciseras undervisningens uppläggning nedan.

Område 1. Fransk fonetik i teori och praktik (7,5 högskolepoäng)
Lektionsundervisning och gruppövningar i allmän och fransk fonetik, vari ingår uttal och intonation; gruppövningar i hörförståelse; gruppövningar i muntlig språkfärdighet.

Område 2. Fransk grammatik och vokabulär (6 högskolepoäng)
Genomgångar och gruppövningar i grammatik och språkvetenskap, med ett kontrastivt perspektiv i fokus; enklare översättningsövningar; vokabulärövningar.

Område 3. Litteratur- och språkvetenskap (7,5 högskolepoäng)
Obligatoriska seminarieövningar kring läst litteratur; genomgångar och gruppövningar i språkvetenskap, med ett kontrastivt perspektiv i fokus.

Område 4. Realia  (6 högskolepoäng)
Föreläsningar, gruppövningar och seminarier i realia; muntliga och skriftliga uppgifter.

Område 5. Acquisition et enseignement du français I (3 högskolepoäng)
Föreläsningar, gruppövningar och seminarier i språkdidaktik.

Examination

Område 1. Fransk fonetik i teori och praktik (7,5 högskolepoäng)
a) Skriftligt prov i fonetik och transkription (3 hp) b) Prov i uttal (1,5 hp) c) Prov i hörförståelse (1,5 hp) d) Fortlöpande examination i muntlig språkfärdighet (1,5 hp)

Område 2. Fransk grammatik och vokabulär (6 högskolepoäng)
a) Skriftligt prov i fransk grammatik (3 hp) b) Skriftligt prov i vokabulär (3 hp)

Område 3. Litteratur- och språkvetenskap (7,5 högskolepoäng)
a) Fortlöpande examination i modern litteratur (3 hp) b) Skriftligt prov i språkvetenskap (3 hp) c) Lästeknik examineras genom obligatorisk närvaro och aktivt deltagande i fortlöpande seminarium    (1,5 hp)

Område 4. Realia (6 högskolepoäng)
a) Fortlöpande examination och obligatoriska inlämningsuppgifter i realia (4,5 hp) b) Skriftligt prov i resumé (1,5 hp)

Område 5. Acquisition et enseignement du français I (3 högskolepoäng)
Fortlöpande examination under seminarierna samt redovisning av muntliga och skriftliga uppgifter.

Provtillfällen och betygsättning
De vanligtvis förekommande formerna för bedömning av de studerandes prestationer beskrivs ovan under respektive moment. Varje prov bedöms med något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får inte undergå förnyad prövning för högre betyg. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått Väl godkänd på tillsammans lägst 15 högskolepoäng, vari ska ingå momenten Acquisition et enseignement och Grammatik. För betyget VG läggs vidare särskild vikt vid att den studerande visar förmåga att relatera egna ämneskunskaper och teoretiska frågeställningar till praktisk lärarverksamhet och förmåga att uttrycka detta på ett klart, sammanhängande och vårdat sätt på svenska.

Vid examination av enskilda delmoment gäller följande:

För betyget Väl Godkänd ska den studerande, utöver de krav som ställs för godkänd kurs, klara kvalitativa krav, såsom att visa prov på övergripande förståelse av de inbördes sammanhangen mellan olika moment i kursen samt genomgående besvara frågor om dessa på ett koherent och sakligt sätt.

Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.

Anmälan till omprov är obligatorisk.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 4

För alla moment är följande ordbok nödvändig:

Franska ordboken : fransk-svensk
Davoust Eugène-Pierre, Wahlman Laurell Birgitta
Stockholm : Akademibokh. :b Norstedt : cop. 1993 : xxiv, 332, [4], 374 s. :
ISBN: 91-1-935362-6 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Norstedts svensk-franska ordbok : [43000 ord och fraser]
Wahlman Laurell Birgitta, Davoust Eugène-Pierre
Stockholm : Norstedt : 1993 : xvi, 503, [1], 32 s. :
ISBN: 91-1-925462-8 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

För alla moment rekommenderas följande ordböcker:

Norstedts stora fransk-svenska ordbok.
Mangold Jacques, Micaux Wandrille, Siljeström Sonia
1. uppl. : Stockholm : Norstedt : 1998 : xxiv, 840 s. :
ISBN: 91-7227-019-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Le nouveau Petit Robert : dictionnaire alphabétique et analogique de la langue française : nouvelle édition du Petit Robert de Paul Robert
Robert Paul, Rey Alain., Rey-Debove Josette.
Nouvelle éd. : Paris : Dictionnaires le Robert : 2010. : xlii, 2837 p. :
ISBN: 978-2-84902-321-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Mangold Jacques
Norstedts stora svensk-franska ordbok : Le grand dictionnaire suédois-franc̕ais de Norstedts
1. uppl. : Stockholm : Norstedt : 1998 : xxxii, 680 s. :
ISBN: 91-7227-020-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Område 1. Fransk fonetik i teori och praktik

Tegelberg Elisabeth
Franskt uttal i teori och praktik.
[Ny utg.] : Lund : Studentlitteratur : 2002 : [6], 130 s. ; 23 cm + 1 CD-ROM :
ISBN: 91-44-02203-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Kompendium i fonetik. Tillhandahålls av institutionen.

Referenslitteratur

Elert Claes-Christian
Allmän och svensk fonetik
8., omarb. uppl. : Stockholm : Norstedt : 2000 : 172 s., [2] pl.-bl. :
ISBN: 91-1-300939-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Senaste upplagan.

Hammarström Göran
Fransk fonetik
3. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 1993 : 115, [1] s. :
ISBN: 91-27-63001-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Senaste upplagan.

Kurs i franskt uttal : för användning i lärostudio (LS)
Rankka Erik, Barjac Jean, Axelsson Christiane
3. uppl. : Uppsala : Romanska institutionen : 1988 : 183 s. :
ISBN: 91-971052-0-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Område 2. Fransk grammatik och vokabulär

Material tillgängligt via kurssidan

Wall Kerstin
Bonniers franska grammatik.
1. uppl. : Stockholm : Bonnier utbildning : 1999 : 336 s. : ill. :
ISBN: 91-622-0893-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur

Olsson Hugo
Språket - så fungerar det : lärobok i allmän grammatik och lingvistik
Stockholm : Almqvist&Wiksell : 1999 : [8], 152 s. :
ISBN: 91-21-17811-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Vocabulaire progressif du franc̜ais avec 250 exercices
Miquel Claire, Goliot-Lété Anne
[Paris] : CLE International : 2004 : 191 s. :
ISBN: 2090338768
Se Umeå UB:s söktjänst

Bonniers franska grammatik. Övningsbok
Wall Kerstin, Hedman-Ekman Monika
1. uppl. : Stockholm : Bonnier utbildning : 2000 : [4], 140 s. :
ISBN: 91-622-0894-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Boysen Gerhard
Fransk grammatik
Lund : Studentlitteratur : 1996 : 514 s. :
ISBN: 91-44-48931-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Dahl Östen
Grammatik.
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2003 : 127 s. :
ISBN: 91-44-01844-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Allmän grammatik
Ljung Magnus, Ohlander Sölve
6. uppl. : Malmö : Liber : 1988 : 239 s. :
ISBN: 91-40-60745-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Fransk universitetsgrammatik
Pedersen John, Vikner Carl, Spang-Hanssen Ebbe
Göteborg : Esselte studium/Akad.-förl. : 1982 : xiii, [1], 432 s. :
ISBN: 91-24-15974-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Område 3. Litteratur- och språkvetenskap

Dahl Östen
Grammatik.
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2003 : 127 s. :
ISBN: 91-44-01844-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Senaste upplagan.

Murail Marie-Aude
Baby-sitter blues.
Paris : Médium : 1996 : 120 s. :
ISBN: 2-211-09263-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Pagnol Marcel
La gloire de mon père
Paris : Fallois : 1990 : 220 s. :
ISBN: 2-87706-050-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Saint-Exupéry Antoine de
Le petit prince
Paris : Gallimard : 1949, cop. 1946 : 93 s. :
Läsanvisning: Valfri upplaga men ej förkortad.

Gavalda Anna
Je voudrais que quelqu'un m'attende quelque part.
Paris : Le dilettante : 2002 : 156 s. :
ISBN: 2-290-31178-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur

Berton Jean-Claude
Histoire de la littérature et des idées en France au XXe siècle
Paris : Hatier : cop. 1983, 1992 : 191 s. :
ISBN: 2-218-05320-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Område 4. Realia

Steele Ross
Civilisation progressive du français : avec 400 activités : niveau intermédiaire
Paris : CLE international : 2002 : 191 s. :
ISBN: 2-09-033358-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur

Diot Alain
Institutions de la France actuelle
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 1972 : 88 s. :
ISBN: 91-44-05352-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Lambin Jean-Michel
Cours pour tous: histoire
Paris : Hachette Éducation : 1995 : 287 s. :
ISBN: 2-01-166782-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Parlons de la France! : aspects politiques, économiques et sociaux
Lötmarker Ruth, Mézières Paule
3., omarb. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 1999 : 176 s. :
ISBN: 91-27-63543-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Le nouveau guide France
Michaud Guy, Kimmel Alain, Hacquard Georges, Torres Georges
Édition mise à jour : Paris : Hachette : cop. 1996 : 345 s. :
ISBN: 2-01-155088-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Område 5. Acquisition et enseignement du francais I

Stencilerat material. Tillhandahålls av institutionen.

Tornberg Ulrika
Språkdidaktik
4. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 248 s. :
ISBN: 978-91-40-66831-8
Se Umeå UB:s söktjänst

STYRDOKUMENT Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 11). Skolverket. Laddas ner från http://www.skolverket.se/sb/d/4166/a/22184. Kurs- och ämnesplaner samt betygskriterier.