"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Läraryrkets dimensioner - ingångsämne historia, 22,5 hp

Engelskt namn: Dimensions of the Teaching Profession

Denna kursplan gäller: 2016-08-15 till 2016-08-21 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6HI031

Högskolepoäng: 22,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Historia: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2016-07-01

Innehåll

Undervisningen under kursen är huvudsakligen förlagd till skolmiljö. Under kursen skall de studerande systematiskt förberedas för en kommande yrkesverksamhet. Det innebär att de både självständigt och under handledning får omsätta kunskaper från universitetsutbildningen i praktisk yrkesutövning. Detta sker genom att de studerande genomför egen undervisning och följer lokala lärarutbildare (LLUare) i deras undervisning. Under denna VFU-period ska studenten planera, genomföra och utvärdera minst ett arbetsområde.Fokus ligger på arbetsområdet, inklusive provkonstruktion, bedömning och återkoppling.

Kursens övergripande syfte är att de studerande skall introduceras i rollen som lärare och fördjupa sin förmåga att leda undervisning i de ingående ämnena samt planera och genomföra minst ett arbetsområde i huvudämnet.

VFU ska omfatta 40 timmars arbetsvecka inklusive genomförandet av lektioner, auskultationer, arbete med VFU-uppgifter samt deltagande i annan verksamhet kopplad till lärarens yrkesroll. Studenten ska tillsammans med den lokala lärarutbildaren planera VFU så att arbetet ryms inom ramen för heltidstjänstgöring.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande
Kunskap och förståelse

  • visa kunskap om olika sätt att undervisa i de ingående ämnena
  • visa förståelse för betydelsen av att som lärare ha goda kunskaper i de ingående ämnena och ämnenas didaktik

Färdighet och förmåga

  • visa förmåga att formulera mål för den egna undervisningen i de ingående ämnena i enlighet med gällande styrdokument och finna lämpliga metoder och läromedel för att undervisa mot uppsatta mål med avseende på ett helt arbetsområde
  • visa förmåga att göra urval ur ett större stoff samt analysera och strukturera detta på lämpligt sätt med avseende både på den enskilda lektionen och ett helt arbetsområde
  • kunna redovisa sina didaktiska val och reflektera över den egna undervisningen och utvärdera konsekvenserna av olika undervisningsval för eleverna
  • visa god förmåga att bedöma elevernas prestationer

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • uppvisa god förmåga att med gott omdöme leda, bemöta och interagera med elever
  • kunna reflektera över sin identitet som lärare och analysera sin egen utveckling
  • uppvisa ansvarskänsla för den egna undervisningen och elevernas lärande

Behörighetskrav

För tillträde till kursen att samtliga kurser inom UK I, UK II samt de verksamhetsförlagda kurserna Att vara lärare (VFUI) och Att undervisa i historia (VFUII) är godkända. Utöver detta krävs för Ämneslärare med inriktning mot gymnasiet minst 75 hp i vardera undervisningsämne. För Ämneslärare med inriktning mot åk 7-9 krävs minst 60 hp i ingångsämnet historia och minst 30 hp vardera i resterande undervisningsämnen.

 

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av universitetsförlagda introduktioner inför VFU samt handledning av lokal lärarutbildare under den skolförlagda delen.

Examination

Examinationen är en bedömning av studentens insatser i klassrummet samt skriftliga uppgifter.

I de fall där handledare och examinator bedömer att en student under pågående VFU uppvisar sådan grov oskicklighet, sådana samarbetssvårigheter eller andra olämpliga beteenden att det medför en påtaglig risk att studenten kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt skall examinator efter att ha informerat studenten underkänna studenten innan kursen avslutas. Studenten avbryter då sin praktik och får betyget underkänd på kursen.
I samband med denna åtgärd skall en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen skall ange vilka kunskaper och färdigheter som studenten behöver tillgodogöra sig för att få återuppta praktiken, samt en tidpunkt vid vilken kontroll av sådant tillgodogörande skall ske.
En student har då praktik avbrutits rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt får dock antalet kontrolltillfällen under en hel utbildning inte uppgå till mer än högst fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/.

 

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.